Alkohol za volantem patří k nejčastějším nešvarům českých řidičů. Jen loni způsobili podnapilí účastníci silničního provozu 4500 dopravních nehod. A podle nejnovějších statistik ministerstva dopravy se tato situace za poslední půl rok vůbec nezlepšila.
Během loňských 4500 nehod způsobených alkoholem v krvi zamřelo na silnicích 62 osob a 2200 jich bylo zraněno. Letos ale nejsou čísla o nic veselejší. Za prvního půl roku bylo totiž pod vlivem alkoholu nebo návykové látky přistiženo 6712 řidičů. Ve 2348 případech překročil alkohol v krvi hladinu jedné promile, což je hranice pro trestný čin. 2299 řidičů mělo v krvi méně než jedno promile alkoholu, což je klasifikováno „jenom“ jako přestupek. 1558 řidičů se zkoušce na přítomnost alkoholu nebo jiných omamných látek odmítlo podrobit. V průměru tak znamená, že denně se přestupku s alkoholem v krvi dopustilo 37 řidičů. Vedle pokuty znamená tento prohřešek také sedm trestných bodů.
Systém bodování za jednotlivé přestupky nedávno oslavil desetileté výročí. Za prvního půl roku si pak na své konto připsalo nějaký bod dalších 463 262 mužů a 114 350 žen. Celkově tak bylo k 30. červnu letošního roku 39 565 „vybodovaných“ řidičů a řidiček. Nejčastějším prohřeškem je překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (2 body), následují nepřipoutání se či nepoužití ochranné helmy (3 body) a používání mobilního telefonu (2 body). Ve statistice slušnosti vládnou řidiči z Karlovarského kraje, kde 12 bodů dostalo jen 1831 lidí. Na druhém konci žebříčku je kraj Středočeský s 5584 „vybodovanými“.
Největší skupinu řidičů a řidiček aktuálně tvoří ti, kteří mají na svém kontě dva body. Následuje skupina se třemi body a na třetím místě je skupina řidičů se sedmi body. Nejméně početnou skupinu naopak tvoří řidiči s 11 body. Přestupku nebo trestného činu v rámci bodového systému se k 30. červnu dopustilo rovněž 48 011 cizinců. Z celkového počtu 525 534 řidičů s nějakým bodem (každý třináctý šofér) tak občané jiného než českého území tvoří celých 9 procent.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.