Jde o ventilový rozvod, u něhož se ventily nejen otevírají, ale i zavírají vačkami.
Řeší problém "odskakování" resp. nekontrolovatelného zavírání ventilů vysokootáčkových motorů s konvenčním rozvodem, u něhož se ventily zavírají pružinami. Když při extrémně vysokých rychlostech překoná setrvačná síla ventilu sílu pružiny, ventil nesleduje tvar vačky. Problém lze řešit i zesílením pružiny, jímž se však zvětšují pasivní odpory resp. výkon potřebný k pohonu rozvodu a snižuje se mechanická účinnost motoru.
Schéma desmodromického rozvodu - viz. obrázek Pohyb ventilu ovládá při otevírání i zavírání vačka. Setrvačné síly tedy nemohou způsobit "odskakování" ventilu od vačky jako u rozvodu, u něhož ventil otevírá vačka, ale zavírá pružina. U moderních motorů se již nepoužívá, neboť důsledné snižování hmotnosti rozvodu snižuje i jeho setrvačné síly.
- AUTO forum -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.