Tankujete kvalitní palivo? Rady jak zjistit, co kupujete

AutoRoad.cz, 18. března 2017, 14:21 Google+

Jak se vyvarovat čerpacím stanicím, které mohou ohrozit životnost motoru vašeho vozidla nebo ho bezprostředně poškodit? Kde natankovat naftu bez biosložky? V dohledné době se na českých pumpách objeví E5, B7 nebo třeba E10. Co to znamená? Přečtěte si 5 tipů, na co si dát pozor při tankování.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ukazatel paliva na přístrojové desce

Ukazatel paliva na přístrojové desce | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Natankujete nekvalitní palivo a už neodjedete?

I když kvalita pohonných hmot je v Česku všeobecně na vysoké úrovni, Česká obchodní inspekce (ČOI) neustále uděluje pokuty za palivo, jehož parametry neodpovídají normě. Čerpací stanice, které kontrolám nevyhověly, lze nalézt na webu ČOI. Natankováním paliva s mírnými odchylkami od požadované kvality většinou nehrozí fatální poškození motoru a případné problémy odezní po dotankování odpovídajícího paliva. Poškození motoru by mohlo způsobit až dlouhodobé tankování stejně nekvalitního paliva. V případě okamžité změny chování motoru po natankování by však řidič měl ihned zastavit vozidlo, nechat ho odtáhnout do servisu a pohonné hmoty reklamovat. V extrémním případě silné kontaminace paliva vodou nebo i při smíchání benzínu a motorové nafty to řidič pozná ihned.

Areálové pumpy nikdo nekontroluje!

Z hlediska kvality jsou rizikové čerpací stanice v areálech různých podniků, kde mohou pohonné hmoty mnohdy tankovat i zaměstnanci se svými osobními vozy. Tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole a kvalita jejich obsahu tak může být velmi pochybná. Nemůžete vědět, jestli se zde dbá na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie v takové míře jako u profesionálních distributorů. „Renomované sítě čerpacích stanic mají na rozdíl od areálových nádrží propracovanou údržbu, kontrolní systémy i dopravu, a především podléhají kontrole, zda plní normy,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „I když se horší kvalita nemusí bezprostředně ukázat, dlouhodobé tankování z pochybného zdroje se může v budoucnu projevit nutností nákladných oprav. To je právě riziko u areálových pump, kde se zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic,“ dodává Damir Duraković.

Nové značení pohonných hmot i nové palivo E10

V tomto roce nás zřejmě čeká novinka v označení různých druhů paliv na čerpacích stanicích. Již nyní se Natural 95 někdy označuje jako E5. Je to podle 5% podílu biosložky. V Německu a některých dalších zemích Evropy se ale můžete setkat i s E10, který by se měl v příštích letech objevit i v Česku. Jedná se o benzín s 10% podílem biosložky, který však není určen motorům starších vozidel. Aby v tom všem neměl spotřebitel zmatek, vydala Evropská komise již v loni normu, podle které se bude používat jednotné označení pohonných hmot napříč celou Evropou. Každý typ paliva bude značen určitým geometrickým obrazcem. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec, u plynných čtverec stojící na vrcholu. Uvnitř obrazce je pak písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky nebo označení typu plynu, například CNG. Nafta tedy ponese označení B7. Norma nezakazuje jakékoliv další označení, takže se nemusíme obávat, že by ze stojanů pump zmizel Natural 95, diesel a další marketingové názvy prémiových paliv. Normové značení by mělo usnadnit orientaci řidičů v různých názvech paliv napříč Evropou.

Kde tankovat naftu bez biosložky?

Legislativa ukládá přimíchávat do celého ročního objemu benzínu i nafty určitý podíl biosložky. Její neblahý vliv kupříkladu na zanášení vstřikovacích trysek se producenti snaží eliminovat různými aditivy. Na českém trhu však lze i přes povinný podíl tankovat naftu bez biosložky. „Vyšší podíl biosložky v jiných specifických palivech z produktové nabídky umožňuje určitou část produkce dodávat bez biosložky,“ objasňuje Damir Duraković. „Například v síti EuroOil je k dostání stoprocentní bionafta a bioethanol E85, díky čemuž EuroOil jako jediný na trhu může nabízet i běžnou motorovou naftu zcela bez biosložky,“ dodává Damir Duraković.

V čem je výhoda prémiových paliv?

Ani prémiová paliva neobsahují biosložku. Figurují v nabídce většiny renomovaných sítí čerpacích stanic. Kromě absence biosložky, která má nepříznivý vliv na vlastnosti paliva a stav některých částí motoru, jsou prémiová paliva nadstandardně aditivovaná. Přínos aditivace spočívá ve zlepšení parametrů pohonné hmoty nad rámec platných technických norem. Prémiový benzín i nafta díky čisticím složkám aditiva odstraňují karbonové úsady a následně udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Jejich přínosem je rovněž vyšší oktanové číslo benzínu nebo cetanové číslo nafty. Speciální mazací přísady také výrazně snižují třecí ztráty.

Vytisknout

Diskuze: Tankujete kvalitní palivo? Rady jak zjistit, co kupujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

TEST: Kia Niro 1.6 GDI HEV: Je vážně tak dobrá?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud