Chtěl otestovat Teslu model 3 na okruhu. Dopadlo to hůř, než čekal

Tesla Model 3 si na okruhu nevedla vůbec špatně, ale nakonec ji zradily brzdy
Tesla Model 3 si na okruhu nevedla vůbec špatně, ale nakonec ji zradily brzdy, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. března 2018 10:55 | akt. 12. března 2018 11:33
Sdílej:

Elektromobily Tesla jsou známé hlavně pro svou úchvatnou akceleraci na rovinkách, ovšem okruhy nikdy nebyly jejich silnou doménou. Jeden z majitelů Tesly Model 3 se však rozhodl zjistit, jak si tento "dostupný" elektromobil povede během pár ostrých kol na známé a poměrně obtížné trati Laguna Seca.

Matt Crowley, majitel modré Tesly Model 3, chtěl na okru vyrazit původně se svým Porsche Cayman GT4, ovšem v tom mu zabránila kontrolka motoru. O zážitek z jízdy na okruhu se však nechtěl připravit a tak vyrazil se svou Teslou. Se zážitky se pak pochlubil jednak na Tesla Motors Club a jednak videm na YouTube.

Model 3 nebyl konstruován jako závodní vůz, ale spíše jako dostupný přepravní prostředek pro rodiny - tohle vystoupení na závodním okruhu tak byla možná celosvětová premiéra. Matt však byl relativně dobře připraven, neboť jeho Tesla s dojezdem 310 mil (500 km) měla nazuty kvalitní pneumatiky Pirelli PZero Nero GT a její podvozek byl snížek o 3,8 cm.

Když Matt přijel na okruh, Tesla mu zobrazovala zbývající dojezd cca 229 mil (368,5 km), ovšem po devíti ostrých kolech se dojezd zcvrkl na 94 mil, tedy cca 151,2 km. Jedno kolo na okruhu Laguna Seca přitom měří cca 2.2 míle (3.5 km), takže během devíti kol ujel cca 19.8 míle (31.8 kilometru).

Ztráta energie na okruhu tedy byla výrazná, ovšem je potřeba vzít v potaz, jaké nároky jsou na elektromobil během ostrých jízd vyvíjeny. Někteří poukazují i na to, že je v podstatě zázrak, že se Tesla po pár kolech nepřepnula do úsporného režimu kvůli příliš vysoké teplotě nebo příliš velké ztrátě energie.

Jedinou věcí, která na Tesle nakonec zradila, tak byly brzdy. Už během jízdy po okruhu se projevoval jejich výrazně slábnoucí účinek, ovšem po příjezdu domů čekala na Matta nemilé překvapení. Po zvednutí auta na zvedák a rozebrání třmenů brzdy se zjistilo, že z brzdových destiček téměř nic nezbylo. Matt proto zodpovědně nechtěl nic riskovat a pro odvoz Tesly do servisu si zavolal odtahovku.

Zajímavé však je, že těžká Tesla si na okruhu nevedla vůbec špatně. I z videa je vidět, že řidiči některých BMW před sebe Teslu ochotně pouští, neboť se jim slušně lepí na paty. Nejrychlejší kolo, kterého Matt dosáhl, pak mělo hodnotu 1:57.50. Matt ale není profesionální závodník a rozhodně nehnal Teslu na kraj možností. 

Nejrychlejší kolo přitom s v první generací vozu Honda / Acura NSX zajel v čase 1:54.74 Steve Millen. Pokud by tedy Tesla vyrazila se zkušenějším řidičem a odolnějšími brzdami, možná by mohl být rekord okruhu v ohrožení. Na to si ale nejspíš budeme muset ještě počkat.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.