Německo je země plná automobilek, z nichž téměř každá nabízí i nějaký ten prémiový sedan. Poslední dobou však zájem o ně upadá, neboť veškerou pozornost na sebe přitahuje Tesla a její Model S. Pro německý automobilový průmysl se tak jedná o důrazné varování, že s elektromobilitou nelze otálet.
Audi, BMW, Mercedes-Benz a dokonce i Volkswagen - snad každá německá automobilka má v nabídce nějaký ten prémiový sedan, kterým se snaží zaujmout klientelu zaměřenou na luxus. Jenže zákazníci se poslední dobou od těchto zavedených značek odvrací a stále častěji směřují k mnohem progresivnější Tesle a jejímu Modelu S.
V řeči čísel to podle společnosti Jato znamená následující. Tesla Model S dosáhla v Evropě 30 %, což znamenalo 16 132 prodaných vozů. Mercedes třídy S si měl polepšit o 3 % na 13 359 prodaných vozů a BMW řady 7 si s 11 735 prodanými vozy dokonce pohoršilo na 13 %.
Že Tesla překonává prodeje německých prémiových sedanů v zámoří, s tím už se automobilky smířili. Že však Tesla překoná prodeji Modelu S německé automobilky i na evropském kontinentu, s tím počítal jen málokdo. Felipe Munoz z analytické společnosti Jato Dynamics k tomu pro web AutoNews dodal, že jde o výstrahu pro tradiční výrobce automobilů, jako je například Mercedes-Benz.
Evropští výrobci by tak měli výrazně urychlit vývoj svých elektromobilů, neboť zákazníci ukazují až překvapivý zájem o tyto vozidla. Prozatím se ale zdá, že klasické automobilky až tragicky zaspali a současného hladu po elektromobilitě nedokáží naplno využít, dodal Munoz.
Řada evropských výrobců by s tím však nesouhlasila. Například Jaguar již brzy představí čistě elektrickoé SUV I-Pace, které by mělo konkurovat Tesle Model X. Porsche pak pracuje na luxusním elektromobilu Mission E a Volkswagen nám nedávno představil svou vizi prémiového sedanu I.D. Vizzion.
Další oblastí, ve které si Tesla na evropském trhu vede více než obstojně, jsou prémiová SUV. Jejího Modelu X se mělo prodat okolo 12 000 kusů, což zhruba odpovídá prodejům Porsche Cayenne. BMW X6 však na prodeje Tesly ztrácí zhruba o 2 000 prodaných vozidel.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?