Kamera v autě: Je legální použít záběry jako důkaz u nehody?

Video záznam z dálnice D1
Video záznam z dálnice D1, foto: INCORP images
AutoRoad.cz 17. ledna 2018 13:34
Sdílej:

Jistě se vám to stalo, že jste narazili na bezohledného řidiče a řekli jste si, teď mít důkaz pro policii. Nicméně, i když kameru v autě na skle mít budete, je třeba dbát na několik základních pravidel. Váš úmysl se také může obrátit proti vám.

Kamera v autě vám může zajistit velmi důležité důkazy. A vlastnit kameru je současný nejen motoristický fenomén. S jejich zvyšující se popularitou přibývají otazníky nad možnostmi jejich využití. Na co je třeba si dát pozor? "Pokud kamera není umístěna v zorném poli řidiče, nejsou rozeznatelné obličeje jiných osob a záznam používáte pouze pro vlastní potřebu, pak je používání kamer legální," říká odborník ze sdružení pro poškozené.V takovém případě mají pojišťovny povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se při likvidaci škodních událostí dozví. "Záběry z kamery tak lze předložit i pojišťovně likvidující nehodu a nebude to považováno za šíření záznamu," doplňuje.

Základní pravidla pro použití kamery:

1) Kamera vám v žádném případě nesmí překážet ve výhledu z auta

2) Nesmíte zaznamenávat obličeje jiných osob - nesmí být rozpoznatelné (zákon o ochraně osobních údajů)

3) Své video záznamy nesmíte šířit mezi známými a ani na sociálních sítích nebo je poskytovat ve zpravodajství

4) V případě, že záběry z jízdy poskytnete policii, může je v případě vašeho porušení předpisů použít proti vám jako důkaz

A jak je to se zákonem o ochraně osobních údajů? Ten se nevztahuje na zpracování osobních údajů, které provádí fyzická osoba výlučně pro osobní potřebu. "Stejně tak souhlas nahrávané osoby s pořizováním záznamu je nutný pouze v případě, že je nahrávaná osoba na záznamu rozeznatelná," říká odborník. Pokud si ale kameru umístíte například na zadní sklo, kde by mohla být rozeznatelná registrační značka vozidla či obličej řidiče jedoucího za vámi a nahrávku navíc umístíte například na internet, pak se dopouštíte protiprávního jednání.Záznam jako důkaz u souduPokud se stane nehoda, za důkaz slouží vše, co může vést k prokázání tvrzených skutečností a bylo získáno v souladu se zákonem. O připuštění jednotlivých důkazů však rozhoduje soudce. "Pokud by měl záznam sloužit k prokázání vzniku a průběhu dopravní nehody, pak si myslím, že by jej soud měl připustil," předpokládá odborník.Podstatně komplikovanější situace nastává tehdy, pokud proti sobě stojí svědecká výpověď, záznam z kamery či vyjádření policie. V takovou chvíli platí zásada volného hodnocení důkazů, soud tedy hodnotí každý z nich jednotlivě a všechny pak ve vzájemných souvislostech. Po provedeném hodnocení důkazů pak dojde k závěru, zda považuje tvrzení účastníků za prokázaná či nikoliv.V ojedinělých případech může být nahrávka použita dokonce proti jejímu pořizovateli. "Například, pokud je z nahrávky patrné, že řidič překročil povolenou rychlost. Policie má zákonnou povinnost zahájit šetření a to i tehdy, pokud záznam předkládám jako důkaz v jiném přestupku", uzavírá Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.