Běžně se mu říká povinné ručení, úplně správně se ovšem jmenuje pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Co to přesně je, co obnáší jeho sjednávání a jak na něm pokud možno ušetřit?
Jak už vyplývá z jeho pojmenování, je ze zákona vaší povinností mít jej sjednané a obdobně to platí nejen v České republice, ale i ve většině ostatních států. Chrání totiž primárně třetí stranu. Ne ovšem vás, k tomuto účelu je určeno havarijní pojištění, jehož sjednání je už na ryze dobrovolné bázi.
Pokud neuposlechnete a povinné ručení mít nebudete, dopustili jste se přestupku, který se vám může poměrně dost prodražit. Hrozí vám totiž finanční postih v rozmezí pěti až čtyřiceti tisíc korun. Jedinou výjimku mají řidiči ze zahraničí, u nichž tzv. zelená karta dokládá, že vozidlo pojištěno je. U nás jsou pak z této povinnosti vyňaty složky integrovaného záchranného systému, dále Bezpečnostní informační služba a její vozidla, Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra a Policie České republiky. Stihnout to musíte ideálně hned, žádná lhůta neexistuje, tak na to pozor.
Jak povinně ručit za svoje auto v praxiPovinné ručení nabízí dnes naprostá většina pojišťoven. Vy si tak musíte jednu vybrat a tam se vypravit uzavřít pojistnou smlouvu. Bezprostředně poté dostanete zelenou kartu. Ta vás od té doby bude věrně provázet na vašich cestách. Jako řidič jste totiž povinni ji mít u sebe. Pokud to neuděláte, opět vám za to hrozí nepříjemné tresty v podobě pokuty mezi 1 500 až 3 000 Kč.
Jak si vybrat tak, aby to vaše peněženka ocenilaZorientovat se v nabídce povinného ručení může být proto velmi komplikované. Abyste si udělali představu o tom, co vám jednotlivé pojišťovny nabízí, využijte internetové srovnávače. Ty vám předloží dostupné nabídky. Částky se totiž mohou citelně lišit, v konečném důsledku byste tak mohli značně přeplácet.
A jak na to? Povinné ručení se nenabízí jako kompletní hotový produkt. Cena se nejdřív musí vypočítat a vliv na ni má poměrně dost faktorů, které byste proto měli nejprve do online kalkulátoru vypsat. Tím prvním bývá objem válců, případně výkon motoru v kW. Mimo to se většina pojišťoven řídí i jinými hledisky, takže připlácet si budou majitelé starších vozů, případně i ti žijící v určitých regionech, protože vyšší riziko nehody, tedy i škody, panuje v intenzivnějším provozu, který zpravidla vládne ve velkých městech. Ovlivnit to, kolik budete platit, můžete přímo i vy. V rámci povinného ručení totiž máte možnost získat též bonus. To znamená, že pokud určitou dobu jezdíte bez nehody, můžete za to získat na povinné ručení slevu. Naopak si připlatíte, pokud častěji bouráte.
Dá se tak říci, že potřebujete údaje o vozidle a o sobě, které musíte do kalkulačky zadat, abyste se dostali k výsledku. Nemusíte samozřejmě vždy vyplnit úplně všechny, pokud si je nepamatujete, na druhou stranu čím konkrétnější budete, tím přesnější informace z internetového srovnávače dostanete.
Přes internet si navíc můžete nejen porovnat jednotlivé položky, ale také si rovnou povinné ručení zařídit. I to pomůže vaší kapse, aby z ní nemusela zmizet tak vysoká suma. Většinou totiž získáte další slevu i za sjednání online.
Druhý tip zní, sehnat si někoho, kdo se stane pojistníkem oficiálně místo vás. To platí zejména pro mladší řidiče. Což je naprosto korektní postup, pojistník totiž nemusí být ta samá osoba jako majitel vozidla. Ke starším řidičům jsou pojišťovny mnohem vstřícnější, pokládají je totiž za zkušenější. U čerstvých držitelů řidičského průkazu to tak klidně mohou být rodiče či prarodiče.
Pozor i na četnost plateb, jde o zdánlivou drobnost, která ale také může mít vliv. Lze říci, že roční platba povinného ručení vyjde na méně než ta čtvrtletní.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?