Letní turistická sezona se pomalu rozjíždí. A rozjíždějí se i čeští autoturisté do různých států Evropské unie. Při svých cestách budou muset tu a tam doplnit nádrže svých plechových miláčků.
„Natankování špatného druhu paliva by se mohlo náramně prodražit, nemluvě o pokažené dovolené,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Při doplňování pohonných hmot na velkých nadnárodních čerpacích stanicích by většinou neměl nastat problém. Náš Natural 95 bývá většinou označen Euro 95, Eurosuper 95 či nějakým názvem v místním jazyce spojeným s číslicí 95. Někdy to však může být skutečná exotika.
Například v Estonsku můžeme narazit na stojany označené Pliivaba 95, ve Finsku 95 lyijytön, v Portugalsku S/Chumbo 95 a v Rumunsku 95 Fara plumb. Některé názvy však mohou být bez uvedené číslice, nicméně pojmy Bleifrei či Unleaded asi nebudou činit problém naprosté většině našich motoristů. Jsou však názvy, které by mohly být malým rébusem. Například v Itálii můžeme narazit na Senza plombo, v Řecku na Aplie a v Portugalsku či Španělsku na Gasolina. Stojany s motorovou naftou bývají označeny nápisem „Diesel“ či srozumitelným ekvivalentem. Ve Francii to však může být i Gazole, v Maďarsku Gázolaj a v Portugalsku či Španělsku Gasóleo. Ti, kdo jezdí na LPG, povětšinou narazí na takto označené stojany (případně GPL), nicméně i oni se mohou setkat s názvy v místní řeči. V Chorvatsku to může být Autoplin, v Litvě Dujos a v Řecku Ieghra-ériej. Opatrnost na místě může být v Maďarsku. Motorová nafta může být označena Gázolaj a zemní plyn Autógáz.
„Pozor na možnou záměnu paliv i v Portugalsku či Španělsku. Bezolovnatý benzin tam mohou označovat jako Gasolina, zatímco motorovou naftu Gasóleo,“ upozorňuje Roman Budský.
Jak to může být v zemi, kam míříme či kterou do cílové destinace projíždíme? To snadno zjistíte z podrobného přehledu zpracovaného Týmem silniční bezpečnosti.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?