Podle globální zprávy o oblíbenosti barev aut pro rok 2012, kterou zveřejnila společnost DuPont, dominuje globálnímu automobilovému trhu druhý rok po sobě bílá barva. Na druhé místo zejména díky zájmu na trzích Asie a Tichomoří se posunula černá, která je vnímána jako barva vysoké kvality a luxusu. Stříbrná, která ještě před dvěma lety vévodila žebříčku, se propadla na třetí místo, zejména díky poklesu zájmu na velkých trzích Evropy a Asie.
Letošní vydání zprávy o oblíbenosti barev aut společnosti DuPont je již jejím 60 ročníkem. Jedná se o největší a nejdéle běžící zprávu svého druhu v automobilovém průmyslu. Je to jediná zpráva, která obsahuje nejen globální žebříček popularity barev, ale i regionální trendy v 11 předních automobilových regionech světa.Bílá barva se stala v roce 2012 nejoblíbenější barvou v Evropě a udržela si vedoucí pozici v Severní Americe (USA a Kanada), Japonsku, Jižní Koreji, Rusku, Jižní Africe a Mexiku. Dohromady představuje podle zprávy bílá barva 23 % trhu.„Během posledních deseti let získávala bílá barva na popularitě v automobilovém průmyslu, což je trend, který pozorujeme i u jiných spotřebitelských produktů po celém světě,“ uvádí Soňa Krausová, ředitelka společnosti DuPont v České republice. „Popularita bílé rostla u všech automobilových segmentů, ale dříve byla spíše výsadou nákladních aut. Technologický pokrok ve výrobě bílých a perleťových laků umožnil jejich průnik do všech segmentů, včetně segmentu luxusních vozů.“„Dnešní třívrstvé bílé nátěry jsou snadněji použitelné pro globální výrobce a evokují kvalitu a hodnotu napříč automobilovými segmenty,“ pokračuje Soňa Krausová. „Nejčastější jsou odstíny vanilky, bílého kamene nebo v současnosti velmi populární jasná bílá.“Černá barva vévodí žebříčku popularity v Číně, ale v globálním žebříčku obsadila až druhé místo s podílem 21 %. Stříbrná doplňuje trojici nejpopulárnějších barev díky své neotřesitelné pozici v Jižní Americe, Brazílii a Indii. Přesto ale zaznamenala další pokles, oproti loňsku o 4 %, a zaujala 18 % světového trhu.„Období dominance stříbrné barvy proběhlo v době startu digitálních technologií v letech 2000 až 2006,“ říká Soňa Krausová. „Pozorujeme opět vzestup nákupů luxusních vozů, což znamená, že se světová ekonomika opět staví na nohy, a černá barva je symbolem luxusu a sociálního statutu v několika klíčových trzích.“ Červená, šedá a hnědá či béžová každá získala procentní bod oproti loňské zprávě, zatímco modrá si zachovala stejný podíl jako v roce 2011.Žebříček popularity barev aut na světových trzích podle zprávy Dupont pro rok 2012 vypadá následovně:1. Bílá / perleťová - 23 procent2. Černá - 21 procent3. Stříbrná - 18 procent4. Šedá - 14 procent5. Červená - 8 procent6. Modrá - 6 procent7. Hnědá / béžová - 6 procent8. Zelená - 1 procento9. Žlutá / zlatá - 1 procento10. Ostatní - 2 procentaV Evropě překonala bílá barva černouV roce 2012 překonala bílá barva černou jako nejpopulárnějších nátěr evropských vozidel. S 24 procenty evropského trhu byla bílá také nejoblíbenější barvou v kategoriích kompaktních a sportovních vozů a nákladních aut.„Bílé je přisuzován význam udržitelnosti a moderního designu,“ uvádí Elke Dirks, návrhářka barev DuPont pro Evropu. „Bílé perleťové odstíny jsou stále v oblibě, ale jejich výskyt je ve srovnání s jasnou bílou minimální.“Černá barva naopak popularitu v regionu ztrácí. Ta vyvrcholila v roce 2009. Nyní je na druhém místě s 23 % trhu. Nicméně stále udržuje svou vedoucí pozici ve střední kategorii a MPV a mezi luxusními vozy a luxusními SUV.Podíl šedé a stříbrné se pro tento rok snížil na 15 respektive 14 %, zatímco modrá pokračovala v růstu na osm procent z celkového evropského trhu v roce 2012.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.