Pradědeček Hot-Rodů? Vůz z roku 1915 dostal V8 z prvoválečné stíhačky

Jay Leno představil svůj vůz Hispano Suiza s leteckým motorem V8
Jay Leno představil svůj vůz Hispano Suiza s leteckým motorem V8, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. září 2017 11:15 6. září 2017 11:37
Sdílej:

Americká kultura Hot-Rodů se největšího rozmachu dočkala až v období po druhé světové válce, ovšem najdou se i kousky, které vznikly ještě před ní. Ostatně ke konstrukci takového vozu jste nemuseli být žádný raketový inženýr, boháč ani majitel vybavené autodílny.

Ke stavbě pořádného Hot-Rodu zkrátka stačilo sehnat jeden ze starších leteckých armádních motorů, kterých se armáda celkem často a ráda zbavovala pro jejich nadbytečnost. A jakmile jste měli pořádný motor, stačilo už jen sehnat něco, do čeho ho umístíte.

Odpovědnější konstruktéři ještě vyztužili šasi, ovšem žádné sofistikované konstrukce nečekejte. Tyhle stroje byly přesně tak nebezpečné, jako prvoválečné stíhačky, ve kterých kdysi byly namontovány. A pojďme si přiznat, že příliš jejich pilotů se domů nevracelo.

Od hot-rodů ale zpátky k tomuto konkrétnímu kousku, který se ukázal v posledním díle show "Jay Leno's Garage". Jak už asi správně tušíte, majitelem tohoto skvostu není nikdo jiný, než právě Jay Leno, který vůz vlastní od osmdesátých let, kdy ho pořídil na aukci v Pebble Beach.

Elegantní karoserie a šasi pocházejí z vozu Hispano Suiza z roku 1915, ovšem mnohem zajímavější je motor, který po bocích vykukuje z pod kapoty. Jedná se totiž o letecký 18.5 litrový motor V8 z letadel používaných armádou během první světové války. Po válce měla armáda obrovské množství těchto motorů a tak jich řadu odprodala do civilního sektoru. Mnoho z nich bylo upraveno do podoby řadového čtyřválce o objemu přes 9 litrů, ovšem tento zůstal v původní podobě.

Spolehlivost těchto motorů sice nebyla nijak oslnivá, pokud měl pilot štěstí a vrátil se zpět na letiště, technici mohli půlku motoru vyměnit. Jeho technika ale není nikterak záludná, takže servis se dal bez problémů provádět i v polních podmínkách. Konkrétní motor v Lenově voze ale prošel drobnými úpravami, díky kterým by ho měl přežít, jak sám říká.

Tohle kompaktní monstrum muselo být pro využití v automobilu upraveno, ovšem stále produkuje výkon okolo 300 koní a podle všeho by dokázalo automobil rozhýbat až k rychlosti 140 mil za hodinu (225 km/h), ovšem na to si ještě nikdo netroufl, neboť na obou nápravách jsou bubnové brzdy ovládané řetězem.

Leno ve videu ukazuje i startování tohoto stroje, které stále připomíná startování letadla. Zapínání magnet, tlačení oleje do motoru kompresorem, pumpování benzínu přímo do válců, atd. Zkrátka příprava jak vzlétnutím. Jakmile se ovšem motor chytí, předvádí nádhernou show. Nejen že má nádherný zvuk, ale s celým automobilem doslova hýbe, aniž by se rozjel.

Jízda s vozem je pak prý úžasným zážitkem. Motor totiž disponuje ohromným točivým momentem i při nízkých otáčkách - možná i proto dostal převodovku z autobusu. Jedinou věcí která tak Lenovi ve voze chybí je pár kulometů na kapotě, zážitek z prvoválečného letadla by pak byl dokonalý.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.