Označení GTR dnes slýcháme poměrně často. To proto, že žádná z automobilek si tento název nemůže zaregistrovat a může ho tak používat každý. Zkratka GTR, představující slovní spojení Gran Turismo Racer, byla a je vždy zárukou toho nejlepšího a nejbrutálnějšího, co dokáže daná automobilka vyprodukovat. Pojďme se podívat na sedmero těch nejlepších strojů s označením GTR.
McLaren F1se v devadesátých letech chlubil titulem nejrychlejšího produkčního auta na světě. McLaren se ale rozhodl, že F1 potřebuje drsnější verzi, na jejímž základě vznikne závodní speciál. Výsledný vůz, F1 GTR, se nejvíce proslavil svým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1995. Dominanci McLarenu v tomto závodě potvrdily i další vozy, které zaujaly třetí, čtvrté a páté místo. Vůz poháněla masivní „vé dvanáctka“ BMW s výkonem 600 koní. Celkem vzniklo pouze 9 exemplářů. Ty byly po svém odchodu do závodního důchodu přestavěny k silniční homologaci.
Nissan Skyline R34 GT- RR34 Skyline GT-R se stal jedním z nejoblíbenějších vozů mezi lety 1990 a 2000. Výkonem 280 koní a svým pohonem všech čtyř kol, překonával R34 Skyline GT-R všechny své konkurenty. Mladá generace si tento japonský skvost jistě pamatuje i díky jeho roli, kterou sehrál v dnes již legendárním snímku Rychle a zběsile 2, kde se s ním proháněl zesnulý Paul Walker.
BMW E46 M3 GTRČtyřlitrový motor V8 s výkonem 444 koní, pohon zadních kol, šestistupňový manuál a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 vteřiny. E46 M3 GTR byla skutečná bestie. Jejím úkolem bylo zachránit pověst BMW v motoristickém sportu. Běžné verzi M3 se totiž v roce 2001 příliš nedařilo, proto se inženýři rozhodli vyvinout verzi GTR, která BMW vrátila opět na vrchol.
Lamborghini Diablo GTRDiablo GTR byl závodní speciál, postavený samotným Lamborghini, pro závodní sérii Diablo Supertrophy. Tato verze se chlubila vyšším výkonem 590 koňských sil, nižší hmotností a má na svědomí mnoho závodních úspěchů, napříč čtyřmi kontinenty. Jednalo se také o jedny z posledních vyráběných Lamborghini Diablo, před příchodem nástupce – Murcielago.
Mercedes-Benz CLK GTRCLK GTR je jednou z největších legend všech počítačových hráčů devadesátých let. Ve které hře se CLK GTR neobjevilo, ta jakoby nebyla. Tato německá brutalita byla postavena v sérii 25 vozů, jako homologační série závodního vozu CLK GTR. Za zmínku stojí i jeden zajímavý fakt o tomto voze. Před jeho dokončením, zakoupilo AMG jeden kus McLarenu F1 GTR, aby mohlo své CLK GTR otestovat v porovnání s jeho největším soupeřem.
Nissan R35 GT-RNebyl by to pořádný seznam vozů GT-R bez slavné japonské Godzilly. Ta se navíc v nedávné době představila ve faceliftované verzi. GT-R ohromí především svým sofistikovaným pohonem všech kol a systémem launch control, díky kterému dokáže akcelerovat z nuly na 100 km/h za méně než 3 vteřiny. O představení faceliftované verze, si můžete přečíst v našem nedávném článku:
Porsche 924 Carrera GTR924 Carrera GTR rozhodně nepatří mezi nejoblíbenější a nejznámější vozy, které kdy ze Stuttgartu vzešly. Přitom se jedná o jedno z nejvzácnějších vozidel, které kdy automobilka vyrobila. Porsche vyrobilo pouze 17 vozů této specifikace. Vůz je poháněn motorem z běžného 924, jehož výkon byl navýšen na 275 koní. Ten umožňoval zrychlovat z 0 na 100 km/h pod 5 vteřin.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.