Popularita vozů typu SUV v ČR stále roste. Potvrzují to čísla Sauto.cz. Podíl SUV v nabídce ojetých vozů zde meziročně stoupl o téměř 2 %. Trend v ojetých vozech tak jde ruku v ruce s popularitu SUV mezi vozy novými - čeští motorističtí novináři společně s voliteli z řad veřejnosti letos poslali mezi pětici finalistů ankety Auto roku hned tři zástupce z kategorie SUV: Škodu Kodiaq, Volkswagen Tiguan a Seat Ateca.
„Přestože vozy typu SUV představují na našem portálu téměř deset procent inzerátů, stále to nestačí a zájem o ně je ještě vyšší. Z celkového počtu inzerátů zobrazených lidmi, kteří u nás hledají ojetý vůz, představují SUV skoro patnáct procent,“ vysvětluje Michal Zadák, manažer serveru Sauto.cz.
Trh s ojetými SUV vozy má podle Zadáka velký prostor dále růst. V příštích letech totiž začnou do nabídky ojetých vozů přicházet nové modely, včetně těch, které jsou dnes mezi finalisty Auta roku. Dva z nich zásadním způsobem rozšíří trh – o první velké SUV se značkou Škoda na kapotě bude podle většiny prognóz enormní zájem, Seat Ateca je také první SUV této značky a bude konkurovat především levnějším asijským autům. O dalším růstu napovídá i paralela se sousedním Německem. Pohled na velké inzertní portály v této zemi ukazuje, že zde SUV vozy představují zhruba 15 % celkové nabídky.
„SUV jsou segmentem ojetých vozů, který poroste i v dalších letech. Zatím vše nasvědčuje, že stoupat bude jak nabídka, tak poptávka. Pokud tento trend vydrží, pak si tato auta budou velmi dobře držet cenu,“ vysvětluje Michal Zadák. Kromě toho současná čísla ukazují, že vůz SUV lze také poměrně rychle prodat. Během relativně krátkého sledovaného období tří měsíců od listopadu 2016 do ledna 2017 bylo například z vozů Škoda Yeti v nabídce Sauto.cz prodáno 56,2 procenta, vozů VW Tiguan se prodalo 58,6 procenta a rekordmanem byl Hyundai Santa Fe – těch se prodalo 62,1 procenta, tedy 409 z celkových 659 vozů v nabídce.
Fakt, že SUV jsou v kurzu, dokládá i to, že lidé nabízejí a kupují stále novější vozy. 51 procent SUV v nabídce Sauto.cz na přelomu roku 2016 a 2017 mělo stáří do 5 let a 34,6 procent bylo dokonce mladší než dva roky. To je výrazný posun proti konci roku 2015, kdy do pěti let stáří bylo v nabídce jen 36 procent vozů a do dvou let pouze 16 procent. Nejlépe se nicméně stále prodávají starší vozy.
Značky a modelyV ČR mezi nabízenými SUV ojetinami dlouhodobě vládne značka BMW. V inzerátech na prodej ojetých SUV je vozů z této bavorské automobilky nejvíc – na přelomu roku 2016 a 2017 to bylo 2 527 vozů a tedy 12,2 % nabídky. Tato značka je zároveň nejhledanější – lidé hledali SUV značky BMW v devíti procentech případů. Za BMW následují značky Hyundai, Kia a Škoda. „Lze předpokládat, že během krátké doby se však Škoda dostane na přední pozice, protože k dosavadnímu jednomu modelu Yeti nabídne druhý model,“ říká Michal Zadák.
Pokud se podíváme, jak jsou na tom s nabídkou a poptávkou konkrétní modely SUV, zjistíme, že nabídce kraluje Škoda Yeti, následovaná BMW X5 a Hondou CR-V. Tomu v podstatě odpovídá zájem kupců. V něm se jen prohodily první dvě příčky. Nejvíce si návštěvníci Sauto.cz v kategorii SUV zobrazují BMW X5, Škoda Yeti se umístila na druhém místě.
Zajímavý je také pohled na to, jaké palivo se v SUV využívá. Nikoho samozřejmě nepřekvapí, že na rozdíl od průměru trhu zde mnohem výrazněji dominují vznětové motory. Ty tvoří téměř 70 procent nabídky. I přes fakt, že se stále více hovoří o ekologických trendech pohonu, patří dalších 28 % nabídky zážehovým motorům. Mezi dvaceti tisíci inzerátů najdeme pouze 88 hybridních vozů a 4 elektromobily.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?