Žlutý anděl a autoklub ADAC přišel s aktuálním seznamem cen paliv v zemích západní, střední a jižní Evropy. Kde natankujete nejlevněji a kde naopak nejdráže?
Známý německý autoklub ADAC přišel momentálně s aktuálním seznamem průměrných cen pohonných hmot ve státech západní, střední a jižní Evropy. Hlavním důvodem vzniku bylo vytvoření více či méně uceleného žebříčku, který by tak sloužil německým řidičům ve výběru správného a levného místa k zastavení a natankování.
Z žebříčku plynou jisté zákonitosti. Draze je na západě, čím dále však pojedete na východ a jih, směrem do států bývalého komunistické bloku, tím více ušetříte a plná nádrž vyjde levněji.
Pravidlo říká. Ruce pryč od Apeninského poloostrova. Průměrné ceny se zde pohybují na nejvyšší úrovni, podobně tomu je i v zemích Beneluxu – Belgii a Nizozemí, Lucembursko je výjimkou. Za benzin zde zaplatíte v rozmezí od 1,64 do 1,78 Euro/litr, nafta vyjde cca na 1,45 Euro/litr.
Kdo chce naopak ušetřit, užít si příjemných chvil s rodinou i díky nízkým cenám nejen pohonných hmot, zamíří k Jaderskému moři, navštíví ostrov Krk, známý Split či hlavní město Záhřeb. Kdo by nechtěl k moři a naopak propadá světu levných nákupů, přesně pro toho je zde Polsko. Ceny pohonných hmot jsou zde nejnižší v Evropě. Shodně zde zaplatíte cca 33,54 Kč za litr benzinu či nafty.
Země Benzin (Euro/Kč) Nafta (Euro/Kč)
Belgie 1,64 42,64 1,45 37,7 Dánsko 1,6 41,6 1,4 36,4 Německo 1,55 40,3 1,4 36,4 Francie 1,53 39,78 1,41 36,66 Itálie 1,73 44,98 1,61 41,86 Chrovatsko 1,32 34,32 1,22 31,72 Lucembursko 1,32 34,32 1,19 30,94 Nizozemí 1,78 46,28 1,44 37,44 Rakousko 1,37 35,62 1,32 34,32 Polsko 1,29 33,54 1,29 33,54 Švýcarsko 1,39 36,14 1,46 37,96 Slovinsko 1,46 37,96 1,34 34,84 Španělsko 1,4 36,4 1,32 34,32 Česko 1,45 37,7 1,42 36,92
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.