Jak se vyvarovat čerpacím stanicím, které mohou ohrozit životnost motoru vašeho vozidla nebo ho bezprostředně poškodit? Kde natankovat naftu bez biosložky? V dohledné době se na českých pumpách objeví E5, B7 nebo třeba E10. Co to znamená? Přečtěte si 5 tipů, na co si dát pozor při tankování.
I když kvalita pohonných hmot je v Česku všeobecně na vysoké úrovni, Česká obchodní inspekce (ČOI) neustále uděluje pokuty za palivo, jehož parametry neodpovídají normě. Čerpací stanice, které kontrolám nevyhověly, lze nalézt na webu ČOI. Natankováním paliva s mírnými odchylkami od požadované kvality většinou nehrozí fatální poškození motoru a případné problémy odezní po dotankování odpovídajícího paliva. Poškození motoru by mohlo způsobit až dlouhodobé tankování stejně nekvalitního paliva. V případě okamžité změny chování motoru po natankování by však řidič měl ihned zastavit vozidlo, nechat ho odtáhnout do servisu a pohonné hmoty reklamovat. V extrémním případě silné kontaminace paliva vodou nebo i při smíchání benzínu a motorové nafty to řidič pozná ihned.
Areálové pumpy nikdo nekontroluje!Z hlediska kvality jsou rizikové čerpací stanice v areálech různých podniků, kde mohou pohonné hmoty mnohdy tankovat i zaměstnanci se svými osobními vozy. Tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole a kvalita jejich obsahu tak může být velmi pochybná. Nemůžete vědět, jestli se zde dbá na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie v takové míře jako u profesionálních distributorů. „Renomované sítě čerpacích stanic mají na rozdíl od areálových nádrží propracovanou údržbu, kontrolní systémy i dopravu, a především podléhají kontrole, zda plní normy,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „I když se horší kvalita nemusí bezprostředně ukázat, dlouhodobé tankování z pochybného zdroje se může v budoucnu projevit nutností nákladných oprav. To je právě riziko u areálových pump, kde se zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic,“ dodává Damir Duraković.
Nové značení pohonných hmot i nové palivo E10V tomto roce nás zřejmě čeká novinka v označení různých druhů paliv na čerpacích stanicích. Již nyní se Natural 95 někdy označuje jako E5. Je to podle 5% podílu biosložky. V Německu a některých dalších zemích Evropy se ale můžete setkat i s E10, který by se měl v příštích letech objevit i v Česku. Jedná se o benzín s 10% podílem biosložky, který však není určen motorům starších vozidel. Aby v tom všem neměl spotřebitel zmatek, vydala Evropská komise již v loni normu, podle které se bude používat jednotné označení pohonných hmot napříč celou Evropou. Každý typ paliva bude značen určitým geometrickým obrazcem. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec, u plynných čtverec stojící na vrcholu. Uvnitř obrazce je pak písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky nebo označení typu plynu, například CNG. Nafta tedy ponese označení B7. Norma nezakazuje jakékoliv další označení, takže se nemusíme obávat, že by ze stojanů pump zmizel Natural 95, diesel a další marketingové názvy prémiových paliv. Normové značení by mělo usnadnit orientaci řidičů v různých názvech paliv napříč Evropou.
Kde tankovat naftu bez biosložky?Legislativa ukládá přimíchávat do celého ročního objemu benzínu i nafty určitý podíl biosložky. Její neblahý vliv kupříkladu na zanášení vstřikovacích trysek se producenti snaží eliminovat různými aditivy. Na českém trhu však lze i přes povinný podíl tankovat naftu bez biosložky. „Vyšší podíl biosložky v jiných specifických palivech z produktové nabídky umožňuje určitou část produkce dodávat bez biosložky,“ objasňuje Damir Duraković. „Například v síti EuroOil je k dostání stoprocentní bionafta a bioethanol E85, díky čemuž EuroOil jako jediný na trhu může nabízet i běžnou motorovou naftu zcela bez biosložky,“ dodává Damir Duraković.
V čem je výhoda prémiových paliv?Ani prémiová paliva neobsahují biosložku. Figurují v nabídce většiny renomovaných sítí čerpacích stanic. Kromě absence biosložky, která má nepříznivý vliv na vlastnosti paliva a stav některých částí motoru, jsou prémiová paliva nadstandardně aditivovaná. Přínos aditivace spočívá ve zlepšení parametrů pohonné hmoty nad rámec platných technických norem. Prémiový benzín i nafta díky čisticím složkám aditiva odstraňují karbonové úsady a následně udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Jejich přínosem je rovněž vyšší oktanové číslo benzínu nebo cetanové číslo nafty. Speciální mazací přísady také výrazně snižují třecí ztráty.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.