Pradědeček Hot-Rodů? Vůz z roku 1915 dostal V8 z prvoválečné stíhačky

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. září 2017, 11:15 Aktualizováno 6.9.2017, 11:37 Google+

Americká kultura Hot-Rodů se největšího rozmachu dočkala až v období po druhé světové válce, ovšem najdou se i kousky, které vznikly ještě před ní. Ostatně ke konstrukci takového vozu jste nemuseli být žádný raketový inženýr, boháč ani majitel vybavené autodílny.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jay Leno představil svůj vůz Hispano Suiza s leteckým motorem V8

Jay Leno představil svůj vůz Hispano Suiza s leteckým motorem V8 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Ke stavbě pořádného Hot-Rodu zkrátka stačilo sehnat jeden ze starších leteckých armádních motorů, kterých se armáda celkem často a ráda zbavovala pro jejich nadbytečnost. A jakmile jste měli pořádný motor, stačilo už jen sehnat něco, do čeho ho umístíte.

Odpovědnější konstruktéři ještě vyztužili šasi, ovšem žádné sofistikované konstrukce nečekejte. Tyhle stroje byly přesně tak nebezpečné, jako prvoválečné stíhačky, ve kterých kdysi byly namontovány. A pojďme si přiznat, že příliš jejich pilotů se domů nevracelo.

Od hot-rodů ale zpátky k tomuto konkrétnímu kousku, který se ukázal v posledním díle show "Jay Leno's Garage". Jak už asi správně tušíte, majitelem tohoto skvostu není nikdo jiný, než právě Jay Leno, který vůz vlastní od osmdesátých let, kdy ho pořídil na aukci v Pebble Beach.

Elegantní karoserie a šasi pocházejí z vozu Hispano Suiza z roku 1915, ovšem mnohem zajímavější je motor, který po bocích vykukuje z pod kapoty. Jedná se totiž o letecký 18.5 litrový motor V8 z letadel používaných armádou během první světové války. Po válce měla armáda obrovské množství těchto motorů a tak jich řadu odprodala do civilního sektoru. Mnoho z nich bylo upraveno do podoby řadového čtyřválce o objemu přes 9 litrů, ovšem tento zůstal v původní podobě.

Spolehlivost těchto motorů sice nebyla nijak oslnivá, pokud měl pilot štěstí a vrátil se zpět na letiště, technici mohli půlku motoru vyměnit. Jeho technika ale není nikterak záludná, takže servis se dal bez problémů provádět i v polních podmínkách. Konkrétní motor v Lenově voze ale prošel drobnými úpravami, díky kterým by ho měl přežít, jak sám říká.

Tohle kompaktní monstrum muselo být pro využití v automobilu upraveno, ovšem stále produkuje výkon okolo 300 koní a podle všeho by dokázalo automobil rozhýbat až k rychlosti 140 mil za hodinu (225 km/h), ovšem na to si ještě nikdo netroufl, neboť na obou nápravách jsou bubnové brzdy ovládané řetězem.

Leno ve videu ukazuje i startování tohoto stroje, které stále připomíná startování letadla. Zapínání magnet, tlačení oleje do motoru kompresorem, pumpování benzínu přímo do válců, atd. Zkrátka příprava jak vzlétnutím. Jakmile se ovšem motor chytí, předvádí nádhernou show. Nejen že má nádherný zvuk, ale s celým automobilem doslova hýbe, aniž by se rozjel.

Jízda s vozem je pak prý úžasným zážitkem. Motor totiž disponuje ohromným točivým momentem i při nízkých otáčkách - možná i proto dostal převodovku z autobusu. Jedinou věcí která tak Lenovi ve voze chybí je pár kulometů na kapotě, zážitek z prvoválečného letadla by pak byl dokonalý.

Vytisknout

Diskuze: Pradědeček Hot-Rodů? Vůz z roku 1915 dostal V8 z prvoválečné stíhačky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

Zcela nový elektrický Nissan Leaf

Nejvyspělejší elektromobil pro každého? Podle Nissanu jeho nový Leaf

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud