Havárie, živelní událost, odcizení i vandalismus. To jsou příklady toho, před čím mohou řidiči a majitelé aut své vozy chránit pomocí havarijního pojištění. Na rozdíl od povinného ručení je toto pojištění dobrovolné a zvlášť u dražších vozů se může jeho cena vyšplhat i na několik desítek tisíc korun. Na výslednou částku však má vliv hned několik faktorů, díky kterým lze i výrazně ušetřit.
Na cenu havarijního pojištění má v prvé řadě vliv stáří samotného vozu. Na co ale hřeší velká část majitelů pojištěných aut, je fakt, že auto s plynoucím časem mění svou cenu a původní částka, na kterou bylo před rokem či dvěma pojištěno, již dávno neodpovídá realitě. A majitel tak vlastně pojistku přeplácí. Vyplatí se proto jednou za rok či za dva stávající smlouvu změnit. U řady českých pojišťoven je to možné jen ke konci platnosti původní smlouvy, a to sepsáním smlouvy nové, další pak ale nabízejí i možnost smlouvu během trvání její platnosti upravit. Ušetřit se tak dají i desítky procent z ceny pojistného.
Vedle toho nabízejí tuzemské pojišťovny řadu různých slev. Cenové zvýhodnění kolem dvaceti procent lze například získat díky zabezpečení automobilu. „V havarijním pojištění poskytujeme slevu až dvacet procent za zabezpečení. Slevy jsou odstupňovány dle úrovně zabezpečení – nejnižší sleva v jednotkách procent je poskytnuta za mechanické zabezpečení, nejvyšší za kombinaci mechanického a aktivního a pasivního vyhledávání. Zde se jedná až o oněch zmíněných dvacet procent,“ uvedla nám Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.
Slevu v jednotkách procent je tak možné získat například díky pískování skel, zámku řadicí páky či volantu, peníze ušetří rovněž imobilizéry, alarmy a další novinky v oblasti zabezpečení ovládání vozu. Nejvyšší slevu pak nabízí kombinace s některým z vyhledávacích systémů. „Úspěšnost nalezení vozu po krádeži se v případě našeho systému dlouhodobě pohybuje kolem 98 procent a vůz se majiteli zpravidla vrací do dvou hodin. Pojišťovny u navráceného vozu neřeší pojistnou událost, tedy nevyplácejí peníze, a proto jsou ochotné poskytnout výrazné slevy. Například Kooperativa nabízí slevu až 75 %, pokud je ve voze nainstalovaný náš systém,“ nastínil Petr Rybníček, specialista na zabezpečení a vyhledávání vozidel systémem SHERLOG.
U velké části pojišťoven je standardem sleva při objednání havarijního pojištění on-line. Ta se pohybuje kolem 20 až 25 procent, nabídku se proto vyplatí sledovat. Cenové zvýhodnění s sebou často nese i sjednání povinného ručení a havarijního pojištění najednou u jedné pojišťovny. Ušetřit peníze se dají rovněž tím, že nezvolíte takzvanou all risk variantu, která kryje jak případy havárie, tak poškození živly, odcizení a vandalismus, ale vyberete si to, co vzhledem ke stáří vozu a jeho stavu opravdu nutně potřebujete.
Cenové zvýhodnění lze pak v neposlední řadě získat u některých pojišťoven například nízkým ročním nájezdem. „Klient může ušetřit při ročním nájezdu do 20 000 kilometrů až 25 % z povinného ručení i havarijního pojištění. Jezdí-li zákazník hodně po dálnici, může být nájezd vyšší, protože kilometry na dálnici jako nejbezpečnějším druhu komunikace se započítávají jen z poloviny,“ sdělila nám mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.
Nakonec má na cenu havarijního pojištění vliv i samotná jízda řidiče. Podobně jako u povinného ručení zde zpravidla platí, že pokud řidič jezdí bez nehod, získává každoročně bonus v podobě několikaprocentní slevy na pojistném. Takto lze postupně dosáhnout až padesátiprocentního zlevnění.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.