Alkohol za volantem patří k nejčastějším nešvarům českých řidičů. Jen loni způsobili podnapilí účastníci silničního provozu 4500 dopravních nehod. A podle nejnovějších statistik ministerstva dopravy se tato situace za poslední půl rok vůbec nezlepšila.
Během loňských 4500 nehod způsobených alkoholem v krvi zamřelo na silnicích 62 osob a 2200 jich bylo zraněno. Letos ale nejsou čísla o nic veselejší. Za prvního půl roku bylo totiž pod vlivem alkoholu nebo návykové látky přistiženo 6712 řidičů. Ve 2348 případech překročil alkohol v krvi hladinu jedné promile, což je hranice pro trestný čin. 2299 řidičů mělo v krvi méně než jedno promile alkoholu, což je klasifikováno „jenom“ jako přestupek. 1558 řidičů se zkoušce na přítomnost alkoholu nebo jiných omamných látek odmítlo podrobit. V průměru tak znamená, že denně se přestupku s alkoholem v krvi dopustilo 37 řidičů. Vedle pokuty znamená tento prohřešek také sedm trestných bodů.
Systém bodování za jednotlivé přestupky nedávno oslavil desetileté výročí. Za prvního půl roku si pak na své konto připsalo nějaký bod dalších 463 262 mužů a 114 350 žen. Celkově tak bylo k 30. červnu letošního roku 39 565 „vybodovaných“ řidičů a řidiček. Nejčastějším prohřeškem je překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (2 body), následují nepřipoutání se či nepoužití ochranné helmy (3 body) a používání mobilního telefonu (2 body). Ve statistice slušnosti vládnou řidiči z Karlovarského kraje, kde 12 bodů dostalo jen 1831 lidí. Na druhém konci žebříčku je kraj Středočeský s 5584 „vybodovanými“.
Největší skupinu řidičů a řidiček aktuálně tvoří ti, kteří mají na svém kontě dva body. Následuje skupina se třemi body a na třetím místě je skupina řidičů se sedmi body. Nejméně početnou skupinu naopak tvoří řidiči s 11 body. Přestupku nebo trestného činu v rámci bodového systému se k 30. červnu dopustilo rovněž 48 011 cizinců. Z celkového počtu 525 534 řidičů s nějakým bodem (každý třináctý šofér) tak občané jiného než českého území tvoří celých 9 procent.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?