Jarní údržba vozu: Poradíme, co nezanedbat

AutoRoad.cz, 6. dubna 2017, 18:17 Google+

V letošním roce jsme se po dlouhé době setkali s opravdu tuhou zimou, která mohla na vašem voze zanechat mnoho následků. Nyní je tak ten správný čas svůj vůz zkontrolovat a ujistit se, že vám při letních cestách za dobrodružstvím nebude hrozit žádné nebezpečí. Pokud už tedy máte přezuto na letní pneumatiky, co se podívat ještě na pár dalších součástí vašeho vozu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Servis, ilustrační foto

Servis, ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Baterie dostává během zimních měsíců opravdu zabrat. Dlouhá stání přes noc v mrazivých podmínkách a následovné ranní starty vaši baterii značně vyčerpávají. Na jaře je tak vhodné nechat akumulátor zkontrolovat v servisu a nechat si udělat výpis o jeho kapacitě. Pokud to bude nezbytné, nechte rovnou akumulátor vyměnit.

Chladící systém měl během minulých měsíců méně práce, to se však brzy změní. Během letošní silné zimy mohlo dojít vlivem silných mrazů k zpuchření gumy v některých jeho částech a průsakům. Je proto vhodné zkontrolovat v motorovém prostoru expanzní nádobku chladiče, zda nedochází k úbytkům chladící kapaliny. Důležité upozornění: pokud jste s vozem v nedávné době jeli, otvírejte nádobku s nejvyšší opatrností. Mohlo by dojít k náhlému uvolnění páry a opaření!

Stěrače, ostřikovače. Ačkoliv na to mnoho řidičů nedbá, stěrače by se měly měnit ideálně 2x ročně. A právě na jaře je k tomu ta nejvhodnější doba. V zimních měsících je totiž guma stěrače vystavena nízkým teplotám, soli a krystalům ledu, které nevratně poškozují její pružnost. Jakmile tak stěrače začnou dělat šmouhy či vydávat zvláštní zvuky, vyměňte je a neriskujte poškrábání celého čelního skla. V nádržce na kapalinu do ostřikovačů vyměňte zimní směs za letní. Ta totiž lépe rozpouští a uvolňuje nečistoty, které vám na skle mohou v letních měsících ulpět.

Karoserie v zimních měsících čelí náporům vody, soli a bláta. Pokud jste zanedbávali údržbu přes zimu, a nečistili podvozek od této korozivní směsi, měli byste tak rozhodně udělat teď. Při té příležitosti je také dobré se podívat, zda se vám na nejvíce exponovaných místech, mezi které patří prahy, podběhy kol či spodní hrany dveří a kufru, nezačaly tvořit lokální ložiska rzi. Ty se projevují typickými pupínky na laku vašeho automobilu. Pokud je zde naleznete, určitě není od věci navštívit vašeho mechanika a prokonzultovat s ním následný postup. Koroze je totiž silný nepřítel, čím dřív se odhalí, tím vyšší šance pro boj s ní budete mít.

Brzdy můžeme zkontrolovat pouze pohledem či pocitově během jízdy. Brzdové kotouče by neměly být nijak zvlněné, měly by mít dostatečnou tloušťku a neměly by být výrazně zbarvené ( např. vlivem koroze či přehříváním ). V motorovém prostoru bychom měli najít nádržku s brzdovou kapalinou a zkontrolovat její dostatečné množství. Během brždění bychom z brzdového pedálu neměli cítit žádné vibrace, vůz by měl brzdit rovnoměrně a udržovat přímý směr. Během brždění by také neměly být slyšet žádné nezvyklé zvuky jako např. skřípění.

Kabinový filtr a klimatizace vám zajišťuje uvnitř vozu čerstvý, chladný a svěží vzduch. Tedy pokud nezanedbáte jejich údržbu. V kabinovém filtru se totiž během roku hromadí prach, pyly a jiné nečistoty, které by jinak proudily přímo do kabiny. Filtr je však potřeba měnit, jinak se v něm začnou vytvářet plísně, které by mohly uvolňovat své spóry. Spolu s výměnou filtru je také vhodné dezinfikovat okruh klimatizace. Obojí za vás mohou provést v servisu, ovšem jde to udělat i doma. Filtr i speciální sprej k čištění klimatizace se dají zakoupit v obchodech s potřebami pro motoristy.

Pokud se vám však zdá, že vaše klimatizace ztratila na výkonu, doporučujeme navštívit specializované pracoviště. Je totiž možné, že došlo k úniku chladícího média. Takový problém se řeší nejdříve lokalizací místa úniku a následným doplněním média.

Vytisknout

Diskuze: Jarní údržba vozu: Poradíme, co nezanedbat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

BMW 1 2018

BMW chystá razantní změnu. Představí novou generaci vozidel

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud