V Americe mají spoustu různých soutěží, nad kterými zůstává většině Evropanů rozum stát. Jednou z nich je i pálení gum, kdy vůz stojí zapřený o betonovou bariéru a řidič jen šlape na plyn co to dá. To se ale vymstilo majiteli upravené Mazdy Mx-5
Když se majitel a řidič odlehčené a pro závody v driftování upravené Mazdy Mx-5, které se v USA říká Miata, vydal na soutěž v pálení gum HyperFest ve městě Alton (stát Virginia), pravděpodobně netušil, že mu půjde o život.
Svou značně upravenou Mx-5 poháněnou motorem V8 zapřel o betonový blok, který se běžně používá jako svodidlo na dálnici, zařadil rychlost a sešlápl plyn až na podlahu. Během prvních pár vteřin se prostor zaplnil dýmem, který šel od zadních pneumatik. Po chvíli se ale kola přestala točit, řidič přesto i nadále držel plný plyn, načež je ze záznamu vidět, jak od motoru odletují jiskry a zanedlouho již z motoru šlehají plameny. Ty se během chvíle rozšířily z motorového prostoru i do kabiny, řidič však stačil uniknout.
Zarážející je ale chování lidí v okolí. Většinu totiž ani nenapadne vzdálit se od hořícího vozu, natož snažit se sehnat hasicí přístroj nebo pomoci řidiči. Na záznamu je vidět, jak někteří vytahují fotoaparáty nebo kamery a snaží se získat nejlepší záběry.
Udivující je i přístup lidí, kteří mají na podobné situace bleskurychle reagovat a zajišťovat bezpečí. První člověk s hasícím přístrojem totiž zjistil, že přístroj je prázdný. Trvá tak několik dalších vteřin, než se objeví další lidé s novými hasícími přístroji a dostávají pod kontrolu plameny, které se mezitím rozšířily takřka po celém voze.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.