Pokud by se nás někdo zeptal, co je dle našeho mínění nejrychlejší Crossover na světě, Toyota C-HR by určitě nebyla v našem výběru. Přesto se podle japonské automobilky právě tímto titulem honosí. Nejde však o klasický sériový model, ale o verzi R-Tuned, která byla představena na akci SEMA v Las Vegas.
Se sériovým vozem toho má tato Toyota skutečně pramálo společného. Pod její kapotou se sice ukrývá čtyřválcový spalovací motor který pohání přední kola, ale to je tak asi vše. Jedná se totiž o 2.4 litrový motor doplněný o pořádně turbodmychadlo značky Garett, které plní motor tlakem 23.0 psi.
Aby motor také hodnoty zvládl, musel dostat kované vnitřnosti, upravený přívod vzduchu, upravené svody, kompletně nový výfukový systém, závodní brzdy, závodně laděný podvozek, atd. Jak asi správně tušíte, převodovka CVT by nic podobného nevydržela, proto byla nahrazena klasickým pětistupňovým manuálem. Pro maximální přenos síle na silnici navíc vůz dostal i samosvorný diferenciál.
Technici také museli upravit podvozek a zajistit co nejlepší ovladatelnost a a maximální přilnavost. Kromě nového podvozku se závodními pružinami tak vůz dostal i nastavitelná zadní ramena nebo nový stabilizátor. Dostatečný přítlak pak obstarává masivní splitter předního nárazníku a nepřehlédnutelné zadní křídlo, připevněné na pátých dveřích. o samotný kontakt mezi strojem a povrchem se pak starají pneumatiky Toyo Proxes RR o rozměrech 275/35R-18.
Posledním zajímavým detailem je pak interiér, ze kterého bylo v rámci odlehčovací kůry demontováno takřka vše, co nebylo potřebné. Místo standardních sedaček dostal řidič a spolujezdec závodní skořepinu, tříbodový pás nahradil pás šestibodový a pevnost celého stroje zvyšuje vestavěný rám.
A výsledek? Podle všeho výkon přes 600 koní a akcelerace z 0 na 96 km/h během 2.9 sekundy, během kterých působí na řidiče přetížení až 1.7 G. Během praktického testování pak vůz zajel na slavném okruhu "Willow Springs International Raceway" čas 1:25.22, což ho posunulo na páté místo nejrychleji zajetých kol na této dráze. Za sebou nechal dokonce i velikány jako McLaren 620S, Nissan GT-R nebo Porsche 911 GT3.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.