V posledních letech se mezi lidmi rozmohl nový trend v podobě sbírání vozů, na které se ještě před cca 25 lety horečně nadávalo. Všechny křivdy už jsou však, zdá se, odpuštěny a ceny starých Škodovek, Trabantů i VAZů pomalu stoupají a zachovalé kousky rychle mizí.
A jeden z takových zachovalých kousků se koncem minulého měsíce objevil i na inzertním webu Annonce. Konkrétně jde o Ladu/VAZ 21011 z roku 1976, což je označení pro model, který se od běžnější verze 2101 odlišoval zejména použitím silnějšího motoru o objemu 1,294 cm3. I proto byl ve vývozní verzi označován jako Lada 1300.
Díky použití silnějšího motoru se výkon vozu posunul na 50 kW (68 k) a vůz byl schopen upalovat rychlostí až 145 km/h. Změny ale objevily i v interiéru a exteriéru. Na první pohled se dá 21011 odlišit od klasické 2101 podle plochých blinkrů, čtyř ventilačních otvorů nad nárazníkem a gumy, která se táhne po celém obvodu předního i zadního nárazníku. Změny se dotkly i zadních světlometů, které byly zploštěny a byly do nich integrovány odrazky.
V interiéru se taky odehrály změny. Plastový knoflík k pumpování vody do ostřikovačů byl odstraněn a nahradil ho pedál na podlaze. Palubní deska dostala novou kombinaci barev a dřevěný dekor. Zmizel z ní také knoflík k ovládání klaksonu, který se přesunul na střed volantu. Přepracování se dočkaly i sedačky, které byly nově pohodlnější.
Tento konkrétní vůz má navíc původní oranžový lak, který podle přiložených fotografií během uplynulých 41 let neutrpěl žádné výraznější poškození. Zachovale vypadá i interiér. Motorový prostor takřka září čistotou. Majitel navíc uvádí, že vůz má najeto pouhých 106,774 kilometrů a přes zimu stál v garáži. Dobrý technický stav potvrzuje i technická kontrola do roku 2019. Za cenu 70,000 Kč se tak může jednat o zajímavou investici.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?