Píše se rok 2009 když General Motors ukončuje výrobu Hummeru (a také Pontiacu, Saabu, a dalších) aby odvrátil blížící se bankrot. Člověk by řekl, že po takové době bude legendární Hummer "mrtvým autem", opak je ale pravdou. Ve výrobě (pouze pro vojenské použití) totiž pokračuje automobilka AM General a zakázka, kterou nyní dostala od Pentagonu, je z historického hlediska tou největší.
Ano, automobilce AM General se nyní povedlo získat zakázku za více než půl miliardy dolarů, tedy v přepočtu přibližně 11 miliard korun. Smlouva zahrnuje 3 000 vojenských vozidel, které čeká nasazení po celém světě, včetně Afghánistánu, Iráku, Jordánska, Bahrajnu, Kolumbie a Keni.
Tato schválená objednávka tvoří ale pouze čtvrtinu z plánované pětileté výroby, která by měla obsáhnout přes 11 tisíc vozidel za více než 2 miliardy dolarů. A pokud se vám i tak tyto čísla nezdají jako příliš vysoká, pak vězte, že se jedná o dvojnásobek vozů oproti tomu, kolik vozidel Hummer H1 General Motors vyrobila za celou dobu produkce.
Počet 3 000 kusů odpovídá stejným číslům, které General Motors prodal mezi lety 2000 až 2003, kdy byla značka Hummer vůbec nejúspěšnější. Ačkoliv se již nová vozidla neoznačují jako "Hummer", multifunkční vozidlo s vysokou pohyblivostí HMMWV je totožné s úspěšným vojenským Hummerem H1, představeným v roce 1992. Ohromné oblibě a popularizaci se vozidlo dočkalo během války v Perském Zálivu, kvalitní reklamu mu přinesl i jeho nejznámější obdivovatel Arnold Schwarzenegger.
Společnost Hummer v roce 1999 odkoupila automobilka General Motors, která se snažila na úspěšnosti modelu H1 postavit menší a civilnější modely H2 a H3. Ty už se ale takové obliby z různých důvodů nedočkaly, a tak musela automobilka GM výrobku značky Hummer ukončit. Společnost AM General, je jedinou, která může ve výrobě výhradně pro vojenské použití pokračovat.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?