Dnešní moderní automobily jsou mnohem bezpečnější a automobilky utrácejí desítky miliard korun za jejich vývoj tak, abychom z nich v případě nehody vyvázli živý a co s nejmenší újmou na zdraví.
Proto se americký Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) rozhodl, že vydá tabulky, ve kterých se každý může dočíst, jaké auto je bezpečné a v jakém se raději nesnažte vybourat.
Tabulky ukazují počet úmrtí řidičů na jeden milion registrovaných kusů určitého modelu. Data se vztahují se na vozy z let 2008 - 2010 a průměr pro všechny modely v roce 2011 byl 28 mrtvých na milion registrovaných kusů. Oproti průzkumu z roku 2008 to je zlepšení o 41 %. „Toto je na tři roky obrovské zlepšení, když vezmeme v potaz vliv ekonomiky." „Podle crashtestů víme, že se auta stále zlepšují a nyní to vidíme i na číslech z reálného světa, ”říká viceprezident a šéf výzkumu IIHS, pan David Zuby.
Nepříliš hezkým prvenstvím se pyšní Kia Rio, ve které dle průzkumu umírá nejvíce řidičů (149 mrtvých na milion aut). Hned v závěsu je Nissan Versa se 130 mrtvými a Hyundai Accent se 120 mrtvými. Nejlepšího, tedy nulového skore, dosáhla devítka: Audi A4 quattro, Honda Odyssey, Kia Sorento, Lexus RX 350, Mercedes-Benz třídy GL 4Matic, Subaru Legacy, Toyota Highlander Hybrid, Toyota Sequoia a Volvo XC90. Průměr čtyřdveřových vozů kategorie malých aut byl 115 mrtvých, kompaktní třída má 51 usmrcených a v sedanech střední třídy zemřelo 29 lidí.
Pokud se navíc podíváte na zmíněnou devítku, většina z nich disponovala pohonem 4x4. Faktem je i to, že 13 z 19 nejbezpečnějších aut jsou čtyřkolky. Už tedy víte, proč je v dnešní době tak oblíbený pohon všech kol?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.