Přelom 20. a 21. století byl u Fordu bohatý na zajímavé koncepty. Stačí vzpomenout Mustang FR500, buggynu EX nebo Urban Explorer. A pak tu byl jeden Focus, co na první pohled vypadal jako dílo nějakého šíleného tunera. Provedení FR200 ale bylo i přes divoký bodykit továrním produktem a dva ze tří vyrobených kusů nyní může zaparkovat i ve Vaší garáži!
Ford Focus se světu poprvé představil v roce 1998 a oproti Escortu se jednalo o obrovský skok vpřed. Ještě víc než sériové auto pak odbornou i laickou veřejnost zaujaly některé sportovní verze, z nichž se ST170 a RS dokonce objevily v běžném prodeji. Focus Cosworth a především Focus FR200 takové štěstí neměly, druhého jmenovaného si ale šestnáct let po premiéře přesto můžete koupit. Háček je snad jen ve stříbrném laku s americkou vlajkou, stylizovanou do divokých plamenů, a stejně pozoruhodným čalouněním sedadel. K tomu si ještě připočtěte netradiční bodykit s velkým zadním křídlem, novými nárazníky, nástavci prahů, karbonovou kapotou s výrazným nasávacím otvorem nebo specifické kryty předních světel a máte auto jako z dílny nějakého šíleného tunera.
Třídveřový hatchback je však skutečně továrním produktem Fordu, který na jeho vývoji spolupracoval s divizí Ford Racing. Stavbu motoru a následnou výrobu vozu měla na starosti společnost McLaren Vehicle Development Center, o britskou legendu ovšem nejde. Zpět ale k FR200, jež vznikla pouze ve třech kusech, každý měl cenu přes 225 000 dolarů (cca 5 416 000 korun). Už to z něj dělá opravdový unikát, jehož hodnota ještě díky tomu, že se do dnešních dnů dochovaly už jen dva vozy, jenom poroste. Uvádí to alespoň GR Auto Gallery, mající na starost prodej vozů na obrázcích. Ano, skutečně množné číslo, protože vedle již zmíněného stříbrného kusu má na skladě také druhý s červeným lakem, zlatými plameny a černým koženým interiérem.
Pořád jsme se ale nedobrali k hlavnímu kouzlu Focusu FR200. Tím je výrazně poladěný dvoulitrový čtyřválec Zetec s výkonem 227 kW (308 k) a točivým momentem 386 Nm. Při váze 1261 kilogramů dokázalo auto pokořit 96 km/h za 5,5 sekundy a 1/4 míle za nějakých 13 sekund. Čekáte, že pětistupňová manuální převodovka MTX75 pohání všechna kola? Omyl, FR200 je předokolkou! A zatraceně rychlou předokolkou. Pokud se Vám tedy uvedené detaily začaly líbit natolik, že mávnete rukou i nad hodně specifickým nástřikem, připravte si 78 900 dolarů (cca 1 899 000 korun). To je zlomek původní ceny, ovšem stále mnohem víc než u nového Focusu RS. Tahle FR200 má však najeto jen nějakých 1014 kilometrů, takže je vlastně také nová. Podle popisu u inzerátu sloužila především jako showcar. A kdybyste náhodou neměli tolik peněz či byl lak karosérie opravdu moc extravagantní, můžete zvolit červený vůz s 8022 kilometry za 53 900 dolarů (cca 1 298 000 korun). Poslední možností je se projížďka autem ve hře Ford Racing 2. To ale jen tak na okraj.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.