Investice do automobilu, ať již ojetého nebo nového, patří podobně jako koupě bytu či domu mezi největší finanční výdaje každé domácnosti. Aby vůz svému majiteli sloužil spolehlivě, a pokud možno co nejdéle, je dobré dodržovat několik jednoduchých zásad. Podívejte se na naše tipy, jak udržet auto ve formě.
Tip 1: Nechávejte motor zahřát
Na spolehlivost a životnost auta má v prvé řadě velký vliv to, jak se s vozem zachází. Zejména naftové a v dnešní době moderní downsizingové motory jsou na to velmi citlivé. „Předně je dobré dávat si pozor na vytáčení takového motoru do vysokých otáček za studena. Motoru zpravidla deset až patnáct minut trvá, než se zahřeje na tu správnou provozní teplotu. U vozů s turbodmychadlem je pak rovněž vhodné nechat auto po zastavení ještě několik desítek sekund běžet na volnoběh, aby se turbo stihlo dochladit,“ říká David Šimčík ze společnosti Profichip.
Tip 2: Řaďte s citem, motor nepodtáčejte
Auto šetřete i při samotné jízdě. Snažte se řadit v optimálním spektru otáček a motor zbytečně nepřetáčejte. Platí to však i obráceně, motor není dobré ani podtáčet. Do táhlých kopců se proto nebojte podřadit na nižší převodový stupeň, jízda v padesátikilometrové rychlosti na pětku pod 1500 otáček za minutu značné řádce motorizací rozhodně moc neprospívá.
Tip 3: Palivo vybírejte pečlivě
Podobně jako styl jízdy má vliv na stav vašeho automobilu i volba paliva. Moderní motory jsou na kvalitu benzínu či nafty citlivé a tankovat z pochybných zdrojů se vám proto nemusí vyplatit, nekvalitní nafta může mít na svědomí například poruchu vstřikování. Kvalitu pohonných hmot v Česku sleduje česká obchodní inspekce, která čas od času „provinilce“ mezi čerpacími stanicemi zveřejňuje. Nekvalitní palivo můžete poznat i sami, například tím, že autu poklesne výkon nebo se zvýší spotřeba.
Tip 4: Optimalizace softwaru v řídicí jednotce zvýší výkon a sníží spotřebu
Řada producentů aut dnes pro zvýšení prodejů uvádí na trh hned několik variant jednoho modelu, které se liší cenou, výbavou a výkonem, ale základ motoru je pořád stejný. Majitelům vozů se tak otvírá další možnost, jak svého nablýskaného miláčka mohou vylepšit. „Výkonové tolerance motoru zanechané výrobcem umožňují u těchto vozů provést chiptuning, neboli optimalizaci softwaru v řídicí jednotce automobilu. Touto úpravou lze bezpečně docílit navýšení výkonu až o třicet procent bez negativních dopadů na samotný motor nebo záruku na vůz. U přeplňovaných motorů má rovněž vliv na spotřebu auta. Podle varianty úpravy softwaru je úspora na pohonných hmotách až patnáct procent,“ vysvětluje David Šimčík.Hledáme redaktory na externí i HPP spolupráci. Pište na info@incorp.media
Tip 5: Nečekejte, až se něco rozbije
U nového či jen lehce ojetého auta mají majitelé zpravidla k dispozici servisní knížku se záznamy o všech výměnách provozních kapalin či filtrů a opravách, které u auta proběhly. U staršího vozu, který servisní knížku z nějakého důvodu nemá, je pak potřeba si dobu, kdy je olej a filtry nutné vyměnit, odhadnout. Obecně se doporučuje olej měnit nejpozději po patnácti tisících najetých kilometrech. Předejdete tím rychlejšímu opotřebení motoru, ale také třeba turbodmychadla, jehož výměna patří mezi významné investice. Otálet se nevyplatí ani s výměnou opotřebených součástek. Výměnu brzd, rozvodů, ale třeba i akumulátoru proto zbytečně neodkládejte, protože hnát je až na hranici jejich životnosti se rovná riziku, že vás auto nechá někde stát a vadná součástka navíc může napáchat další škody.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?