Zvoní dieselovým motorům umíráček? Fakta a skutečnost

EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto).
EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto)., foto: cbw.ge
AutoRoad.cz 8. dubna 2017 07:29 | akt. 8. dubna 2017 12:15
Sdílej:

Když se v září roku 2015 objevil skandál spojený s podváděním automobilky Volkswagen během emisních testů na půdě USA, byla to předzvěst velkých událostí. Kromě toho, že koncern Volkswagen nyní musí čelit žalobám ze strany spotřebitelů i vlád různých zemí světa, rozjela se také velká honba za odhalením skutečných dopadů vznětových motorů na životní prostředí.

Do role největšího inkvizitora se pasovala Velká Británie, která poslední dobou trpí neustálým zhoršováním ovzduší ve velkých městech a s tím spojenými zdravotními komplikacemi obyvatelstva. Z těchto důvodů začala vláda vypracovávat plán, jehož cílem je celou situaci napravit.

Součástí tohoto plánu je zároveň omezení vjezdu vozidel se vznětovými motory do nejhůře postižených měst. Podle nejnovějších informací, které se podařilo zjistit listu The Times, by tak mohl být vjezd do centra více jak 40 měst zpoplatněn zvláštní daní ( tzv. Toxin-tax / daň za znečištění ) ve výši od 20 GBP ( 632 Kč ) až po 32 GBP ( 1012 Kč ) za den. V případě nejhůře znečištěných měst by pak mohl být vjezd po určité hodiny i zcela zakázán.

Britští řidiči se samozřejmě bouří. Ostatně nejhorší na celé situaci je, že Británie se snažila dlouhou dobu podněcovat své obyvatele k nákupu naftových vozů s tvrzením, že jsou pro ovzduší méně škodlivé. Nyní tak podle BBC jezdí v Británii více jak 10 milionů osobních vozů, kterých by se tato omezení mohla začít týkat. O počtech autobusů, taxíků a vozů zásobování nemluvě. Těm všem tak nyní nezbývá nic jiného než čekat do poloviny příštího týdne, kdy by měly být zveřejněny oficiální návrhy na zpoplatnění či omezení spojená s jejich automobily.

Jistě, mluvíme stále o Velké Británii, je však potřeba si uvědomit, že na Evropské půdě se podobná nařízení, omezení a vyhlášky šíří vysokou rychlostí. Například Praha navrhovala již v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny platné od 1. ledna 2017, k tomu však nedošlo. Současné vedení města se o jejich zavedení opět zajímá, na jejich konkrétní podobně se však nedokáže shodnout.

Celkově se však v České republice již delší dobu potýkáme s problémy spojenými s dieslovými automobily. Nejčastějším nešvarem je demontovaný filtr pevných částic. Tato úprava vozidla způsobuje, že se do vzduchu uvolňuje obrovské množství škodlivých částic. I když by vozy s touto úpravou neměly být schopny projít novými směrnicemi STK, i nadále se jich na silnicích vyskytuje velké množství.

Dalším problémem je také průměrné stáří vozidel na českých silnicích, kdy starší naftové automobily ještě nejsou vybaveny adekvátní technologií pro odstranění škodlivin z výfukových plynů. Z těchto a mnohých dalších skutečností se tak dá očekávat, že určité postihy dopadnou dříve či později i na řidiče v ČR.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.