Crash testy jsou pořádány již několik desetiletí. Vývoj však určuje, že jsou vozy i díky nim stále bezpečnější. Princip ukáže následující video.
Co udělá náraz starého Cadillacu z roku 1962 do modernějšího protějšku z roku 2002? Tím se zabývala americká show s názvem Stunt Busters.
Redakce se rozhodla poslat proti sobě právě tyto dva vozy v rychlostech kolem 50 mil za hodinu (80 km/h). Jejich náraz je na videu zachycen kolem času 3:15.
Ačkoliv se při prvním pohledu může zdát, že starý vůz obstál ve zkoušce lépe, neboť vypadá méně zdeformovaně, klame jen zdání. Karoserie moderních vozů jsou konstruovány naopak tak, aby se deformovaly a pohltily tak energii nárazu. Zato stará, sice velmi tuhá, ale nedeformovatelná karoserie by vystavila posádku velmi vysoké hodnotě zpomalení. Právě vysoké zpomalení způsobuje velmi vážná vnitřní poranění, která jsou příčinou mnoha úmrtí na silnicích.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?