Přijdeme k autu a zjistíme že je poškozené. Žádný viník, žádný vzkaz. Tyto situace bohužel nejsou ničím výjimečným, a naše pocity se zhoršují spolu s tím, čím dražší máme vůz. Abyste příště nebyly zaskočeni a věděli jak postupovat, máme pro vás připravený následující článek.
Pro jistotu ale začneme úplně od začátku. Jakýkoliv "ťukanec" je nehoda jako každá jiná. Zatímco dříve se ke každé dopravní nehodě musela volat policie, zákon nyní upravuje případy, kdy se vyřešení dopravní nehody obejde bez ní, a postačí, když spolu účastníci dopravní nehody sepíšou "Záznam o dopravní nehodě."
Záznam o dopravní nehodě
Policii nemusíme volat, pokud předpokládaná škoda nepřesahuje sto tisíc korun, pokud nedošlo ke zranění osob či škodám na majetku třetí osoby (poškozená svodidla či dopravní značení). V tuto chvíli postačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, který obsahuje údaje o zúčastněných vozidlech a jejich řidičích. Pokud to situace umožňuje, místo dopravní nehody včetně poškození bychom měli pečlivě zdokumentovat. Stejně tak nám v případě dalšího šetření mohou pomoci i svědci nehody. Důležité je také automobil nijak neopravovat a co nejdříve celou situaci nahlásit na pojišťovnu.
Pokud je viník neznámý
„Je dobré zavolat policii už proto, že viník z místa nehody ujel, což je vážný dopravní přestupek. Navíc jen policie může například po majiteli nebo provozovateli parkoviště chtít kamerové záznamy, z nichž je možné viníka odhalit," řekl mluvčí Allianz pojišťovny, Václav Bálek.
V případě, že od drobné parkovací nehody ujede, hrozí řidiči ve správním řízení 2500 až 5000 korun pokuty. Pokud někdo během roku spáchá dva takové přestupky, čeká ho navíc zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců.
Fakta
„Více než čtyřicet procent všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se stane při parkování ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem," uvedl Bálek. K naprosté většině těchto havárií dochází podle mluvčího při couvání, a to ve více než osmdesáti procentech nehod.
Svou roli sehrálo i to, že se oproti minulosti auta značně zvětšila. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o třicet procent většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách," dodal Bálek.
Vyplacení škody
V případě jakékoliv dopravní nehody poškozenému náleží částka, za níž lze vozidlo uvést do původního stavu s ohledem na jeho stáří a počet najetých kilometrů. U škody na vozidle existují dva způsoby pojistného plnění a to "rozpočtem" či fakturou.
Rozpočtem - na základě obvyklých cen na trhu pojišťovna stanoví rozpočet na opravu auta, poškozený dostane na účet tento finanční obnos a pojišťovna dál nezkoumá, jak poškozený s penězi naložil.
Fakturou - poškozenému je proplacena faktura či jiný účetní doklad za provedenou opravu v přiměřené výši, za doložení dokladů potřebných pro uhrazení škody odpovídá poškozený.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?