Elektromobily Tesla jsou známé hlavně pro svou úchvatnou akceleraci na rovinkách, ovšem okruhy nikdy nebyly jejich silnou doménou. Jeden z majitelů Tesly Model 3 se však rozhodl zjistit, jak si tento "dostupný" elektromobil povede během pár ostrých kol na známé a poměrně obtížné trati Laguna Seca.
Matt Crowley, majitel modré Tesly Model 3, chtěl na okru vyrazit původně se svým Porsche Cayman GT4, ovšem v tom mu zabránila kontrolka motoru. O zážitek z jízdy na okruhu se však nechtěl připravit a tak vyrazil se svou Teslou. Se zážitky se pak pochlubil jednak na Tesla Motors Club a jednak videm na YouTube.
Model 3 nebyl konstruován jako závodní vůz, ale spíše jako dostupný přepravní prostředek pro rodiny - tohle vystoupení na závodním okruhu tak byla možná celosvětová premiéra. Matt však byl relativně dobře připraven, neboť jeho Tesla s dojezdem 310 mil (500 km) měla nazuty kvalitní pneumatiky Pirelli PZero Nero GT a její podvozek byl snížek o 3,8 cm.
Když Matt přijel na okruh, Tesla mu zobrazovala zbývající dojezd cca 229 mil (368,5 km), ovšem po devíti ostrých kolech se dojezd zcvrkl na 94 mil, tedy cca 151,2 km. Jedno kolo na okruhu Laguna Seca přitom měří cca 2.2 míle (3.5 km), takže během devíti kol ujel cca 19.8 míle (31.8 kilometru).
Ztráta energie na okruhu tedy byla výrazná, ovšem je potřeba vzít v potaz, jaké nároky jsou na elektromobil během ostrých jízd vyvíjeny. Někteří poukazují i na to, že je v podstatě zázrak, že se Tesla po pár kolech nepřepnula do úsporného režimu kvůli příliš vysoké teplotě nebo příliš velké ztrátě energie.
Jedinou věcí, která na Tesle nakonec zradila, tak byly brzdy. Už během jízdy po okruhu se projevoval jejich výrazně slábnoucí účinek, ovšem po příjezdu domů čekala na Matta nemilé překvapení. Po zvednutí auta na zvedák a rozebrání třmenů brzdy se zjistilo, že z brzdových destiček téměř nic nezbylo. Matt proto zodpovědně nechtěl nic riskovat a pro odvoz Tesly do servisu si zavolal odtahovku.
Zajímavé však je, že těžká Tesla si na okruhu nevedla vůbec špatně. I z videa je vidět, že řidiči některých BMW před sebe Teslu ochotně pouští, neboť se jim slušně lepí na paty. Nejrychlejší kolo, kterého Matt dosáhl, pak mělo hodnotu 1:57.50. Matt ale není profesionální závodník a rozhodně nehnal Teslu na kraj možností.
Nejrychlejší kolo přitom s v první generací vozu Honda / Acura NSX zajel v čase 1:54.74 Steve Millen. Pokud by tedy Tesla vyrazila se zkušenějším řidičem a odolnějšími brzdami, možná by mohl být rekord okruhu v ohrožení. Na to si ale nejspíš budeme muset ještě počkat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.