Letos v lednu to s osudem automobilky Lotus vypadalo bledě. Po dobu posledních osmnácti roků byla tradiční britská společnost v rukou malajského Protonu.
Vlastník Lotusu, zmíněný Proton změnil majitele. Balík akcií patřící státu Malajsie byl odprodán společnosti DRB-Hicom. Lotusu se v poslední době příliš nedařilo a jeho dluhy narostly až k sumě 200 milionů liber. Po změně vlastníka musel Lotus jak mu přikazují malajské zákony zastavit po dobu dvou měsíců veškeré investice. Spekulace o konci společnosti propukly poté co se investice po uplynutí lhůty nerozběhly.
Nyní přišla dobrá zpráva, a to že DRB-Hicom opět obnovilo financování Lotusu. Bude se tedy moci rozjet zastavená výroba a pokračují i vývojové programy především na novém Espritu. Když v Paříži v roce 2010 předvedl své budoucí modely formou konceptů, málokdo uvěřil, že se všechny koncepty dočkají sériové výroby. Zatím to vypadá jen na sériový Esprit, ten by měl příští rok doplnit portfolio typů Elise, Exige a Evora. Nezbývá než doufat, že Chapmanovo odkaz bude žít i nadále.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?