Lehký terénní nákladní automobil Tatra 805, pro své charakteristické naklánění se v terénu také často označovaný jako Kačena, se na českých silnicích začíná stávat raritou, ovšem rozhodně se mu nedostává takové pozornosti, jako v zahraničí.
Titulkem který by se dal přeložit následovně "Kupte to! Tenhle armádní náklaďák s vzduchem chlazeným V8 potřebuje milující domov" upozornili redaktoři webu AutoGuide.com na Tatru 805 z roku 1955, která se zatoulala až do Kanady a nyní je na prodej.
Osmsetpětka v provedení valník, která by se měla nacházet ve městě Mississauga nedaleko Toronta, sice na první pohled nevypadá kdovíjak dobře, ovšem podle popisu v inzerátu na webu Kijiji by se mělo jednat pouze o povrchovou korozi. Všechny zásadní části včetně podvozku, motoru i elektroinstalace by měly být v dobré kondici, takže Tatrovka je plně provozuschopná.
Co se techniky týče, T805 byla vyvinuta na základě požadavků armády a mezi její silné stránky patří skvělá průchodnost terénem a velká tažná síla. Pod kapotou je umístěn vzduchem chlazený 2.5litrový motor V8 odvozený z motorů pohánějící Tatry 603, pro použití v nákladním voze však dostal specifické úpravy. Výkon byl sice pouhých 55 kW (75 k) a na silnici vyvinul náklaďák maximální rychlost pouze 75 km/h, ovšem spíše než na silnici patřila Tatrovka do terénu.
Díky páteřovému rámu, krátkému rozvoru, výkyvným nápravám, volitelnému pohonu všech kol, dvoustupňové redukci a uzávěrkám diferenciálů si Kačena poradila i s opravdu těžkým terénem. Díky své vyšší stavbě se ale v terénu poměrně výrazně nakláněl ze strany na stranu, díky čemuž si náklaďák vysloužil právě přezdívku Kačena.
V samotném inzerátu i článku je T805 pro své kvality v terénu označována jako předchůdce Unimogu, ovšem taková informace je poněkud zavádějící. Unimog se sice začal vyrábět o něco později, ovšem práce na jeho vývoji začaly už během druhé světové války. První Unimogy byly vyrobeny už v letech 1948 až 1951, zatímco výroba Kačeny probíhala v letech 1952 až 1960.Tip: Sexy zadečky tohoto týdne?
I tak je ale více než příjemné vidět, že staré československé náklaďáky vzbuzují obdiv v zahraničí i po tolika letech od ukončení jejich výroby. Abychom ale nezapomněli - výše zmíněná Kačena je v Kanadě na prodej za 18 000 dolarů, tedy cca 394 000 korun. Když jsme se ale podívali po podobném voze v Čr, s hrůzou jsme zjistili, že na prodej jsou vlastně jen dva. Jeden za 350 000 korun, zatímco druhý za 589 000 korun.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?