Dnešní doba zkrátka dieselovým vozům přeje a přizpůsobovat se musejí i ti nejpurističtější. Nyní je na řadě divize BMW M.
Slyšet klapot dieselu pod kapotou Porsche či Jaguaru znělo ještě před několika lety jako nejapné sci-fi. Nyní jde o realitu, která slaví úspěch. Použití dieselového motoru se dlouho bránilo i BMW M, ale jak se zdá, tlak trhu přeci jenom převládl. Pokrok ve vývoji dieselových motorů však kráčel v poslední době značným tempem.
Výsledkem jsou čtyři vozy od BMW, které by ještě před pár lety prakticky nikdo nečekal. Jde o modely M550d xDrive sedan, M550d xDrive touring, X5 M50d a X6 M50d.
První dva jsou odvozeny od sedanu a kombíku řady 5 s pohonem všech kol, zatímco další dva, jak názvy napovídají, jsou založeny na mastodontních SUV X5 a X6. Všechny čtyři vozy mají pod kapotou jediný motor, je jím třílitrový šestiválec, jehož slušný výkon 376 koní byl nahnán trojicí turbodmychadel. Maximální točivý moment je masivních 740 Nm. Oproti současným třílitrovým dieselům v těchto modelech je výkon o přibližně 80 koní vyšší.
Zrychlení z klidu na sto se u sedanu M550d odehrává za 4,7 sekundy, kombíku to trvá o 0,2 s déle. Velká SUV X5 a X6 dovedou zrychlit za 5,4 a 5,3 sekundy. Maximální rychlost je u všech omezena na 250 km/h.
Jakkoliv nebývá u ostrých vozů zvykem ptát se na spotřebu, u dieselových jde naopak o nutnost, neboť jde o zásadní argument ospravedlňující jejich existenci. CO tedy BMW udává? Pro pětkový sedan a kombík hodnoty 6,3 a 6,4 l/100 km, SUV spotřebují 7,5 l u X5 a 7,7l u X6.
Divize M se přirozeně vyřádila na naladění podvozku, který má mít sportovnější charakteristiku. Zajímavé je nasazení hydraulického posilovače řízení, podobně jako v "opravdových" modelech M.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.