Alkohol za volantem patří k nejčastějším nešvarům českých řidičů. Jen loni způsobili podnapilí účastníci silničního provozu 4500 dopravních nehod. A podle nejnovějších statistik ministerstva dopravy se tato situace za poslední půl rok vůbec nezlepšila.
Během loňských 4500 nehod způsobených alkoholem v krvi zamřelo na silnicích 62 osob a 2200 jich bylo zraněno. Letos ale nejsou čísla o nic veselejší. Za prvního půl roku bylo totiž pod vlivem alkoholu nebo návykové látky přistiženo 6712 řidičů. Ve 2348 případech překročil alkohol v krvi hladinu jedné promile, což je hranice pro trestný čin. 2299 řidičů mělo v krvi méně než jedno promile alkoholu, což je klasifikováno „jenom“ jako přestupek. 1558 řidičů se zkoušce na přítomnost alkoholu nebo jiných omamných látek odmítlo podrobit. V průměru tak znamená, že denně se přestupku s alkoholem v krvi dopustilo 37 řidičů. Vedle pokuty znamená tento prohřešek také sedm trestných bodů.
Systém bodování za jednotlivé přestupky nedávno oslavil desetileté výročí. Za prvního půl roku si pak na své konto připsalo nějaký bod dalších 463 262 mužů a 114 350 žen. Celkově tak bylo k 30. červnu letošního roku 39 565 „vybodovaných“ řidičů a řidiček. Nejčastějším prohřeškem je překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (2 body), následují nepřipoutání se či nepoužití ochranné helmy (3 body) a používání mobilního telefonu (2 body). Ve statistice slušnosti vládnou řidiči z Karlovarského kraje, kde 12 bodů dostalo jen 1831 lidí. Na druhém konci žebříčku je kraj Středočeský s 5584 „vybodovanými“.
Největší skupinu řidičů a řidiček aktuálně tvoří ti, kteří mají na svém kontě dva body. Následuje skupina se třemi body a na třetím místě je skupina řidičů se sedmi body. Nejméně početnou skupinu naopak tvoří řidiči s 11 body. Přestupku nebo trestného činu v rámci bodového systému se k 30. červnu dopustilo rovněž 48 011 cizinců. Z celkového počtu 525 534 řidičů s nějakým bodem (každý třináctý šofér) tak občané jiného než českého území tvoří celých 9 procent.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.