Tenhle model odstartoval v McLarenu zlaté časy. Od jeho představení přitom uběhlo již pět let

První a poslední vyrobený kousek McLarenu P1
První a poslední vyrobený kousek McLarenu P1, foto: McLaren
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. října 2017 10:56 | akt. 2. října 2017 14:14
Sdílej:

Už je tomu pět let od chvíle, kdy v roce 2012 představil McLaren na autosalonu v Paříži designovou studii modelu P1, nástupce ikonického sportovního modelu F1, který automobilku opět vrátil do hry a odstartoval její zlatou éru.

Nový model tehdy vzbudil mezi zákazníky takový údiv a nadšení, že všech 375 kusů bylo prodáno ještě dávno předtím, než první model dorazil ke svému objednavateli. Automobilka se navíc hrdě pyšnila tím, že na světě nenajdete dva stejné modely. Každý byl totiž upraven přesně podle specifikací objednavatele.

P1 ovšem nesázel jen na působivý design, jeho design byl totiž plně funkční a plně podřízen aerodynamice, díky čemuž dokázal vůz vyprodukovat přítlačnou sílu o hodnotě 600 kilogramů a jeho rychlost byla elektronicky omezena na 350 km/h.

Navíc byl vůz vybaven technologiemi, které se do té doby používaly hlavně v závodech Formule 1. Jako příklad můžeme uvést obdobu systému DRS, díky čemuž se upravoval sklon křídla pro lepší přilnavost nebo naopak lepší maximální rychlost na rovince. Kromě toho ale mohlo křídlo sloužit i jako aerodynamická brzda. Neopomíjejme ale ani klaply na podvozku, které opět pomáhaly zvyšovat přítlak.

Kromě všech těchto technologií ale v McLarecnu nezapomněli ani na základ každého dobrého sportovního vozu - nízkou hmotnost. Hmotnost modelu P1 se zastavila na hodnotě 1,395 kg, tedy samozřejmě bez paliva, náplní a řidiče. Nízká váha však nešla na úkor tuhosti - kokpit i panely karoserie totiž byly vyrobeny z uhlíkového vlákna. Úspora váhy ovšem šla trochu na úkor komfortu, neboť v kabině nebyl jediný koberec ani odhlučnění.

Komu by to ale vadilo, když mu jen kousek od hlavy hrál božskou píseň 3.8 litrový twin-turbo motor V8 o výkonu 727 koní, který navíc spolupracoval s lehkým elektromotorem o výkonu dalších 176 koní. Celkem tak vůz disponoval výkonem 903 koní, díky čemuž akceleroval z 0 na 100 km/h za 2.8 sekundy a dvojnásobné rychlosti (200 km/h) dosáhl za 6.8 sekundy. Hranice 300 km/h padla po nedlouhých 16.8 sekundách držení plynu na podlaze.

Pokud vám ale nestačila maximální rychlost a vraceli jste se domů pozdě v noci, mohli jste využít čistě elektrického dojezdu až 10 km, takže vaši sousedé se o vašich nočních návratech nedozvěděli.

Neopomenutelnou vlastností tohoto vozu je pak závodní režim, během kterého se P1 přitlačilo k zemi o 50 mm a jeho podvozek ztuhl o 300 %, díky čemuž jste mohly doslova prolétávat zatáčkami, během kterých na vás působilo přetížení až 2G.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.