Zvládla vaše autobaterie zimu? Poradíme, jak prodloužit její život

Co dělat v zimě s vybitou autobaterií?
Co dělat v zimě s vybitou autobaterií?, foto: Pexels.com
ar1 19. února 2017 09:41
Sdílej:

Srdcem elektroinstalace každého motorového vozidla je autobaterie. Není přitom tajemstvím, že při špatné obsluze odchází výrazně rychleji, než je nutné. Zvláště namáhána byla přitom autobaterie především v zimním období. Nabízíme proto tipy, jak se o akumulátor ve voze správně starat.

Kdy překontrolovat stav baterie?

Riziko, že některý z článků autobaterie vypoví službu, roste spolu se stářím akumulátoru. V zimě však zároveň klesá kapacita akumulátorů, kvůli čemuž jsou namáhány více než kdykoliv jindy. „V tomto období musí navíc při startování přemáhat odpor zhoustlého motorového oleje. Právě nyní tak přichází vhodná doba k včasnému posouzení stavu akumulátoru ve vašem vozu, abyste se s prvními mrazy nedočkali nepříjemné zkušenosti.

Jak prodloužit životnost akumulátoru?

Životnost autobaterie lze prodloužit především rozumným zacházením. Dbejte na to, abyste nenechávali při zhasnutém motoru zbytečně dlouho zapnutá světla, rádio nebo pootevřené dveře. I malá lampička v interiéru dokáže akumulátor během několika hodin zcela vybít. Pokud pak jeho napětí klesne pod kritickou mez, záchrana je prakticky nemožná.

Kromě toho se baterie vybíjí i sama (hovoří se o jednom až pěti procentech denně), zvláště když s autem jezdíte málo. Pokud vůz používáte hlavně na kratší vzdálenosti, akumulátor trpí o to víc. Lze jen doporučit alespoň několikrát do měsíce dopřát vozu i jeho baterii delší cestu v řádu desítek kilometrů.

Větší problém mají moderní vozy

Autobaterie zajišťuje startování vozu a je zdrojem energie pro všechny elektronické součásti automobilu v okamžiku, kdy motor běží v nízkých otáčkách nebo je vypnutý. U moderních automobilů jsou autobaterie namáhány výrazně více než donedávna. Na vině je zvláště neustálé rozšiřování škály komfortních elektronických prvků.

Jak nutná je pravidelná péče?

V autech se nejčastěji používají konvenční olověné akumulátory s elektrolytem, který se při chemické reakci odpařuje. Jednou za čas je proto třeba dolít destilovanou vodu tak, aby hladina sahala asi 10 mm nad desky. V moderních vozech se však stále častěji objevují takzvané bezúdržbové, gelové baterie. Ty fungují na podobném principu, ale elektrolyt má u nich gelovou povahu. Nehrozí u nich ani vylití náplně, ani její odpařování.

Podle čeho poznám, že autobaterie dosloužila?

Dosluhující akumulátor se projevuje rychlým vybíjením a nutností častějšího dobíjení. Když je třeba koupit nový, je nezbytné respektovat doporučení výrobce na jeho typ a kapacitu. Příslušné tabulky naleznete v každé specializované prodejně. Odborníci varují před neznačkovými a výrazně levnými autobateriemi, prodávanými zvláště v supermarketech. Jejich životnost bývá kvůli nekvalitním materiálům i několikanásobně nižší než u těch značkových. V takovém případě se opravdu vyplatí investovat do zavedených značek.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.