Tradiční GPS navigace je pro motoristy dnes už téměř nutností. Nejenže vás spolehlivě navede do vašeho cíle, ale také vám pomůže se „vymotat“ z center velkých měst plných jednosměrek. Navigace se pohybují ve velkém cenovém rozpětí podle funkcí a služeb, které nabízejí. Výhodou oproti chytrému telefonu je především nulová spotřeba vašich mobilních dat (na offline navigace v telefonu není vždy spolehnutí), výdrž baterie a kvalitnější příjem údajů z navigačních družic.
Specializované přístroj pro navigaci
GPS navigace, které jsou běžně dostupné v obchodech, se dělí do dvou základních kategorií – automobilové a turistické. Tyto dvě třídy se pak prolínají v různých systémech pro motocykly (kde jde povětšinou o klasickou automobilovou navigaci, ovšem ve vodotěsném provedení a s displejem uzpůsobeným ovládání v rukavicích), a navigace pro cyklisty (obdoba navigace motocyklové, která ale vychází z navigace pro pěší trasy).
Nejdůležitějším faktorem však jsou samostatné mapové podklady a možnost jejich aktualizace. Máloco dokáže cestu znepříjemnit tak, jako když vás navigace svede z již rok dostavěné dálnice na klikatící se okresky, protože nemá o její existenci tušení. Některé firmy nabízejí aktualizace zdarma, jiné zdarma na určitou dobu od nákupu, u jiných si můžete za příplatek dokoupit nebo již obsahují v ceně doživotní aktualizace mapových podkladů. U dalších si pak musíte vždy koupit nový balíček map zvlášť. Doporučovali bychom navigace s alespoň nějakou formou bezplatné aktualizace map po určité období, protože za neustálý update map dáte často nakonec více peněz než za samotný přístroj.
Věděli jste, že: od června letošního roku došlo ke zrušení roamingu ve všech zemích Evropské unie? Při cestě po zemích EU tedy pro volání i přenesená data platí stejné podmínky, jako v domovském státě. To pro občany ČR znamená značně výhodnější používání online aplikací pro navigování.„Mobilní“ alternativa
V poslední době jsou čím dál populárnější navigační aplikace pro chytré telefony. Aplikace jsou většinou levnější a smíříte-li se s některými omezeními, možná vám bude stačit i některá ze zdarma dostupných – například Waze či navigace skrze mapy Google. Ne všechny ale fungují bez připojení k internetu, což je třeba zohlednit zejména při cestách do zahraničí. U aplikací zdarma si rovněž ověřte, zdali obsahují i hlasovou navigaci a pomocníka jízdy v pruzích. Slabinou je také nutnost dobíjení, možné přehřívání mobilního telefonu (který není stavěn na dlouhodobé fungování s rozsvíceným displejem) a horší příjem GPS signálu.INFO: Přijmeme nové redaktory pro AutoRoad.cz. Pošlete nám své CV na info@incorp.media
Pokud vám i tak vyhovuje navigace ve vašem smartphonu, je nutné řešit i praktické umístění. Pořiďte si proto vhodný kvalitní držák na mobilní telefon, který vám zajistí dobrý výhled na zobrazované mapy a telefon bude zároveň na dosah ruky.
Dále nezapomeňte na nabíječku do zapalovače, která udrží váš telefon celou jízdu při životě. Doporučujeme zakoupit nabíječku s rozdvojkou, která umožní dobíjení dvou či více zařízení zároveň. Věřte, že při dlouhých cestách ji ocení i spolucestující, kteří budou mít možnost si také telefon dobít.
Kam správně navigaci umístit?
Naprostá většina řidičů má GPS navigaci přichycenou na čelním skle. Policejní hlídka jim však kvůli tomu může znepříjemnit život. Navigace, stejně jako cokoliv jiného, totiž nesmí bránit ve výhledu z automobilu. Pokud si ji tedy umístíte do zorného pole, porušujete zákon. Přestože policie bývá v tomto směru hodně mírná, nevhodné umístění přístroje může znamenat až dva tisíce korun pokuty, stejně jako například voňavé stromečky na zrcátku řidiče.
Jak však specifikovat zorné pole řidiče? To je různé a závislé na typu vozu, výšce řidiče a nastavení jeho sedadla. Nedá se říci, že zorné pole řidiče je celé čelní sklo. U mnoha automobilů je spodní část prosklení, přes níž je vidět přední kapota, naprosto opticky nevyužívána a nejde tak o zorné pole řidiče. Další možností je umístit navigaci na místo, které není stírané od stěračů a v případě horšího počasí také nejde o zorné pole. Jsou také řidiči, kteří si navigaci upevňují na boční okénko. Nezapomínejte ale, že i toto prosklení může být součástí zorného pole.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.