Ikonický Fiat 500 slaví už 60 narozeniny, což si vyžaduje patřičnou oslavu. A protože Italové jsou na svůj Fiátek patřičně hrdí, rozhodli se v rámci oslav zvěčnit jeho podobu na poštovní známky i na stříbrné mince.
Za designem stříbrné mince v hodnotě 5 Euro, kterou dnes odhalilo italské Ministerstvo financí a obchodu, stojí designér Claudia Momon. Na zadní straně nalezneme podobu Fiatu 500 z roku 1957, podobu jeho současného následovníka a také nápis "Republica Italiana".
Na čelní straně pak nalezneme boční siluetu klasické pětistovky, zjednodušenou rytinu interiéru s volantem a přístrojovou deskou, letopočty 1957 a 2017, hodnotu mince 5 Euro, nepřehlédnutelný nápis FIAT 500 a také drobný podpis autora mince.
Ačkoliv mince nejspíš půjde použít jako standardní platidlo, nebude ražena nijak masově. Půjde o limitovanou edici 4.000 kusů, přičemž každá vyjde zájemce na 40 Euro, tedy cca 1025 korun. Pokud byste o minci měli zájem, můžete si ji objednat od "Istituto del Poligrafico e della Zecca".
Italové zkrátka 60. narozeniny Fiat 500 skutečně prožívají. Před několika měsíci dokonce italská pošta nechala natisknout omezenou sérii známek právě s tímto automobilem. V mezidobí pak sama automobilka Fiat vyrábí další speciální a limitované edice současné generace modelu 500. Tu by měl její nástupce nahradit zhruba až po roce 2019.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?