V letošním roce jsme se po dlouhé době setkali s opravdu tuhou zimou, která mohla na vašem voze zanechat mnoho následků. Nyní je tak ten správný čas svůj vůz zkontrolovat a ujistit se, že vám při letních cestách za dobrodružstvím nebude hrozit žádné nebezpečí. Pokud už tedy máte přezuto na letní pneumatiky, co se podívat ještě na pár dalších součástí vašeho vozu?
Baterie dostává během zimních měsíců opravdu zabrat. Dlouhá stání přes noc v mrazivých podmínkách a následovné ranní starty vaši baterii značně vyčerpávají. Na jaře je tak vhodné nechat akumulátor zkontrolovat v servisu a nechat si udělat výpis o jeho kapacitě. Pokud to bude nezbytné, nechte rovnou akumulátor vyměnit.
Chladící systém měl během minulých měsíců méně práce, to se však brzy změní. Během letošní silné zimy mohlo dojít vlivem silných mrazů k zpuchření gumy v některých jeho částech a průsakům. Je proto vhodné zkontrolovat v motorovém prostoru expanzní nádobku chladiče, zda nedochází k úbytkům chladící kapaliny. Důležité upozornění: pokud jste s vozem v nedávné době jeli, otvírejte nádobku s nejvyšší opatrností. Mohlo by dojít k náhlému uvolnění páry a opaření!
Stěrače, ostřikovače. Ačkoliv na to mnoho řidičů nedbá, stěrače by se měly měnit ideálně 2x ročně. A právě na jaře je k tomu ta nejvhodnější doba. V zimních měsících je totiž guma stěrače vystavena nízkým teplotám, soli a krystalům ledu, které nevratně poškozují její pružnost. Jakmile tak stěrače začnou dělat šmouhy či vydávat zvláštní zvuky, vyměňte je a neriskujte poškrábání celého čelního skla. V nádržce na kapalinu do ostřikovačů vyměňte zimní směs za letní. Ta totiž lépe rozpouští a uvolňuje nečistoty, které vám na skle mohou v letních měsících ulpět.
Karoserie v zimních měsících čelí náporům vody, soli a bláta. Pokud jste zanedbávali údržbu přes zimu, a nečistili podvozek od této korozivní směsi, měli byste tak rozhodně udělat teď. Při té příležitosti je také dobré se podívat, zda se vám na nejvíce exponovaných místech, mezi které patří prahy, podběhy kol či spodní hrany dveří a kufru, nezačaly tvořit lokální ložiska rzi. Ty se projevují typickými pupínky na laku vašeho automobilu. Pokud je zde naleznete, určitě není od věci navštívit vašeho mechanika a prokonzultovat s ním následný postup. Koroze je totiž silný nepřítel, čím dřív se odhalí, tím vyšší šance pro boj s ní budete mít.
Brzdy můžeme zkontrolovat pouze pohledem či pocitově během jízdy. Brzdové kotouče by neměly být nijak zvlněné, měly by mít dostatečnou tloušťku a neměly by být výrazně zbarvené ( např. vlivem koroze či přehříváním ). V motorovém prostoru bychom měli najít nádržku s brzdovou kapalinou a zkontrolovat její dostatečné množství. Během brždění bychom z brzdového pedálu neměli cítit žádné vibrace, vůz by měl brzdit rovnoměrně a udržovat přímý směr. Během brždění by také neměly být slyšet žádné nezvyklé zvuky jako např. skřípění.
Kabinový filtr a klimatizace vám zajišťuje uvnitř vozu čerstvý, chladný a svěží vzduch. Tedy pokud nezanedbáte jejich údržbu. V kabinovém filtru se totiž během roku hromadí prach, pyly a jiné nečistoty, které by jinak proudily přímo do kabiny. Filtr je však potřeba měnit, jinak se v něm začnou vytvářet plísně, které by mohly uvolňovat své spóry. Spolu s výměnou filtru je také vhodné dezinfikovat okruh klimatizace. Obojí za vás mohou provést v servisu, ovšem jde to udělat i doma. Filtr i speciální sprej k čištění klimatizace se dají zakoupit v obchodech s potřebami pro motoristy.
Pokud se vám však zdá, že vaše klimatizace ztratila na výkonu, doporučujeme navštívit specializované pracoviště. Je totiž možné, že došlo k úniku chladícího média. Takový problém se řeší nejdříve lokalizací místa úniku a následným doplněním média.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.