Srdcem elektroinstalace každého motorového vozidla je autobaterie. Není přitom tajemstvím, že při špatné obsluze odchází výrazně rychleji, než je nutné. Zvláště namáhána byla přitom autobaterie především v zimním období. Nabízíme proto tipy, jak se o akumulátor ve voze správně starat.
Kdy překontrolovat stav baterie?
Riziko, že některý z článků autobaterie vypoví službu, roste spolu se stářím akumulátoru. V zimě však zároveň klesá kapacita akumulátorů, kvůli čemuž jsou namáhány více než kdykoliv jindy. „V tomto období musí navíc při startování přemáhat odpor zhoustlého motorového oleje. Právě nyní tak přichází vhodná doba k včasnému posouzení stavu akumulátoru ve vašem vozu, abyste se s prvními mrazy nedočkali nepříjemné zkušenosti.
Jak prodloužit životnost akumulátoru?
Životnost autobaterie lze prodloužit především rozumným zacházením. Dbejte na to, abyste nenechávali při zhasnutém motoru zbytečně dlouho zapnutá světla, rádio nebo pootevřené dveře. I malá lampička v interiéru dokáže akumulátor během několika hodin zcela vybít. Pokud pak jeho napětí klesne pod kritickou mez, záchrana je prakticky nemožná.
Kromě toho se baterie vybíjí i sama (hovoří se o jednom až pěti procentech denně), zvláště když s autem jezdíte málo. Pokud vůz používáte hlavně na kratší vzdálenosti, akumulátor trpí o to víc. Lze jen doporučit alespoň několikrát do měsíce dopřát vozu i jeho baterii delší cestu v řádu desítek kilometrů.
Větší problém mají moderní vozy
Autobaterie zajišťuje startování vozu a je zdrojem energie pro všechny elektronické součásti automobilu v okamžiku, kdy motor běží v nízkých otáčkách nebo je vypnutý. U moderních automobilů jsou autobaterie namáhány výrazně více než donedávna. Na vině je zvláště neustálé rozšiřování škály komfortních elektronických prvků.
Jak nutná je pravidelná péče?
V autech se nejčastěji používají konvenční olověné akumulátory s elektrolytem, který se při chemické reakci odpařuje. Jednou za čas je proto třeba dolít destilovanou vodu tak, aby hladina sahala asi 10 mm nad desky. V moderních vozech se však stále častěji objevují takzvané bezúdržbové, gelové baterie. Ty fungují na podobném principu, ale elektrolyt má u nich gelovou povahu. Nehrozí u nich ani vylití náplně, ani její odpařování.
Podle čeho poznám, že autobaterie dosloužila?
Dosluhující akumulátor se projevuje rychlým vybíjením a nutností častějšího dobíjení. Když je třeba koupit nový, je nezbytné respektovat doporučení výrobce na jeho typ a kapacitu. Příslušné tabulky naleznete v každé specializované prodejně. Odborníci varují před neznačkovými a výrazně levnými autobateriemi, prodávanými zvláště v supermarketech. Jejich životnost bývá kvůli nekvalitním materiálům i několikanásobně nižší než u těch značkových. V takovém případě se opravdu vyplatí investovat do zavedených značek.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?