Přelom 20. a 21. století byl u Fordu bohatý na zajímavé koncepty. Stačí vzpomenout Mustang FR500, buggynu EX nebo Urban Explorer. A pak tu byl jeden Focus, co na první pohled vypadal jako dílo nějakého šíleného tunera. Provedení FR200 ale bylo i přes divoký bodykit továrním produktem a dva ze tří vyrobených kusů nyní může zaparkovat i ve Vaší garáži!
Ford Focus se světu poprvé představil v roce 1998 a oproti Escortu se jednalo o obrovský skok vpřed. Ještě víc než sériové auto pak odbornou i laickou veřejnost zaujaly některé sportovní verze, z nichž se ST170 a RS dokonce objevily v běžném prodeji. Focus Cosworth a především Focus FR200 takové štěstí neměly, druhého jmenovaného si ale šestnáct let po premiéře přesto můžete koupit. Háček je snad jen ve stříbrném laku s americkou vlajkou, stylizovanou do divokých plamenů, a stejně pozoruhodným čalouněním sedadel. K tomu si ještě připočtěte netradiční bodykit s velkým zadním křídlem, novými nárazníky, nástavci prahů, karbonovou kapotou s výrazným nasávacím otvorem nebo specifické kryty předních světel a máte auto jako z dílny nějakého šíleného tunera.
Třídveřový hatchback je však skutečně továrním produktem Fordu, který na jeho vývoji spolupracoval s divizí Ford Racing. Stavbu motoru a následnou výrobu vozu měla na starosti společnost McLaren Vehicle Development Center, o britskou legendu ovšem nejde. Zpět ale k FR200, jež vznikla pouze ve třech kusech, každý měl cenu přes 225 000 dolarů (cca 5 416 000 korun). Už to z něj dělá opravdový unikát, jehož hodnota ještě díky tomu, že se do dnešních dnů dochovaly už jen dva vozy, jenom poroste. Uvádí to alespoň GR Auto Gallery, mající na starost prodej vozů na obrázcích. Ano, skutečně množné číslo, protože vedle již zmíněného stříbrného kusu má na skladě také druhý s červeným lakem, zlatými plameny a černým koženým interiérem.
Pořád jsme se ale nedobrali k hlavnímu kouzlu Focusu FR200. Tím je výrazně poladěný dvoulitrový čtyřválec Zetec s výkonem 227 kW (308 k) a točivým momentem 386 Nm. Při váze 1261 kilogramů dokázalo auto pokořit 96 km/h za 5,5 sekundy a 1/4 míle za nějakých 13 sekund. Čekáte, že pětistupňová manuální převodovka MTX75 pohání všechna kola? Omyl, FR200 je předokolkou! A zatraceně rychlou předokolkou. Pokud se Vám tedy uvedené detaily začaly líbit natolik, že mávnete rukou i nad hodně specifickým nástřikem, připravte si 78 900 dolarů (cca 1 899 000 korun). To je zlomek původní ceny, ovšem stále mnohem víc než u nového Focusu RS. Tahle FR200 má však najeto jen nějakých 1014 kilometrů, takže je vlastně také nová. Podle popisu u inzerátu sloužila především jako showcar. A kdybyste náhodou neměli tolik peněz či byl lak karosérie opravdu moc extravagantní, můžete zvolit červený vůz s 8022 kilometry za 53 900 dolarů (cca 1 298 000 korun). Poslední možností je se projížďka autem ve hře Ford Racing 2. To ale jen tak na okraj.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.