Havárie, živelní událost, odcizení i vandalismus. To jsou příklady toho, před čím mohou řidiči a majitelé aut své vozy chránit pomocí havarijního pojištění. Na rozdíl od povinného ručení je toto pojištění dobrovolné a zvlášť u dražších vozů se může jeho cena vyšplhat i na několik desítek tisíc korun. Na výslednou částku však má vliv hned několik faktorů, díky kterým lze i výrazně ušetřit.
Na cenu havarijního pojištění má v prvé řadě vliv stáří samotného vozu. Na co ale hřeší velká část majitelů pojištěných aut, je fakt, že auto s plynoucím časem mění svou cenu a původní částka, na kterou bylo před rokem či dvěma pojištěno, již dávno neodpovídá realitě. A majitel tak vlastně pojistku přeplácí. Vyplatí se proto jednou za rok či za dva stávající smlouvu změnit. U řady českých pojišťoven je to možné jen ke konci platnosti původní smlouvy, a to sepsáním smlouvy nové, další pak ale nabízejí i možnost smlouvu během trvání její platnosti upravit. Ušetřit se tak dají i desítky procent z ceny pojistného.
Vedle toho nabízejí tuzemské pojišťovny řadu různých slev. Cenové zvýhodnění kolem dvaceti procent lze například získat díky zabezpečení automobilu. „V havarijním pojištění poskytujeme slevu až dvacet procent za zabezpečení. Slevy jsou odstupňovány dle úrovně zabezpečení – nejnižší sleva v jednotkách procent je poskytnuta za mechanické zabezpečení, nejvyšší za kombinaci mechanického a aktivního a pasivního vyhledávání. Zde se jedná až o oněch zmíněných dvacet procent,“ uvedla nám Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.
Slevu v jednotkách procent je tak možné získat například díky pískování skel, zámku řadicí páky či volantu, peníze ušetří rovněž imobilizéry, alarmy a další novinky v oblasti zabezpečení ovládání vozu. Nejvyšší slevu pak nabízí kombinace s některým z vyhledávacích systémů. „Úspěšnost nalezení vozu po krádeži se v případě našeho systému dlouhodobě pohybuje kolem 98 procent a vůz se majiteli zpravidla vrací do dvou hodin. Pojišťovny u navráceného vozu neřeší pojistnou událost, tedy nevyplácejí peníze, a proto jsou ochotné poskytnout výrazné slevy. Například Kooperativa nabízí slevu až 75 %, pokud je ve voze nainstalovaný náš systém,“ nastínil Petr Rybníček, specialista na zabezpečení a vyhledávání vozidel systémem SHERLOG.
U velké části pojišťoven je standardem sleva při objednání havarijního pojištění on-line. Ta se pohybuje kolem 20 až 25 procent, nabídku se proto vyplatí sledovat. Cenové zvýhodnění s sebou často nese i sjednání povinného ručení a havarijního pojištění najednou u jedné pojišťovny. Ušetřit peníze se dají rovněž tím, že nezvolíte takzvanou all risk variantu, která kryje jak případy havárie, tak poškození živly, odcizení a vandalismus, ale vyberete si to, co vzhledem ke stáří vozu a jeho stavu opravdu nutně potřebujete.
Cenové zvýhodnění lze pak v neposlední řadě získat u některých pojišťoven například nízkým ročním nájezdem. „Klient může ušetřit při ročním nájezdu do 20 000 kilometrů až 25 % z povinného ručení i havarijního pojištění. Jezdí-li zákazník hodně po dálnici, může být nájezd vyšší, protože kilometry na dálnici jako nejbezpečnějším druhu komunikace se započítávají jen z poloviny,“ sdělila nám mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.
Nakonec má na cenu havarijního pojištění vliv i samotná jízda řidiče. Podobně jako u povinného ručení zde zpravidla platí, že pokud řidič jezdí bez nehod, získává každoročně bonus v podobě několikaprocentní slevy na pojistném. Takto lze postupně dosáhnout až padesátiprocentního zlevnění.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.