Čeští řidiči by měli být při svých cestách po Francii ostražití. Počínaje 19. červencem letošního roku totiž započala oboustranná aplikace zásad daných Směrnicí Evropského parlamentu a Rady č. 2015/413 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu
Francouzští řidiči jedoucí po českých silnicích a obdobně čeští šoféři, pohybující se po komunikacích země galského kohouta, by se tak měli vyvarovat spáchání některého z deliktů, na které se směrnice vztahuje:
překročení nejvyšší dovolené rychlosti; nepoužití bezpečnostních pásů; nezastavení na červený signál světelného signalizačního zařízení; řízení vozidla pod vlivem alkoholu; řízení vozidla pod vlivem drog; nepoužití ochranné přilby; použití zakázaného pruhu; nedovolené použití mobilního telefonu nebo jiného komunikačního zařízení za jízdy.Při jízdě po Francii pozor především na překračování povolených rychlostních limitů. „Nepřiměřená rychlost jízdy každoročně připraví o život více než 1 000 účastníků silničního provozu. Francouzi s ní proto nekompromisně bojují. K tomu jim slouží více než 2 000 stabilních či mobilních radarů. Pravděpodobnost, že uhánějící šofér bude odhalen, je tak velmi vysoká,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Rychlost jízdy – pozor na některé zvláštnosti
Jak jsou nastaveny rychlostní limity na francouzských silnicích? V obci maximálně na 50 km/h, mimo obec na 90 km/h, na městských obchvatech, úsecích dálnic vedoucích městy a obecně na vícepruhových směrově rozdělených silnicích na 110 km/h a na dálnicích na 130 km/h. Nicméně jsou zde některé zvláštnosti, na které by měli naši řidiči pamatovat.
„Za deště platí, že mimo obec se může jezdit maximálně osmdesátkou, na městských obchvatech, úsecích dálnic vedoucích městy a obecně na vícepruhových směrově rozdělených silnicích stovkou a dálnicích stodesítkou. Ovšem za mlhy s viditelností do 50 metrů univerzálně platí, že rychlost jízdy nesmí překročit 50 km/h. A to ani na dálnicích,“ uvádí Roman Budský.
Postihy za překročení rychlosti mohou být pro našince likvidační
Řidič, který se dopustí dopravního přestupku v zahraničí, musí počítat s tím, že zaplatí pokutu podle sazebníku platného v zemi, kde k provinění došlo. Překročení rychlosti jízdy ve Francii se tak může našinci náramně prodražit:
Překročení rychlosti o max. 19 km/h mimo obec 68 eur, 1 bod Překročení rychlosti o max. 19 km/h v obci 135 eur, 1 bod Překročení rychlosti jízdy o 20 až 29 km/h 135 eur, odečet 2 bodů Překročení rychlosti o 30 až 39 km/h 135 eur, 3 body, 3 roky zákaz řízení Překročení rychlosti o 40 až 49 km/h 135 eur, 4 body, 3 roky zákaz řízení Překročení rychlosti o více než 50 km/h 1 500 eur, 6 bodů, 3 roky zákaz řízení, možná konfiskace vozidla Opakované překročení o více než 50 km/h 3 750 eur, 6 bodů, 3 roky zákaz řízení, 3 měsíce vězení, možná konfiskace vozidlaPostihy i zahraničních řidičů za překročení povolené rychlosti ve Francii mohou být opravdu citelné. Každý řidič by však měl odolat pokušení používat detektory radarů, byť jen ve formě navigace s vyznačením míst, kde jsou radary umístěny. V opačném případě riskuje citelný postih – pokutu ve výši 1 500 eur, 6 bodů, zákaz řízení na 3 roky a konfiskaci vozidla.
Vinařská velmoc nemá pro alkohol na silnici pochopení
Byť je Francie vinařskou velmocí, řidiči nemohou počítat s tolerancí jízdy pod vlivem alkoholu. Alkohol za volantem je totiž spolu s nepřiměřenou rychlostí jízdy hlavním zabijákem na francouzských silnicích. Každoročně si vybere na 1 000 obětí. Při jízdě s hladinou alkoholu nad 0,5 promile proto hrozí pokuta ve výši 135 eur, 6 bodů a vyslovení zákazu řízení až na 3 roky. Pokud však bude řidiči prokázáno, že měl při řízení v krvi 0,8 promile a více, zaplatí pokutu ve výši minimálně 3 750 eur, hrozí mu uvěznění na 2 až 10 měsíců, bude mu anulováno řidičské oprávnění a navíc hrozí konfiskace jeho vozidla. Stejně bude postupováno i v případě jízdy pod vlivem drog, bez příslušného řidičského oprávnění či s vozidlem, jež není pojištěno.
„Chování francouzských policistů vůči zahraničním řidičům je velmi korektní. Ostatně jsou vedeni k tomu, že právě oni nejednou bývají hlavními reprezentanty Francie, se kterými se zahraniční motoristé při svých cestách setkávají. Na druhou stranu – v případě vážnějšího deliktu – bývají nekompromisní,“ říká Roman Budský. Není divu. Ze všech deliktů zaznamenaných radary spáchali zahraniční šoféři celých 21 procent. Přitom na celkovém počtu ujetých kilometrů se podílejí maximálně ze 6 procent.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?