Tradiční GPS navigace je pro motoristy dnes už téměř nutností. Nejenže vás spolehlivě navede do vašeho cíle, ale také vám pomůže se „vymotat“ z center velkých měst plných jednosměrek. Navigace se pohybují ve velkém cenovém rozpětí podle funkcí a služeb, které nabízejí. Výhodou oproti chytrému telefonu je především nulová spotřeba vašich mobilních dat (na offline navigace v telefonu není vždy spolehnutí), výdrž baterie a kvalitnější příjem údajů z navigačních družic.
Specializované přístroj pro navigaci
GPS navigace, které jsou běžně dostupné v obchodech, se dělí do dvou základních kategorií – automobilové a turistické. Tyto dvě třídy se pak prolínají v různých systémech pro motocykly (kde jde povětšinou o klasickou automobilovou navigaci, ovšem ve vodotěsném provedení a s displejem uzpůsobeným ovládání v rukavicích), a navigace pro cyklisty (obdoba navigace motocyklové, která ale vychází z navigace pro pěší trasy).
Nejdůležitějším faktorem však jsou samostatné mapové podklady a možnost jejich aktualizace. Máloco dokáže cestu znepříjemnit tak, jako když vás navigace svede z již rok dostavěné dálnice na klikatící se okresky, protože nemá o její existenci tušení. Některé firmy nabízejí aktualizace zdarma, jiné zdarma na určitou dobu od nákupu, u jiných si můžete za příplatek dokoupit nebo již obsahují v ceně doživotní aktualizace mapových podkladů. U dalších si pak musíte vždy koupit nový balíček map zvlášť. Doporučovali bychom navigace s alespoň nějakou formou bezplatné aktualizace map po určité období, protože za neustálý update map dáte často nakonec více peněz než za samotný přístroj.
Věděli jste, že: od června letošního roku došlo ke zrušení roamingu ve všech zemích Evropské unie? Při cestě po zemích EU tedy pro volání i přenesená data platí stejné podmínky, jako v domovském státě. To pro občany ČR znamená značně výhodnější používání online aplikací pro navigování.„Mobilní“ alternativa
V poslední době jsou čím dál populárnější navigační aplikace pro chytré telefony. Aplikace jsou většinou levnější a smíříte-li se s některými omezeními, možná vám bude stačit i některá ze zdarma dostupných – například Waze či navigace skrze mapy Google. Ne všechny ale fungují bez připojení k internetu, což je třeba zohlednit zejména při cestách do zahraničí. U aplikací zdarma si rovněž ověřte, zdali obsahují i hlasovou navigaci a pomocníka jízdy v pruzích. Slabinou je také nutnost dobíjení, možné přehřívání mobilního telefonu (který není stavěn na dlouhodobé fungování s rozsvíceným displejem) a horší příjem GPS signálu.INFO: Přijmeme nové redaktory pro AutoRoad.cz. Pošlete nám své CV na info@incorp.media
Pokud vám i tak vyhovuje navigace ve vašem smartphonu, je nutné řešit i praktické umístění. Pořiďte si proto vhodný kvalitní držák na mobilní telefon, který vám zajistí dobrý výhled na zobrazované mapy a telefon bude zároveň na dosah ruky.
Dále nezapomeňte na nabíječku do zapalovače, která udrží váš telefon celou jízdu při životě. Doporučujeme zakoupit nabíječku s rozdvojkou, která umožní dobíjení dvou či více zařízení zároveň. Věřte, že při dlouhých cestách ji ocení i spolucestující, kteří budou mít možnost si také telefon dobít.
Kam správně navigaci umístit?
Naprostá většina řidičů má GPS navigaci přichycenou na čelním skle. Policejní hlídka jim však kvůli tomu může znepříjemnit život. Navigace, stejně jako cokoliv jiného, totiž nesmí bránit ve výhledu z automobilu. Pokud si ji tedy umístíte do zorného pole, porušujete zákon. Přestože policie bývá v tomto směru hodně mírná, nevhodné umístění přístroje může znamenat až dva tisíce korun pokuty, stejně jako například voňavé stromečky na zrcátku řidiče.
Jak však specifikovat zorné pole řidiče? To je různé a závislé na typu vozu, výšce řidiče a nastavení jeho sedadla. Nedá se říci, že zorné pole řidiče je celé čelní sklo. U mnoha automobilů je spodní část prosklení, přes níž je vidět přední kapota, naprosto opticky nevyužívána a nejde tak o zorné pole řidiče. Další možností je umístit navigaci na místo, které není stírané od stěračů a v případě horšího počasí také nejde o zorné pole. Jsou také řidiči, kteří si navigaci upevňují na boční okénko. Nezapomínejte ale, že i toto prosklení může být součástí zorného pole.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.