BMW M se halí do dieselu, představilo hned tři novinky

X6 M50d
X6 M50d, foto: BMW Group
Marek Litzman 27. ledna 2012 12:58
Sdílej:

Dnešní doba zkrátka dieselovým vozům přeje a přizpůsobovat se musejí i ti nejpurističtější. Nyní je na řadě divize BMW M.

Slyšet klapot dieselu pod kapotou Porsche či Jaguaru znělo ještě před několika lety jako nejapné sci-fi. Nyní jde o realitu, která slaví úspěch. Použití dieselového motoru se dlouho bránilo i BMW M, ale jak se zdá, tlak trhu přeci jenom převládl. Pokrok ve vývoji dieselových motorů však kráčel v poslední době značným tempem.

Výsledkem jsou čtyři vozy od BMW, které by ještě před pár lety prakticky nikdo nečekal. Jde o modely M550d xDrive sedan, M550d xDrive touring, X5 M50d a X6 M50d.

První dva jsou odvozeny od sedanu a kombíku řady 5 s pohonem všech kol, zatímco další dva, jak názvy napovídají, jsou založeny na mastodontních SUV X5 a X6. Všechny čtyři vozy mají pod kapotou jediný motor, je jím třílitrový šestiválec, jehož slušný výkon 376 koní byl nahnán trojicí turbodmychadel. Maximální točivý moment je masivních 740 Nm. Oproti současným třílitrovým dieselům v těchto modelech je výkon o přibližně 80 koní vyšší.

Zrychlení z klidu na sto se u sedanu M550d odehrává za 4,7 sekundy, kombíku to trvá o 0,2 s déle. Velká SUV X5 a X6 dovedou zrychlit za 5,4 a 5,3 sekundy. Maximální rychlost je u všech omezena na 250 km/h.

Jakkoliv nebývá u ostrých vozů zvykem ptát se na spotřebu, u dieselových jde naopak o nutnost, neboť jde o zásadní argument ospravedlňující jejich existenci. CO tedy BMW udává? Pro pětkový sedan a kombík hodnoty 6,3 a 6,4 l/100 km, SUV spotřebují 7,5 l u X5 a 7,7l u X6.

Divize M se přirozeně vyřádila na naladění podvozku, který má mít sportovnější charakteristiku. Zajímavé je nasazení hydraulického posilovače řízení, podobně jako v "opravdových" modelech M.

 

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.