Popularita vozů typu SUV v ČR stále roste. Potvrzují to čísla Sauto.cz. Podíl SUV v nabídce ojetých vozů zde meziročně stoupl o téměř 2 %. Trend v ojetých vozech tak jde ruku v ruce s popularitu SUV mezi vozy novými - čeští motorističtí novináři společně s voliteli z řad veřejnosti letos poslali mezi pětici finalistů ankety Auto roku hned tři zástupce z kategorie SUV: Škodu Kodiaq, Volkswagen Tiguan a Seat Ateca.
„Přestože vozy typu SUV představují na našem portálu téměř deset procent inzerátů, stále to nestačí a zájem o ně je ještě vyšší. Z celkového počtu inzerátů zobrazených lidmi, kteří u nás hledají ojetý vůz, představují SUV skoro patnáct procent,“ vysvětluje Michal Zadák, manažer serveru Sauto.cz.
Trh s ojetými SUV vozy má podle Zadáka velký prostor dále růst. V příštích letech totiž začnou do nabídky ojetých vozů přicházet nové modely, včetně těch, které jsou dnes mezi finalisty Auta roku. Dva z nich zásadním způsobem rozšíří trh – o první velké SUV se značkou Škoda na kapotě bude podle většiny prognóz enormní zájem, Seat Ateca je také první SUV této značky a bude konkurovat především levnějším asijským autům. O dalším růstu napovídá i paralela se sousedním Německem. Pohled na velké inzertní portály v této zemi ukazuje, že zde SUV vozy představují zhruba 15 % celkové nabídky.
„SUV jsou segmentem ojetých vozů, který poroste i v dalších letech. Zatím vše nasvědčuje, že stoupat bude jak nabídka, tak poptávka. Pokud tento trend vydrží, pak si tato auta budou velmi dobře držet cenu,“ vysvětluje Michal Zadák. Kromě toho současná čísla ukazují, že vůz SUV lze také poměrně rychle prodat. Během relativně krátkého sledovaného období tří měsíců od listopadu 2016 do ledna 2017 bylo například z vozů Škoda Yeti v nabídce Sauto.cz prodáno 56,2 procenta, vozů VW Tiguan se prodalo 58,6 procenta a rekordmanem byl Hyundai Santa Fe – těch se prodalo 62,1 procenta, tedy 409 z celkových 659 vozů v nabídce.
Fakt, že SUV jsou v kurzu, dokládá i to, že lidé nabízejí a kupují stále novější vozy. 51 procent SUV v nabídce Sauto.cz na přelomu roku 2016 a 2017 mělo stáří do 5 let a 34,6 procent bylo dokonce mladší než dva roky. To je výrazný posun proti konci roku 2015, kdy do pěti let stáří bylo v nabídce jen 36 procent vozů a do dvou let pouze 16 procent. Nejlépe se nicméně stále prodávají starší vozy.
Značky a modelyV ČR mezi nabízenými SUV ojetinami dlouhodobě vládne značka BMW. V inzerátech na prodej ojetých SUV je vozů z této bavorské automobilky nejvíc – na přelomu roku 2016 a 2017 to bylo 2 527 vozů a tedy 12,2 % nabídky. Tato značka je zároveň nejhledanější – lidé hledali SUV značky BMW v devíti procentech případů. Za BMW následují značky Hyundai, Kia a Škoda. „Lze předpokládat, že během krátké doby se však Škoda dostane na přední pozice, protože k dosavadnímu jednomu modelu Yeti nabídne druhý model,“ říká Michal Zadák.
Pokud se podíváme, jak jsou na tom s nabídkou a poptávkou konkrétní modely SUV, zjistíme, že nabídce kraluje Škoda Yeti, následovaná BMW X5 a Hondou CR-V. Tomu v podstatě odpovídá zájem kupců. V něm se jen prohodily první dvě příčky. Nejvíce si návštěvníci Sauto.cz v kategorii SUV zobrazují BMW X5, Škoda Yeti se umístila na druhém místě.
Zajímavý je také pohled na to, jaké palivo se v SUV využívá. Nikoho samozřejmě nepřekvapí, že na rozdíl od průměru trhu zde mnohem výrazněji dominují vznětové motory. Ty tvoří téměř 70 procent nabídky. I přes fakt, že se stále více hovoří o ekologických trendech pohonu, patří dalších 28 % nabídky zážehovým motorům. Mezi dvaceti tisíci inzerátů najdeme pouze 88 hybridních vozů a 4 elektromobily.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.