Americká kultura Hot-Rodů se největšího rozmachu dočkala až v období po druhé světové válce, ovšem najdou se i kousky, které vznikly ještě před ní. Ostatně ke konstrukci takového vozu jste nemuseli být žádný raketový inženýr, boháč ani majitel vybavené autodílny.
Ke stavbě pořádného Hot-Rodu zkrátka stačilo sehnat jeden ze starších leteckých armádních motorů, kterých se armáda celkem často a ráda zbavovala pro jejich nadbytečnost. A jakmile jste měli pořádný motor, stačilo už jen sehnat něco, do čeho ho umístíte.
Odpovědnější konstruktéři ještě vyztužili šasi, ovšem žádné sofistikované konstrukce nečekejte. Tyhle stroje byly přesně tak nebezpečné, jako prvoválečné stíhačky, ve kterých kdysi byly namontovány. A pojďme si přiznat, že příliš jejich pilotů se domů nevracelo.
Od hot-rodů ale zpátky k tomuto konkrétnímu kousku, který se ukázal v posledním díle show "Jay Leno's Garage". Jak už asi správně tušíte, majitelem tohoto skvostu není nikdo jiný, než právě Jay Leno, který vůz vlastní od osmdesátých let, kdy ho pořídil na aukci v Pebble Beach.
Elegantní karoserie a šasi pocházejí z vozu Hispano Suiza z roku 1915, ovšem mnohem zajímavější je motor, který po bocích vykukuje z pod kapoty. Jedná se totiž o letecký 18.5 litrový motor V8 z letadel používaných armádou během první světové války. Po válce měla armáda obrovské množství těchto motorů a tak jich řadu odprodala do civilního sektoru. Mnoho z nich bylo upraveno do podoby řadového čtyřválce o objemu přes 9 litrů, ovšem tento zůstal v původní podobě.
Spolehlivost těchto motorů sice nebyla nijak oslnivá, pokud měl pilot štěstí a vrátil se zpět na letiště, technici mohli půlku motoru vyměnit. Jeho technika ale není nikterak záludná, takže servis se dal bez problémů provádět i v polních podmínkách. Konkrétní motor v Lenově voze ale prošel drobnými úpravami, díky kterým by ho měl přežít, jak sám říká.
Tohle kompaktní monstrum muselo být pro využití v automobilu upraveno, ovšem stále produkuje výkon okolo 300 koní a podle všeho by dokázalo automobil rozhýbat až k rychlosti 140 mil za hodinu (225 km/h), ovšem na to si ještě nikdo netroufl, neboť na obou nápravách jsou bubnové brzdy ovládané řetězem.
Leno ve videu ukazuje i startování tohoto stroje, které stále připomíná startování letadla. Zapínání magnet, tlačení oleje do motoru kompresorem, pumpování benzínu přímo do válců, atd. Zkrátka příprava jak vzlétnutím. Jakmile se ovšem motor chytí, předvádí nádhernou show. Nejen že má nádherný zvuk, ale s celým automobilem doslova hýbe, aniž by se rozjel.
Jízda s vozem je pak prý úžasným zážitkem. Motor totiž disponuje ohromným točivým momentem i při nízkých otáčkách - možná i proto dostal převodovku z autobusu. Jedinou věcí která tak Lenovi ve voze chybí je pár kulometů na kapotě, zážitek z prvoválečného letadla by pak byl dokonalý.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.