Na světě existují desítky automobilek, které se zaměřují na výrobu exkluzivních sportovních vozů. Pokud však toužíte po skutečně netradičním ale pravověrném pocitu z rychlosti a řízení, pak nejspíš sáhnete po jednom z těchto původně závodních vozů, který se snad jen zázrakem dostal i na běžné silnice.
Každý milovník sportovních a závodních vozů by vám během chvíle dokázal vyjmenovat nespočet důvodů, proč je přestavba závodního speciálu pro silniční využití špatným nápadem. Na druhé straně této rovnice je však pár důvodů, kvůli kterým se jejich výroba jednoduše vyplácí a my jsme za to nakonec vlastně i rádi.
Jedním z hlavních důvodů je až neskutečná poptávka, která nás šokuje téměř pokaždé, kdy se některý z extrémních ale limitovaných modelů vyprodá ještě dříve, než se o jeho existenci vůbec dozvíme. Dalším dobrým důvodem je pak fakt, že pokud by si majitelé s těmito klenoty nemohli alespoň čas od času vyrazit na nákup či na večeři, byly by to jen neskutečně drahé hračky, se kterými si vlastně ani nemůžete hrát.
Různé, povětšinou menší a někdy i téměř neznámé, automobilky tak produkují omezené série závodních vozů určených na silnice, díky kterým se s nimi alespoň hrstka šťastlivců může setkat jinak, než prostřednictvím obrazovky počítače či herní konzolí. Podobných vozů na světě sice není příliš, přesto stále přibývají nové a tak se YouTube kanál Donut Media rozhodl sestavit desítku těch nejlepších, mezi kterými nechybí ani česká Praga R1R.
Kromě té však ve videu najdeme i řadu dalších, více či méně známých automobilek, například McLaren, Radical, Ariel, BAC, Ultima a své místo na slunci si vysloužila i automobilka Scuderia Cameron Glickenhaus a její model SCG 003. V novém roce pak seznam jistě obohatí i Mercedes-AMG Project One nebo Aston Martin Valkyrie.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.