Podle globální zprávy o oblíbenosti barev aut pro rok 2012, kterou zveřejnila společnost DuPont, dominuje globálnímu automobilovému trhu druhý rok po sobě bílá barva. Na druhé místo zejména díky zájmu na trzích Asie a Tichomoří se posunula černá, která je vnímána jako barva vysoké kvality a luxusu. Stříbrná, která ještě před dvěma lety vévodila žebříčku, se propadla na třetí místo, zejména díky poklesu zájmu na velkých trzích Evropy a Asie.
Letošní vydání zprávy o oblíbenosti barev aut společnosti DuPont je již jejím 60 ročníkem. Jedná se o největší a nejdéle běžící zprávu svého druhu v automobilovém průmyslu. Je to jediná zpráva, která obsahuje nejen globální žebříček popularity barev, ale i regionální trendy v 11 předních automobilových regionech světa.Bílá barva se stala v roce 2012 nejoblíbenější barvou v Evropě a udržela si vedoucí pozici v Severní Americe (USA a Kanada), Japonsku, Jižní Koreji, Rusku, Jižní Africe a Mexiku. Dohromady představuje podle zprávy bílá barva 23 % trhu.„Během posledních deseti let získávala bílá barva na popularitě v automobilovém průmyslu, což je trend, který pozorujeme i u jiných spotřebitelských produktů po celém světě,“ uvádí Soňa Krausová, ředitelka společnosti DuPont v České republice. „Popularita bílé rostla u všech automobilových segmentů, ale dříve byla spíše výsadou nákladních aut. Technologický pokrok ve výrobě bílých a perleťových laků umožnil jejich průnik do všech segmentů, včetně segmentu luxusních vozů.“„Dnešní třívrstvé bílé nátěry jsou snadněji použitelné pro globální výrobce a evokují kvalitu a hodnotu napříč automobilovými segmenty,“ pokračuje Soňa Krausová. „Nejčastější jsou odstíny vanilky, bílého kamene nebo v současnosti velmi populární jasná bílá.“Černá barva vévodí žebříčku popularity v Číně, ale v globálním žebříčku obsadila až druhé místo s podílem 21 %. Stříbrná doplňuje trojici nejpopulárnějších barev díky své neotřesitelné pozici v Jižní Americe, Brazílii a Indii. Přesto ale zaznamenala další pokles, oproti loňsku o 4 %, a zaujala 18 % světového trhu.„Období dominance stříbrné barvy proběhlo v době startu digitálních technologií v letech 2000 až 2006,“ říká Soňa Krausová. „Pozorujeme opět vzestup nákupů luxusních vozů, což znamená, že se světová ekonomika opět staví na nohy, a černá barva je symbolem luxusu a sociálního statutu v několika klíčových trzích.“ Červená, šedá a hnědá či béžová každá získala procentní bod oproti loňské zprávě, zatímco modrá si zachovala stejný podíl jako v roce 2011.Žebříček popularity barev aut na světových trzích podle zprávy Dupont pro rok 2012 vypadá následovně:1. Bílá / perleťová - 23 procent2. Černá - 21 procent3. Stříbrná - 18 procent4. Šedá - 14 procent5. Červená - 8 procent6. Modrá - 6 procent7. Hnědá / béžová - 6 procent8. Zelená - 1 procento9. Žlutá / zlatá - 1 procento10. Ostatní - 2 procentaV Evropě překonala bílá barva černouV roce 2012 překonala bílá barva černou jako nejpopulárnějších nátěr evropských vozidel. S 24 procenty evropského trhu byla bílá také nejoblíbenější barvou v kategoriích kompaktních a sportovních vozů a nákladních aut.„Bílé je přisuzován význam udržitelnosti a moderního designu,“ uvádí Elke Dirks, návrhářka barev DuPont pro Evropu. „Bílé perleťové odstíny jsou stále v oblibě, ale jejich výskyt je ve srovnání s jasnou bílou minimální.“Černá barva naopak popularitu v regionu ztrácí. Ta vyvrcholila v roce 2009. Nyní je na druhém místě s 23 % trhu. Nicméně stále udržuje svou vedoucí pozici ve střední kategorii a MPV a mezi luxusními vozy a luxusními SUV.Podíl šedé a stříbrné se pro tento rok snížil na 15 respektive 14 %, zatímco modrá pokračovala v růstu na osm procent z celkového evropského trhu v roce 2012.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).