Investice do automobilu, ať již ojetého nebo nového, patří podobně jako koupě bytu či domu mezi největší finanční výdaje každé domácnosti. Aby vůz svému majiteli sloužil spolehlivě, a pokud možno co nejdéle, je dobré dodržovat několik jednoduchých zásad. Podívejte se na naše tipy, jak udržet auto ve formě.
Tip 1: Nechávejte motor zahřát
Na spolehlivost a životnost auta má v prvé řadě velký vliv to, jak se s vozem zachází. Zejména naftové a v dnešní době moderní downsizingové motory jsou na to velmi citlivé. „Předně je dobré dávat si pozor na vytáčení takového motoru do vysokých otáček za studena. Motoru zpravidla deset až patnáct minut trvá, než se zahřeje na tu správnou provozní teplotu. U vozů s turbodmychadlem je pak rovněž vhodné nechat auto po zastavení ještě několik desítek sekund běžet na volnoběh, aby se turbo stihlo dochladit,“ říká David Šimčík ze společnosti Profichip.
Tip 2: Řaďte s citem, motor nepodtáčejte
Auto šetřete i při samotné jízdě. Snažte se řadit v optimálním spektru otáček a motor zbytečně nepřetáčejte. Platí to však i obráceně, motor není dobré ani podtáčet. Do táhlých kopců se proto nebojte podřadit na nižší převodový stupeň, jízda v padesátikilometrové rychlosti na pětku pod 1500 otáček za minutu značné řádce motorizací rozhodně moc neprospívá.
Tip 3: Palivo vybírejte pečlivě
Podobně jako styl jízdy má vliv na stav vašeho automobilu i volba paliva. Moderní motory jsou na kvalitu benzínu či nafty citlivé a tankovat z pochybných zdrojů se vám proto nemusí vyplatit, nekvalitní nafta může mít na svědomí například poruchu vstřikování. Kvalitu pohonných hmot v Česku sleduje česká obchodní inspekce, která čas od času „provinilce“ mezi čerpacími stanicemi zveřejňuje. Nekvalitní palivo můžete poznat i sami, například tím, že autu poklesne výkon nebo se zvýší spotřeba.
Tip 4: Optimalizace softwaru v řídicí jednotce zvýší výkon a sníží spotřebu
Řada producentů aut dnes pro zvýšení prodejů uvádí na trh hned několik variant jednoho modelu, které se liší cenou, výbavou a výkonem, ale základ motoru je pořád stejný. Majitelům vozů se tak otvírá další možnost, jak svého nablýskaného miláčka mohou vylepšit. „Výkonové tolerance motoru zanechané výrobcem umožňují u těchto vozů provést chiptuning, neboli optimalizaci softwaru v řídicí jednotce automobilu. Touto úpravou lze bezpečně docílit navýšení výkonu až o třicet procent bez negativních dopadů na samotný motor nebo záruku na vůz. U přeplňovaných motorů má rovněž vliv na spotřebu auta. Podle varianty úpravy softwaru je úspora na pohonných hmotách až patnáct procent,“ vysvětluje David Šimčík.Hledáme redaktory na externí i HPP spolupráci. Pište na info@incorp.media
Tip 5: Nečekejte, až se něco rozbije
U nového či jen lehce ojetého auta mají majitelé zpravidla k dispozici servisní knížku se záznamy o všech výměnách provozních kapalin či filtrů a opravách, které u auta proběhly. U staršího vozu, který servisní knížku z nějakého důvodu nemá, je pak potřeba si dobu, kdy je olej a filtry nutné vyměnit, odhadnout. Obecně se doporučuje olej měnit nejpozději po patnácti tisících najetých kilometrech. Předejdete tím rychlejšímu opotřebení motoru, ale také třeba turbodmychadla, jehož výměna patří mezi významné investice. Otálet se nevyplatí ani s výměnou opotřebených součástek. Výměnu brzd, rozvodů, ale třeba i akumulátoru proto zbytečně neodkládejte, protože hnát je až na hranici jejich životnosti se rovná riziku, že vás auto nechá někde stát a vadná součástka navíc může napáchat další škody.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?