Deformační zona je prostor vozu, který je neustále vyvíjen, testován a nakonec nespočetně krát ověřován i v běžném provozu.
Jde o část karoserie nebo nosné struktury automobilu, nejčastěji v přídi a zádi, navrženou tak, aby se při nárazu jeho energie alespoň zčásti zmařila deformací jednotlivých prvků. Co největší účinnosti se dosahuje jejich vhodným tvarem a profily navrhovanými počítačovými metodami za pomoci simulace působících vnějších sil. Výsledek se ověřuje tzv. bariérovou zkouškou vozidla, popř. dalšími nárazovými zkouškami. U moderních automobilů je deformačními zónami obklopen celý prostor pro cestující, aby v něm byli dostatečně chráněni nejen při nejčastějších nárazech zepředu a zezadu, ale i z boku, popř. při převrácení vozidla.
Deformační zóny chrání posádku před následky nárazu, neboť zčásti absorobují jeho energii přetvárnou prací vhodně tvarovaných a dimenzovaných částí karoserie či rámu vozu. Vzhledem k četnosti čelních nárazů je nejvýznamnější deformační zóna přídě, jejíž účinnost se ověřuje tzv. bariérovou zkouškou. Skutečná srážka se simuluje nárazem vozidla na betonový blok rychlostí asi 50 km/h. Nárazem se sice značně deformuje příď vozu, ale hřídel volantu nesmí proniknout do interiéru víc než o 127 mm a dveře musí jít bez použití nástrojů otevřít.
Lepší simulací je vzájemný čelní náraz dvou proti sobě jedoucích vozidel, samozřejmě bez posádky (místo níž jsou v nich figuríny - "Oskaři") a řízených počítačem. Častější než čistá čelní srážka jsou nárazy s přesazením, při nichž deformační síly působí mimo podélnou osu vozidla. Pořadavky na deformační zóny, resp. jejich účinnost jsou podobné, prostor pro cestující musí zůstat co možná nepoškozený. - AUTO forum -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.