Tradiční GPS navigace je pro motoristy dnes už téměř nutností. Nejenže vás spolehlivě navede do vašeho cíle, ale také vám pomůže se „vymotat“ z center velkých měst plných jednosměrek. Navigace se pohybují ve velkém cenovém rozpětí podle funkcí a služeb, které nabízejí. Výhodou oproti chytrému telefonu je především nulová spotřeba vašich mobilních dat (na offline navigace v telefonu není vždy spolehnutí), výdrž baterie a kvalitnější příjem údajů z navigačních družic.
Specializované přístroj pro navigaci
GPS navigace, které jsou běžně dostupné v obchodech, se dělí do dvou základních kategorií – automobilové a turistické. Tyto dvě třídy se pak prolínají v různých systémech pro motocykly (kde jde povětšinou o klasickou automobilovou navigaci, ovšem ve vodotěsném provedení a s displejem uzpůsobeným ovládání v rukavicích), a navigace pro cyklisty (obdoba navigace motocyklové, která ale vychází z navigace pro pěší trasy).
Nejdůležitějším faktorem však jsou samostatné mapové podklady a možnost jejich aktualizace. Máloco dokáže cestu znepříjemnit tak, jako když vás navigace svede z již rok dostavěné dálnice na klikatící se okresky, protože nemá o její existenci tušení. Některé firmy nabízejí aktualizace zdarma, jiné zdarma na určitou dobu od nákupu, u jiných si můžete za příplatek dokoupit nebo již obsahují v ceně doživotní aktualizace mapových podkladů. U dalších si pak musíte vždy koupit nový balíček map zvlášť. Doporučovali bychom navigace s alespoň nějakou formou bezplatné aktualizace map po určité období, protože za neustálý update map dáte často nakonec více peněz než za samotný přístroj.
Věděli jste, že: od června letošního roku došlo ke zrušení roamingu ve všech zemích Evropské unie? Při cestě po zemích EU tedy pro volání i přenesená data platí stejné podmínky, jako v domovském státě. To pro občany ČR znamená značně výhodnější používání online aplikací pro navigování.„Mobilní“ alternativa
V poslední době jsou čím dál populárnější navigační aplikace pro chytré telefony. Aplikace jsou většinou levnější a smíříte-li se s některými omezeními, možná vám bude stačit i některá ze zdarma dostupných – například Waze či navigace skrze mapy Google. Ne všechny ale fungují bez připojení k internetu, což je třeba zohlednit zejména při cestách do zahraničí. U aplikací zdarma si rovněž ověřte, zdali obsahují i hlasovou navigaci a pomocníka jízdy v pruzích. Slabinou je také nutnost dobíjení, možné přehřívání mobilního telefonu (který není stavěn na dlouhodobé fungování s rozsvíceným displejem) a horší příjem GPS signálu.INFO: Přijmeme nové redaktory pro AutoRoad.cz. Pošlete nám své CV na info@incorp.media
Pokud vám i tak vyhovuje navigace ve vašem smartphonu, je nutné řešit i praktické umístění. Pořiďte si proto vhodný kvalitní držák na mobilní telefon, který vám zajistí dobrý výhled na zobrazované mapy a telefon bude zároveň na dosah ruky.
Dále nezapomeňte na nabíječku do zapalovače, která udrží váš telefon celou jízdu při životě. Doporučujeme zakoupit nabíječku s rozdvojkou, která umožní dobíjení dvou či více zařízení zároveň. Věřte, že při dlouhých cestách ji ocení i spolucestující, kteří budou mít možnost si také telefon dobít.
Kam správně navigaci umístit?
Naprostá většina řidičů má GPS navigaci přichycenou na čelním skle. Policejní hlídka jim však kvůli tomu může znepříjemnit život. Navigace, stejně jako cokoliv jiného, totiž nesmí bránit ve výhledu z automobilu. Pokud si ji tedy umístíte do zorného pole, porušujete zákon. Přestože policie bývá v tomto směru hodně mírná, nevhodné umístění přístroje může znamenat až dva tisíce korun pokuty, stejně jako například voňavé stromečky na zrcátku řidiče.
Jak však specifikovat zorné pole řidiče? To je různé a závislé na typu vozu, výšce řidiče a nastavení jeho sedadla. Nedá se říci, že zorné pole řidiče je celé čelní sklo. U mnoha automobilů je spodní část prosklení, přes níž je vidět přední kapota, naprosto opticky nevyužívána a nejde tak o zorné pole řidiče. Další možností je umístit navigaci na místo, které není stírané od stěračů a v případě horšího počasí také nejde o zorné pole. Jsou také řidiči, kteří si navigaci upevňují na boční okénko. Nezapomínejte ale, že i toto prosklení může být součástí zorného pole.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.