Povinnost používat bezpečnostní pásy v autě slaví 50. výročí

Ford
Ford, foto: Ford Motor Company
AutoRoad.cz 20. dubna 2017 08:21 | akt. 20. dubna 2017 10:41
Sdílej:

Víte o tom, že již padesát let máme povinnost se v automobilu poutat? Povinnost zapnout si bezpečnostní pás totiž přišla 1. ledna roku 1967.

Od té doby se pasivní i aktivní bezpečnost automobilů výrazně zlepšila a posunula kupředu. Od povinnosti používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech totiž v automobilech přibyly další bezpečnostní prvky, jako jsou airbagy, ABS, stabilizační systém ESP anebo systém samočinného zabrzdění v případě hrozící nehody.

Původně přitom ne každé auto bezpečnostní pásy mělo. Klasický samonavíjecí mechanismus byl po několika desítkách let doplněn o předpínač a následně omezovač síly. Vývoj dospěl až k pásem s integrovaným airbagem, kterým jsou některé auta dnes vybaveny.

Jenže ani bezpečnostní pásy nejsou všemocné a proto časem na trh dorazily airbagy. Ve vozech najdeme čelní, boční, hlavové a okenní. Poslední dobou je v kurzu i vývoj pánevního. Jenže ani to mnohdy nestačí a automobilky si toho jsou vědomy.

Životy při dopravních nehodách tak často pomáhají zachraňovat i tzv. pre-crash systémy. Díky nim vůz sám rozpozná blížící se nehodu a posádku na střet připraví. Vše funguje tak, že zavře všechna okna, v rychlosti nastaví sedačky do správné pozice a utáhne bezpečnostní pásy. Součástí takového auta je i systém eCall, který pak v případě nehody sám přivolá záchranáře.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.