Píše se rok 2009 když General Motors ukončuje výrobu Hummeru (a také Pontiacu, Saabu, a dalších) aby odvrátil blížící se bankrot. Člověk by řekl, že po takové době bude legendární Hummer "mrtvým autem", opak je ale pravdou. Ve výrobě (pouze pro vojenské použití) totiž pokračuje automobilka AM General a zakázka, kterou nyní dostala od Pentagonu, je z historického hlediska tou největší.
Ano, automobilce AM General se nyní povedlo získat zakázku za více než půl miliardy dolarů, tedy v přepočtu přibližně 11 miliard korun. Smlouva zahrnuje 3 000 vojenských vozidel, které čeká nasazení po celém světě, včetně Afghánistánu, Iráku, Jordánska, Bahrajnu, Kolumbie a Keni.
Tato schválená objednávka tvoří ale pouze čtvrtinu z plánované pětileté výroby, která by měla obsáhnout přes 11 tisíc vozidel za více než 2 miliardy dolarů. A pokud se vám i tak tyto čísla nezdají jako příliš vysoká, pak vězte, že se jedná o dvojnásobek vozů oproti tomu, kolik vozidel Hummer H1 General Motors vyrobila za celou dobu produkce.
Počet 3 000 kusů odpovídá stejným číslům, které General Motors prodal mezi lety 2000 až 2003, kdy byla značka Hummer vůbec nejúspěšnější. Ačkoliv se již nová vozidla neoznačují jako "Hummer", multifunkční vozidlo s vysokou pohyblivostí HMMWV je totožné s úspěšným vojenským Hummerem H1, představeným v roce 1992. Ohromné oblibě a popularizaci se vozidlo dočkalo během války v Perském Zálivu, kvalitní reklamu mu přinesl i jeho nejznámější obdivovatel Arnold Schwarzenegger.
Společnost Hummer v roce 1999 odkoupila automobilka General Motors, která se snažila na úspěšnosti modelu H1 postavit menší a civilnější modely H2 a H3. Ty už se ale takové obliby z různých důvodů nedočkaly, a tak musela automobilka GM výrobku značky Hummer ukončit. Společnost AM General, je jedinou, která může ve výrobě výhradně pro vojenské použití pokračovat.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?