Už je tomu pět let od chvíle, kdy v roce 2012 představil McLaren na autosalonu v Paříži designovou studii modelu P1, nástupce ikonického sportovního modelu F1, který automobilku opět vrátil do hry a odstartoval její zlatou éru.
Nový model tehdy vzbudil mezi zákazníky takový údiv a nadšení, že všech 375 kusů bylo prodáno ještě dávno předtím, než první model dorazil ke svému objednavateli. Automobilka se navíc hrdě pyšnila tím, že na světě nenajdete dva stejné modely. Každý byl totiž upraven přesně podle specifikací objednavatele.
P1 ovšem nesázel jen na působivý design, jeho design byl totiž plně funkční a plně podřízen aerodynamice, díky čemuž dokázal vůz vyprodukovat přítlačnou sílu o hodnotě 600 kilogramů a jeho rychlost byla elektronicky omezena na 350 km/h.
Navíc byl vůz vybaven technologiemi, které se do té doby používaly hlavně v závodech Formule 1. Jako příklad můžeme uvést obdobu systému DRS, díky čemuž se upravoval sklon křídla pro lepší přilnavost nebo naopak lepší maximální rychlost na rovince. Kromě toho ale mohlo křídlo sloužit i jako aerodynamická brzda. Neopomíjejme ale ani klaply na podvozku, které opět pomáhaly zvyšovat přítlak.
Kromě všech těchto technologií ale v McLarecnu nezapomněli ani na základ každého dobrého sportovního vozu - nízkou hmotnost. Hmotnost modelu P1 se zastavila na hodnotě 1,395 kg, tedy samozřejmě bez paliva, náplní a řidiče. Nízká váha však nešla na úkor tuhosti - kokpit i panely karoserie totiž byly vyrobeny z uhlíkového vlákna. Úspora váhy ovšem šla trochu na úkor komfortu, neboť v kabině nebyl jediný koberec ani odhlučnění.
Komu by to ale vadilo, když mu jen kousek od hlavy hrál božskou píseň 3.8 litrový twin-turbo motor V8 o výkonu 727 koní, který navíc spolupracoval s lehkým elektromotorem o výkonu dalších 176 koní. Celkem tak vůz disponoval výkonem 903 koní, díky čemuž akceleroval z 0 na 100 km/h za 2.8 sekundy a dvojnásobné rychlosti (200 km/h) dosáhl za 6.8 sekundy. Hranice 300 km/h padla po nedlouhých 16.8 sekundách držení plynu na podlaze.
Pokud vám ale nestačila maximální rychlost a vraceli jste se domů pozdě v noci, mohli jste využít čistě elektrického dojezdu až 10 km, takže vaši sousedé se o vašich nočních návratech nedozvěděli.
Neopomenutelnou vlastností tohoto vozu je pak závodní režim, během kterého se P1 přitlačilo k zemi o 50 mm a jeho podvozek ztuhl o 300 %, díky čemuž jste mohly doslova prolétávat zatáčkami, během kterých na vás působilo přetížení až 2G.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?