Mercedes-Maybach G650 Landaulet je bezpochyby jednou z nejkontroverznějších úprav Mercedesu třídy G, s jakou jsme se kdy setkali. Vysoko posazené terénní monstrum si sice stále zachovává své ryze funkční tvary, ovšem jeho interiér nabízí ten nejvyšší luxus, o kterém bezpochyby sní každý šejk či diktátor.
Tento speciální vůz se poprvé představil v březnu tohoto roku na autosalonu v Ženevě, kde vzbudil patřičný rozruch. Tento působivý hybrid mezi nadaným off-roadem a luxusní limuzínou v hodnotě 630.000 Euro (16,5 milionu Kč) vznikl pouze v 99 provedeních, přičemž již během pořádání autosalonu jich bylo 98 prodaných,
Poslední vůz si však automobilka nechala pro sebe s jasným úmyslem vůz ve správný čas vydražit - a ten čas nastane 6. října tohoto roku pod taktovkou aukční společnosti Bonhams. Vzhledem k poměrně vysoké pořizovací ceně prvních 98 kusů se počítá, že cena tohoto kousku vystřelí pořádně vysoko. Dokonce tak vysoko, že by se mohlo jednat o nejdražší prodaný Mercedes-Benz třídy G. Pozitivní na tom všem je ale skutečnost, že všechny finanční prostředky aukcí získané poputují na charitativní účely.
Co se specifického vzhledu vozu týče, G650 si vypůjčila portálové nápravy z modelu G500 4x4² a jeho rozvor se protáhl o úctyhodných 58 centimetrů. Uvnitř vozu bychom nalezli speciální kožená sedadla z Mercedesu třídy S a kožené čalounění kam jen oko dohlédne - dokonce i na sklopných stolcích. Posádce vzadu je k dispozici elektrická stahovací střecha, dvojice tabletů, vyhřívané / chlazené držáky nápojů nebo elektricky ovládaná "skleněná" stěna, která odděluje prostor předních a zadních sedadel - pro větší soukromí.
Pod kapotou tohoto křižníku jakýchkoliv cest nalezneme 6.0 litrový motor BiTurbo V12 o výkonu 630 koní, který produkuje točivý moment rovných 1,000 Nm. O přenos výkonu na cestu se starají 22" palcová hliníková kola v pořádně vystouplých blatnících, které jsou vyrobeny z karbonových vláken. Díky úctyhodné světlé výšce takřka půl metru si vůz hravě poradí s jakýmkoliv terénem, ovšem pro pohodlné nastupování musel být instalován elektricky ovládaný výklopný "schůdek".
I přes ohromný výkon ale s G650 Landauletem nový rekord na Nürburgringu nezajedete, při stažené střeše je totiž jeho maximální rychlost omezena na pouhých 96 km/h - zřejmě aby se posádce vzadu nerozevlál účes, při natažené pak na 180 km/h.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?