Chtěl otestovat Teslu model 3 na okruhu. Dopadlo to hůř, než čekal

Tesla Model 3 si na okruhu nevedla vůbec špatně, ale nakonec ji zradily brzdy
Tesla Model 3 si na okruhu nevedla vůbec špatně, ale nakonec ji zradily brzdy, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. března 2018 10:55 12. března 2018 11:33
Sdílej:

Elektromobily Tesla jsou známé hlavně pro svou úchvatnou akceleraci na rovinkách, ovšem okruhy nikdy nebyly jejich silnou doménou. Jeden z majitelů Tesly Model 3 se však rozhodl zjistit, jak si tento "dostupný" elektromobil povede během pár ostrých kol na známé a poměrně obtížné trati Laguna Seca.

Matt Crowley, majitel modré Tesly Model 3, chtěl na okru vyrazit původně se svým Porsche Cayman GT4, ovšem v tom mu zabránila kontrolka motoru. O zážitek z jízdy na okruhu se však nechtěl připravit a tak vyrazil se svou Teslou. Se zážitky se pak pochlubil jednak na Tesla Motors Club a jednak videm na YouTube.

Model 3 nebyl konstruován jako závodní vůz, ale spíše jako dostupný přepravní prostředek pro rodiny - tohle vystoupení na závodním okruhu tak byla možná celosvětová premiéra. Matt však byl relativně dobře připraven, neboť jeho Tesla s dojezdem 310 mil (500 km) měla nazuty kvalitní pneumatiky Pirelli PZero Nero GT a její podvozek byl snížek o 3,8 cm.

Když Matt přijel na okruh, Tesla mu zobrazovala zbývající dojezd cca 229 mil (368,5 km), ovšem po devíti ostrých kolech se dojezd zcvrkl na 94 mil, tedy cca 151,2 km. Jedno kolo na okruhu Laguna Seca přitom měří cca 2.2 míle (3.5 km), takže během devíti kol ujel cca 19.8 míle (31.8 kilometru).

Ztráta energie na okruhu tedy byla výrazná, ovšem je potřeba vzít v potaz, jaké nároky jsou na elektromobil během ostrých jízd vyvíjeny. Někteří poukazují i na to, že je v podstatě zázrak, že se Tesla po pár kolech nepřepnula do úsporného režimu kvůli příliš vysoké teplotě nebo příliš velké ztrátě energie.

Jedinou věcí, která na Tesle nakonec zradila, tak byly brzdy. Už během jízdy po okruhu se projevoval jejich výrazně slábnoucí účinek, ovšem po příjezdu domů čekala na Matta nemilé překvapení. Po zvednutí auta na zvedák a rozebrání třmenů brzdy se zjistilo, že z brzdových destiček téměř nic nezbylo. Matt proto zodpovědně nechtěl nic riskovat a pro odvoz Tesly do servisu si zavolal odtahovku.

Zajímavé však je, že těžká Tesla si na okruhu nevedla vůbec špatně. I z videa je vidět, že řidiči některých BMW před sebe Teslu ochotně pouští, neboť se jim slušně lepí na paty. Nejrychlejší kolo, kterého Matt dosáhl, pak mělo hodnotu 1:57.50. Matt ale není profesionální závodník a rozhodně nehnal Teslu na kraj možností. 

Nejrychlejší kolo přitom s v první generací vozu Honda / Acura NSX zajel v čase 1:54.74 Steve Millen. Pokud by tedy Tesla vyrazila se zkušenějším řidičem a odolnějšími brzdami, možná by mohl být rekord okruhu v ohrožení. Na to si ale nejspíš budeme muset ještě počkat.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.