České ženy jsou většinou aktivními řidičkami, které používají auto alespoň jednou týdně. Podle nedávného průzkumu hned 40 % žen řídí každý den a dalších 21 % právě jednou týdně.
·Každá třetí žena sama sebe pokládá za průměrnou řidičku (33 %), tři ženy z deseti se charakterizují jako „opatrné“ (30 %)
·Pro téměř polovinu (46 %) z 1 017 dotazovaných žen je největší ženskou slabostí při řízení zmatkování a nepředvídatelné chování v krizové situaci
·Největší slabostí mužů je podle žen jejich ego a z toho vyplývající častější dopravní nehody (44 %)
·Muži podle žen lépe zvládají především drobné opravy a výměnu pneumatik (58 %)
Dalších 14 % žen využívá auto méně často a čtvrtina neřídí podle svých slov skoro vůbec. Tomuto rozdělení odpovídá také hodnocení vlastních řidičských dovedností. Za výbornou nebo rychlou řidičku se považuje necelých 13 % českých žen a dalších 31 % zdůrazňuje především to, že řídí opatrně. Třetina žen se potom považuje za průměrné řidičky a přibližně šestina za věčné začátečnice. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu společnosti Kia Motors Czech, která zkoumala chování 1 017 českých žen na silnicích, jejich vztah k řízení vozidla, spotřebitelské chování a preference při výběru nového auta.
„K zadání průzkumu nás motivovala snaha o skutečně detailní poznání požadavků, chování a zvyků českých žen v oblasti automobilismu. Výsledky průzkumu jsou pro nás velmi cenné. Nepřímo například ukazují, že ženy zajímá především bezpečnost, která se v jejich odpovědích objevuje na předních příčkách. To koreluje také s tím, že ženy preferují vozy SUV, a také s oblibou modelů KIA Sportage, Soul a Niro mezi našimi zákaznicemi,“ říká k výsledkům průzkumu Kateřina Jouglíčková, PR Manager společnosti Kia Motors CZ.
Ačkoliv více než tři čtvrtiny žen (77 %) soudí, že řidičské kvality nezávisí na pohlaví, ale na osobnostních vlastnostech řidiče, většina z nich si myslí, že ženy řídí bezpečněji než muži. Mužům naopak přiznávají lepší schopnost řešit drobné opravy a výměny pneumatik (58 %). Pětina žen si myslí, že muži jsou lepší při parkování, zatímco podle necelých 12 % jsou muži lepší především při řešení krizových situací.
Právě řešení krizových situací je zároveň podle téměř poloviny žen (46 %) největší ženskou slabostí. Šestina si potom myslí, že se ženy nechají muži na silnicích zbytečně uzurpovat a další šestina je přesvědčena, že ženy žádné specifické slabiny nemají. Přibližně desetina řidiček má pocit, že ženy častěji brzdí provoz a jedenáctina žen má pocit, že řidičky neumějí správně vyhodnocovat situaci na silnicích v silném provozu.
Naopak na opačném pohlaví jim vadí nejvíce mužské ego, chuť závodit a z toho vyplývající dopravní nehody při vysokých rychlostech. Tento názor sdílí 44 % všech respondentek. Téměř třetina žen (29 %) si potom myslí, že muži přeceňují své řidičské schopnosti a čtvrtina (23 %) považuje za největší mužskou slabinu neschopnost přiznat svoji chybu v případě, že se jí dopustí.
Nejhorší mužský předsudek? Ženy autům nerozumí
V průzkumu se také většina žen vymezila proti obecně zažitým stereotypům, které existují v povědomí mužů. Celé polovině žen nejvíce vadí šovinistické mužské poznámky zpochybňující řidičské umění žen a také pochybnosti mužů o tom, „zda vůbec žena patří za volant“. Téměř třetina žen nesouhlasí s tím, že ženy obecně neumějí zaparkovat auto, nebo s tím, že si za volantem upravují Make-up. Mezi další zakořeněné mýty, které řidičky rozporují, patří mínění mnoha mužů, že ženy za volantem způsobují většinu dopravních nehod a chovají se za volantem často hystericky a zmatečně.
„Zajímavé je, že ženy se na jednu stranu vymezují vůči tradičním stereotypům a klišé, jako je horší schopnost zaparkovat nebo přílišná opatrnost, na druhou stranu odpovědi části z nich s těmito stereotypy do značné míry korelují. Můžeme se proto domnívat, že i když mají na některé své přednosti a nedostatky podobný názor jako muži, vadí jim spíš mírně přezíravý mužský pohled na ženy za volantem jako takové,“ dodává Kateřina Jouglíčková,
Většina žen začala řídit hned po získání řidičského průkazu
První samostatné řidičské zkušenosti nabyla většina žen (57 %) hned po získání řidičského průkazu. Téměř čtvrtina z nich začala auto pravidelně používat až s potřebou dopravovat rodinu a děti (24 %). Necelých 13 % začalo pravidelně řídit kvůli každodennímu dojíždění do zaměstnání.
Zajímavá je statistika řidiček z hlediska důvodů k řízení auta. Nejčastějším důvodem pro používání vozu jsou nákupy (45 %), následuje každodenní nutná přeprava z místa na místo (32 %). Do práce se autem každodenně dopravují tři ženy z deseti (30 %). Přibližně stejný počet z nich (29 %) řídí automobil pro zábavu.
Překvapivé jsou výsledky ohledně používání převodovky vozidla. Více než polovina žen (52 %) preferuje manuální převodovku a jen 27 % automatickou. Zhruba pětina žen (21 %) nemá v tomto ohledu jednoznačnou preferenci.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.