Slyšet klapot dieselu pod kapotou Porsche či Jaguaru znělo ještě před několika lety jako nejapné sci-fi. Nyní jde o realitu, která slaví úspěch. Použití dieselového motoru se dlouho bránilo i BMW M, ale jak se zdá, tlak trhu přeci jenom převládl. Pokrok ve vývoji dieselových motorů však kráčel v poslední době značným tempem.
Výsledkem jsou čtyři vozy od BMW, které by ještě před pár lety prakticky nikdo nečekal. Jde o modely M550d xDrive sedan, M550d xDrive touring, X5 M50d a X6 M50d.
První dva jsou odvozeny od sedanu a kombíku řady 5 s pohonem všech kol, zatímco další dva, jak názvy napovídají, jsou založeny na mastodontních SUV X5 a X6. Všechny čtyři vozy mají pod kapotou jediný motor, je jím třílitrový šestiválec, jehož slušný výkon 376 koní byl nahnán trojicí turbodmychadel. Maximální točivý moment je masivních 740 Nm. Oproti současným třílitrovým dieselům v těchto modelech je výkon o přibližně 80 koní vyšší.
Zrychlení z klidu na sto se u sedanu M550d odehrává za 4,7 sekundy, kombíku to trvá o 0,2 s déle. Velká SUV X5 a X6 dovedou zrychlit za 5,4 a 5,3 sekundy. Maximální rychlost je u všech omezena na 250 km/h.
Jakkoliv nebývá u ostrých vozů zvykem ptát se na spotřebu, u dieselových jde naopak o nutnost, neboť jde o zásadní argument ospravedlňující jejich existenci. CO tedy BMW udává? Pro pětkový sedan a kombík hodnoty 6,3 a 6,4 l/100 km, SUV spotřebují 7,5 l u X5 a 7,7l u X6.
Divize M se přirozeně vyřádila na naladění podvozku, který má mít sportovnější charakteristiku. Zajímavé je nasazení hydraulického posilovače řízení, podobně jako v "opravdových" modelech M.