Když se v září roku 2015 objevil skandál spojený s podváděním automobilky Volkswagen během emisních testů na půdě USA, byla to předzvěst velkých událostí. Kromě toho, že koncern Volkswagen nyní musí čelit žalobám ze strany spotřebitelů i vlád různých zemí světa, rozjela se také velká honba za odhalením skutečných dopadů vznětových motorů na životní prostředí.
Do role největšího inkvizitora se pasovala Velká Británie, která poslední dobou trpí neustálým zhoršováním ovzduší ve velkých městech a s tím spojenými zdravotními komplikacemi obyvatelstva. Z těchto důvodů začala vláda vypracovávat plán, jehož cílem je celou situaci napravit.
Součástí tohoto plánu je zároveň omezení vjezdu vozidel se vznětovými motory do nejhůře postižených měst. Podle nejnovějších informací, které se podařilo zjistit listu The Times, by tak mohl být vjezd do centra více jak 40 měst zpoplatněn zvláštní daní ( tzv. Toxin-tax / daň za znečištění ) ve výši od 20 GBP ( 632 Kč ) až po 32 GBP ( 1012 Kč ) za den. V případě nejhůře znečištěných měst by pak mohl být vjezd po určité hodiny i zcela zakázán.
Britští řidiči se samozřejmě bouří. Ostatně nejhorší na celé situaci je, že Británie se snažila dlouhou dobu podněcovat své obyvatele k nákupu naftových vozů s tvrzením, že jsou pro ovzduší méně škodlivé. Nyní tak podle BBC jezdí v Británii více jak 10 milionů osobních vozů, kterých by se tato omezení mohla začít týkat. O počtech autobusů, taxíků a vozů zásobování nemluvě. Těm všem tak nyní nezbývá nic jiného než čekat do poloviny příštího týdne, kdy by měly být zveřejněny oficiální návrhy na zpoplatnění či omezení spojená s jejich automobily.
Jistě, mluvíme stále o Velké Británii, je však potřeba si uvědomit, že na Evropské půdě se podobná nařízení, omezení a vyhlášky šíří vysokou rychlostí. Například Praha navrhovala již v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny platné od 1. ledna 2017, k tomu však nedošlo. Současné vedení města se o jejich zavedení opět zajímá, na jejich konkrétní podobně se však nedokáže shodnout.
Celkově se však v České republice již delší dobu potýkáme s problémy spojenými s dieslovými automobily. Nejčastějším nešvarem je demontovaný filtr pevných částic. Tato úprava vozidla způsobuje, že se do vzduchu uvolňuje obrovské množství škodlivých částic. I když by vozy s touto úpravou neměly být schopny projít novými směrnicemi STK, i nadále se jich na silnicích vyskytuje velké množství.
Dalším problémem je také průměrné stáří vozidel na českých silnicích, kdy starší naftové automobily ještě nejsou vybaveny adekvátní technologií pro odstranění škodlivin z výfukových plynů. Z těchto a mnohých dalších skutečností se tak dá očekávat, že určité postihy dopadnou dříve či později i na řidiče v ČR.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.