V rubrice Známí neznámí jsme Vám před časem představili Mitsubishi RVR s technikou Lanceru Evo. Sériově vyráběný automobil k nám však nikdy nedoputoval a sen mnoha rodin o prostorném Evu tak nenaplnil. I u nás se ale občas dají najít unikátní kousky, blížící se svou charakteristikou svatému grálu milovníků světových rally. Zároveň svůj potenciál ale dobře skrývají.
Automobilky se dnes více než kdy jindy předhánějí ve výrobě toho nejsilnějšího nebo nejvýkonnějšího SUV. Japonské Mitsubishi se do tohoto souboje nikdy úplně nezapojilo, alespoň tedy ne přímo. Přitom první Outlander nabídl i přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 148 kW (201 k), respektive 177 kW (242 k) na trzích mimo Evropu, s označením 4G63T, který s jiným naladěním vozil ve svých útrobách i Lancer Evolution. Odtud už je čistě teoreticky jen kousek k vytvoření Outlanderu s výkony kultovního sportovního sedanu. Ten pověstný kousek ale není zrovna nejjednodušší, takže příliš často se s podobným autem nesetkáte. Jedno je ale nyní v prodeji u nás a věřte, že vypráská i nejmodernější „superSUV“.
Majitel vozu na inzertním portále uvádí, že provedl kompletní přestavbu přeplňovaného dvoulitrového motoru na specifikaci z Lanceru Evo VIII. To znamená nové vačky, turbodmychadlo, mezichladič, vstřiky, sání nebo přemapovanou řídící jednotku. Výkon vozu údajně nikdy nebyl změřen, majitel jej ale odhaduje někde mezi 235 až 257 kW (320 až 350 k). Točivý moment by se pak měl pohybovat na úrovni 500 až 550 Nm. Samozřejmostí je pohon všech kol a manuální převodovka. Sériový Outlander s dvoulitrovým turbem akceleroval z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a dosáhl na 220 km/h, upravený kousek s pohotovostní hmotností 1610 kilogramů tyto disciplíny údajně zvládá za rovných 5 sekund, respektive s maximálně 255 km/h. Hodnoty, kterými na semaforu zostudíte nejeden německý manažerský sedan, respektive i velké množství skutečně sportovních vozů.
Tento Outlander se může dále pochlubit nerezovým výfukem, zlatými 17palcovými koly BBS nebo kotouči Brembo. Výbava vozu je velmi bohatá a obsahuje polokožené sedačky v údajně původním a zachovalém stavu s vyhříváním, rádio s CD a USB, elektrické střešní okno, nastavitelný volant, xenonové světlomety nebo přídavný ukazatel tlaku turbodmychadla. Plusem může být také originální černý lak karosérie. Outlander byl vyroben v roce 2006 a pouze s jedním majitelem stihl ujet 195 000 kilometrů. Nyní je tedy na prodej za 250 000 korun. Spolu s autem pak za tuto částku získá nový majitel také náhradní motor s převodovkou, diferenciál a sadu originálních kol s průměrem 17 palců. No uznejte, není toto lék na všechna moderní rodinná „superauta“ s naftovým agregátem? Ano, původní Outlander měl menší kufr a celkově na rodinné auto málo prostoru, s Evem v motorovém prostoru ale prostě musí být zábava.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.