Věděli jste, že dobrým výběrem pneumatik lze ušetřit téměř 1 litr pohonné hmoty na 100 kilometrů? Základní ukazatel představuje energetický štítek pneumatiky, který zavedla EU 1. listopadu 2012.
1. úspora paliva – míra valivého odporu pneumatiky ovlivňující efektivitu spotřeby paliva vozidla, která se označuje od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení)
2. přilnavost za mokra – hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce, která se označuje od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení)
3. hlučnost – vnější hluk vydávaný pneumatikou, který se měří v decibelech a označuje černými zvukovými vlnami v počtu od jedné (tichá) do tří (hlasitá)
Protože cenový rozdíl mezi pneumatikou se spotřebou „A“ a „G“ bývá i méně než 100 Kč, vyplatí se přihlížet k energetickému štítku už při měsíčním nájezdu 300 km. Skutečně velký objem finančních prostředků však ušetří firmy s více vozidly – běžně i desítky tisíc korun ročně.
Praxe však ukázala, že úspora paliva, přilnavost za mokra a hlučnost představují pouze část charakteristik pneumatiky. Energetický štítek vůbec nebere v úvahu například aquaplanning, což je ztráta přilnavosti pneumatiky zapříčiněná vodou, která se dostane mezi pneumatiku a vozovku. Navíc ani 3 jmenované hodnoty z energetického štítku nemusí být pravdivé, protože kvalita pneumatik bývá výrobci a prodejci uměle navyšována.
Nezávislé testy magazínu Auto Motor und SportDůležitým kritériem výběru pneumatik proto i nadále zůstávají nezávislé kompletní testy. Nedávno je provedl věhlasný německý magazín Auto Motor und Sport, který vynesl na výsluní letní pneumatiku Continental SportContact 5. (Od testujících expertů získala ohodnocení: „Velmi doporučujeme.“) Za ní se umístily pneumatiky Dunlop Sport BluResponse, Hankook Ventus V12 evo, Goodyear EfficientGrip Performance, Uniroyal RainSport 3, Nokian zLine a Pirelli Cinturato P7 Blue.
Bohužel z testů vyplynuly značné rozdíly mezi kvalitou pneumatik, které jsou přitom opatřeny štítky se shodnými údaji. Nechte si proto poradit i v pneuservisu, který má přehled o různých značkách.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?