Jak snížit spotřebu paliva je v dobách vysokých cen benzínu palčivým tématem pro nejednoho motoristu. Řešením číslo jedna je výměna neekologického modelu za nějaký zelenější, ideálně s elektromotorem. Finančně mnohem méně náročnou metodou je úprava stávajícího automobilu. Pomůže to však?
Experimentů, jak snížit spotřebu paliva, byste na internetu našli mnoho. Všechny do jednoho říkají, že i menší „ekologické“ úpravy povedou k úspoře nějaké té desetiny litru benzínu nebo nafty. Jestli to tak skutečně funguje se rozhodl zjistit britský magazín Fifth Gear.
Ceny ropy totiž trápí nejen Česko, ale v podstatě celý svět (dobrá, až na některé arabské země, bohaté sultanáty a USA). Jako referenční vozidlo byl zvolen Volkswagen Polo 1.6 GL z poloviny devadesátých let.
Auto rozhodně nebylo v ukázkovém stavu, což jen přidává na realističnosti celého testu. Nejprve bylo potřeba určit, kolik ujede auto na jeden galon paliva (to je asi 4,5 litru).
Jízda byla prováděna za konstantní rychlosti 97 km/h, navíc se snahou o co nejekonomičtější změny převodových stupňů při asi 2500 ot./min. Výsledek? Průměrná spotřeba 46,9 mpg, což odpovídá asi 5,02 l/100 km.
Až 15 procent úspory paliva mohou přinést pneumatiky, ty standardní se správným nahuštěním, nebo, jako v případě testovacího Pola, ty speciální s nízkým valivým odporem.
Dalším trikem je snížit hmotnost vozu, v našem případě nahradit zvedák s rezervu s hmotností 12 kilogramů za lepící sadu s váhou asi 200 gramů. Nakonec došlo i na úpravu řídící jednotky, což sice lehce zvedlo výkon vozu, ale také by to mělo umožnit rychlejší akceleraci na oněch 97 km/h a tím menší čas pod plným plynem.
Po sérii úprav se Polo vydalo na stejnou trať se stejnými podmínkami. Čekáte nižší spotřebu? Pak budete překvapení asi stejně jako moderátor, optimalizované Polo totiž vykázalo spotřebu 46,4 mpg, tedy asi 5,07 l/100 km. Zanedbatelný, ale šokující rozdíl.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.