Tradiční GPS navigace je pro motoristy dnes už téměř nutností. Nejenže vás spolehlivě navede do vašeho cíle, ale také vám pomůže se „vymotat“ z center velkých měst plných jednosměrek. Navigace se pohybují ve velkém cenovém rozpětí podle funkcí a služeb, které nabízejí. Výhodou oproti chytrému telefonu je především nulová spotřeba vašich mobilních dat (na offline navigace v telefonu není vždy spolehnutí), výdrž baterie a kvalitnější příjem údajů z navigačních družic.
Specializované přístroj pro navigaci
GPS navigace, které jsou běžně dostupné v obchodech, se dělí do dvou základních kategorií – automobilové a turistické. Tyto dvě třídy se pak prolínají v různých systémech pro motocykly (kde jde povětšinou o klasickou automobilovou navigaci, ovšem ve vodotěsném provedení a s displejem uzpůsobeným ovládání v rukavicích), a navigace pro cyklisty (obdoba navigace motocyklové, která ale vychází z navigace pro pěší trasy).
Nejdůležitějším faktorem však jsou samostatné mapové podklady a možnost jejich aktualizace. Máloco dokáže cestu znepříjemnit tak, jako když vás navigace svede z již rok dostavěné dálnice na klikatící se okresky, protože nemá o její existenci tušení. Některé firmy nabízejí aktualizace zdarma, jiné zdarma na určitou dobu od nákupu, u jiných si můžete za příplatek dokoupit nebo již obsahují v ceně doživotní aktualizace mapových podkladů. U dalších si pak musíte vždy koupit nový balíček map zvlášť. Doporučovali bychom navigace s alespoň nějakou formou bezplatné aktualizace map po určité období, protože za neustálý update map dáte často nakonec více peněz než za samotný přístroj.
Věděli jste, že: od června letošního roku došlo ke zrušení roamingu ve všech zemích Evropské unie? Při cestě po zemích EU tedy pro volání i přenesená data platí stejné podmínky, jako v domovském státě. To pro občany ČR znamená značně výhodnější používání online aplikací pro navigování.„Mobilní“ alternativa
V poslední době jsou čím dál populárnější navigační aplikace pro chytré telefony. Aplikace jsou většinou levnější a smíříte-li se s některými omezeními, možná vám bude stačit i některá ze zdarma dostupných – například Waze či navigace skrze mapy Google. Ne všechny ale fungují bez připojení k internetu, což je třeba zohlednit zejména při cestách do zahraničí. U aplikací zdarma si rovněž ověřte, zdali obsahují i hlasovou navigaci a pomocníka jízdy v pruzích. Slabinou je také nutnost dobíjení, možné přehřívání mobilního telefonu (který není stavěn na dlouhodobé fungování s rozsvíceným displejem) a horší příjem GPS signálu.INFO: Přijmeme nové redaktory pro AutoRoad.cz. Pošlete nám své CV na info@incorp.media
Pokud vám i tak vyhovuje navigace ve vašem smartphonu, je nutné řešit i praktické umístění. Pořiďte si proto vhodný kvalitní držák na mobilní telefon, který vám zajistí dobrý výhled na zobrazované mapy a telefon bude zároveň na dosah ruky.
Dále nezapomeňte na nabíječku do zapalovače, která udrží váš telefon celou jízdu při životě. Doporučujeme zakoupit nabíječku s rozdvojkou, která umožní dobíjení dvou či více zařízení zároveň. Věřte, že při dlouhých cestách ji ocení i spolucestující, kteří budou mít možnost si také telefon dobít.
Kam správně navigaci umístit?
Naprostá většina řidičů má GPS navigaci přichycenou na čelním skle. Policejní hlídka jim však kvůli tomu může znepříjemnit život. Navigace, stejně jako cokoliv jiného, totiž nesmí bránit ve výhledu z automobilu. Pokud si ji tedy umístíte do zorného pole, porušujete zákon. Přestože policie bývá v tomto směru hodně mírná, nevhodné umístění přístroje může znamenat až dva tisíce korun pokuty, stejně jako například voňavé stromečky na zrcátku řidiče.
Jak však specifikovat zorné pole řidiče? To je různé a závislé na typu vozu, výšce řidiče a nastavení jeho sedadla. Nedá se říci, že zorné pole řidiče je celé čelní sklo. U mnoha automobilů je spodní část prosklení, přes níž je vidět přední kapota, naprosto opticky nevyužívána a nejde tak o zorné pole řidiče. Další možností je umístit navigaci na místo, které není stírané od stěračů a v případě horšího počasí také nejde o zorné pole. Jsou také řidiči, kteří si navigaci upevňují na boční okénko. Nezapomínejte ale, že i toto prosklení může být součástí zorného pole.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?