Přelom 20. a 21. století byl u Fordu bohatý na zajímavé koncepty. Stačí vzpomenout Mustang FR500, buggynu EX nebo Urban Explorer. A pak tu byl jeden Focus, co na první pohled vypadal jako dílo nějakého šíleného tunera. Provedení FR200 ale bylo i přes divoký bodykit továrním produktem a dva ze tří vyrobených kusů nyní může zaparkovat i ve Vaší garáži!
Ford Focus se světu poprvé představil v roce 1998 a oproti Escortu se jednalo o obrovský skok vpřed. Ještě víc než sériové auto pak odbornou i laickou veřejnost zaujaly některé sportovní verze, z nichž se ST170 a RS dokonce objevily v běžném prodeji. Focus Cosworth a především Focus FR200 takové štěstí neměly, druhého jmenovaného si ale šestnáct let po premiéře přesto můžete koupit. Háček je snad jen ve stříbrném laku s americkou vlajkou, stylizovanou do divokých plamenů, a stejně pozoruhodným čalouněním sedadel. K tomu si ještě připočtěte netradiční bodykit s velkým zadním křídlem, novými nárazníky, nástavci prahů, karbonovou kapotou s výrazným nasávacím otvorem nebo specifické kryty předních světel a máte auto jako z dílny nějakého šíleného tunera.
Třídveřový hatchback je však skutečně továrním produktem Fordu, který na jeho vývoji spolupracoval s divizí Ford Racing. Stavbu motoru a následnou výrobu vozu měla na starosti společnost McLaren Vehicle Development Center, o britskou legendu ovšem nejde. Zpět ale k FR200, jež vznikla pouze ve třech kusech, každý měl cenu přes 225 000 dolarů (cca 5 416 000 korun). Už to z něj dělá opravdový unikát, jehož hodnota ještě díky tomu, že se do dnešních dnů dochovaly už jen dva vozy, jenom poroste. Uvádí to alespoň GR Auto Gallery, mající na starost prodej vozů na obrázcích. Ano, skutečně množné číslo, protože vedle již zmíněného stříbrného kusu má na skladě také druhý s červeným lakem, zlatými plameny a černým koženým interiérem.
Pořád jsme se ale nedobrali k hlavnímu kouzlu Focusu FR200. Tím je výrazně poladěný dvoulitrový čtyřválec Zetec s výkonem 227 kW (308 k) a točivým momentem 386 Nm. Při váze 1261 kilogramů dokázalo auto pokořit 96 km/h za 5,5 sekundy a 1/4 míle za nějakých 13 sekund. Čekáte, že pětistupňová manuální převodovka MTX75 pohání všechna kola? Omyl, FR200 je předokolkou! A zatraceně rychlou předokolkou. Pokud se Vám tedy uvedené detaily začaly líbit natolik, že mávnete rukou i nad hodně specifickým nástřikem, připravte si 78 900 dolarů (cca 1 899 000 korun). To je zlomek původní ceny, ovšem stále mnohem víc než u nového Focusu RS. Tahle FR200 má však najeto jen nějakých 1014 kilometrů, takže je vlastně také nová. Podle popisu u inzerátu sloužila především jako showcar. A kdybyste náhodou neměli tolik peněz či byl lak karosérie opravdu moc extravagantní, můžete zvolit červený vůz s 8022 kilometry za 53 900 dolarů (cca 1 298 000 korun). Poslední možností je se projížďka autem ve hře Ford Racing 2. To ale jen tak na okraj.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?