5 rad při reklamaci pneumatik zakoupených na internetu

Pneumatiky
Pneumatiky, foto: Dataconsult
AutoRoad.cz 22. března 2013 09:59
Sdílej:

Tisíce řidičů každý rok upřednostňuje šíři sortimentu a příznivé ceny v internetových obchodech s pneumatikami. V roce 2012 bylo 30 % všech pneumatik zakoupeno na internetu, jak vyplývá z odhadu e-shopu Pneumatiky.cz. Pneumatiky patří sice mezi produkty, u nichž je reklamace spíše výjimkou, přesto vám přinášíme několik rad a tipů pro její snadné a rychlé vyřízení.

Nákupem pneumatik na internetu mohou řidiči nejen ušetřit. Na rozdíl od pořízení zboží v kamenném obchodě získávají také možnost pneumatiky bez vysvětlování vrátit. Seriózní internetové obchody svým zákazníkům garantují kvalitu a poskytují široký výběr zboží, některé nabízí také rozšířenou doživotní záruku. „Pneumatiky se řadí mezi produkty, které většinou řidiči nereklamují. V roce 2012 jsme vyřídili více než 20 000 zakázek. Požadavek reklamace byl však vznesen pouze v 0,06 % z celkového objemu prodaných kusů pneumatik. Zákazníci se proto nemusí nákupu přes internet nijak obávat,“ vysvětlil Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz, který je jedním z největších prodejců pneumatik na českém trhu.

Nevyhovující zboží je třeba vrátit včas

Pneumatiky koupené přes internet a dodané kurýrní službou lze do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Některé internetové obchody nabízejí svým zákazníkům dokonce 30denní lhůtu. Pokud tedy přijde zboží poškozené, znehodnocené nebo prostě nevyhovuje, nemusí zákazníci internetových obchodů nic reklamovat. Pneumatiky jednoduše vrátí obchodníkovi a žádají výměnu zboží či vrácení peněz. Práva pro vrácení zboží mohou využít i v případech, kdy v průběhu této doby pneumatiky použili. Tehdy by ale měli být připraveni na to, že prodejce nemusí vrátit celou původní sumu, ale částku může snížit o náklady spojené s uvedením zboží do původního stavu.

Reklamovat lze osobně i po telefonu

Pokud se během používání pneumatik objevily problémy a řidič se rozhodne pro reklamaci, má několik možností. Zboží může reklamovat osobně u prodejce nebo na jeho vlastních pobočkách. Internetové obchody většinou nabízí také možnost nahlásit závadu telefonicky nebo emailem na reklamační oddělení. Zákazník je pak vyzván k vyplnění reklamačního formuláře, ve kterém uvede například značku auta, počet ujetých kilometrů či pozici kola na vozidle. Prodejce tak získá přesné informace k řešení reklamace.

Reklamované pneumatiky si odveze zpátky přepravce internetového obchodu

Možností, jak reklamované pneumatiky zaslat zpátky prodejci, existuje několik. Pokud je v blízkosti zákazníkova bydliště provozovna internetového obchodu, může zákazník předat zboží osobně přímo na reklamačním oddělení. Ušetří tak čas strávený balením pneumatik. Internetové obchody však většinou mohou zákazníkovi nabídnout služby svého přepravce. Odběr pneumatik se pak realizuje přímo v místě zákazníkova domova či zaměstnání. Jediné, co musí tento zákazník udělat, je přichystat zabalené zboží spolu s reklamačním protokolem a průvodním dopisem. Další možností, jak zaslat pneumatiky zpátky prodejci, je využít služeb České pošty nebo jiného přepravce.

Poštovné při reklamaci platí vždy prodejce

Poštovné platí ze zákona prodejce, a to i v případě, že reklamace zákazníka nebude uznána. Při volbě přepravy se však vyplatí být opatrný. Uhrazeny bývají totiž pouze nejnižší možné náklady k odeslání zboží. Při odeslání pneumatik taxíkem z Ostravy do Prahy tedy zákazník plnou finanční kompenzaci nemůže očekávat. Obecně se doporučuje využívat přepravních služeb prodejce. Pro zákazníka je využití jeho služeb jednoduší. Neplatí totiž přepravci žádné dodatečné přepravní náklady, které by následně požadoval po prodejci. Zákazník je tak ušetřen dodatečného řešení kompenzace přepravních nákladů. Prodejce má také povinnost dodat na vlastní náklady zboží zpátky. Pokud je reklamace neuznaná a zákazník nemá zájem o zpětné vrácení reklamovaného zboží, může se s prodejcem domluvit na jeho ekologické likvidaci.

S nákupem nových pneumatik není vhodné otálet

Podle zákona musí prodejce reklamaci převzít a do 30 dnů rozhodnout o výsledku. Má také povinnost informovat zákazníka o vyřízení reklamace. V případě, že reklamace byla uznána a šlo o neodstranitelnou vadu, může si zákazník vybrat, zda chce vrátit peníze, nebo vyměnit zboží. Prodejce musí přání vyhovět. Pokud zákazník upřednostní vrácení finanční částky, má na to prodejce opět 30 dní. Vzhledem k tomu, že reklamovaná pneumatika bývá zpravidla nenávratně poškozena a není možné ji opravit, není vhodné čekat na uplynutí reklamační lhůty. „Doporučujeme neotálet a koupit si rovnou nové pneumatiky. Stejně by to bylo nezbytné i v případě uznané reklamace. Neváhat s koupí nových pneumatik radíme i pro případy, kdy používáte vůz s dojezdovou rezervou. Ta je určená pouze pro dojetí do nejbližšího servisu a není možné s ní jezdit bez omezení,“ upozorňuje Vojtěch Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.