Oficiální rozřešení zrychlujících Toyot - elektronika je v z obliga

Corolla
Corolla, foto: Toyota
Marek Litzman 10. února 2011 12:52
Sdílej:

Desetiměsíční vládní vyšetřování nepotvrdilo spekulace, že by za zrychlováním Toyot stála elektronicky řízená škrtící klapka.

Oficiální zpráva ukázala, že za nechtěným zrychlováním vozů Toyota mohou stát jen tři příčiny. První je již prokázaná chyba, kdy se mohl uvolnit kobereček a nasunout se na pedál plynu, který se poté nevracel nahoru a vůz zrychloval. Problém byl vyřešen zkrácením pedálu plynu.

Druhá potíž mohla nastat při určité, velmi specifické shodě okolností, kdy se mohl mechanicky zaseknout pedál plynu.

A třetí potíž je čistě lidská hloupost. Například spletení si plynu s brzdou. Na mnoha havarovaných vozech totiž nebyly nalezeny žádné známky po použití brzd těsně před nehodou.

Vládní zpráva tak nepotvrdila teorie, že za problémem mohla být i elektronicky řízená škrtící klapka. Podle zprávy se tato závada nikdy neprokázala.

Je třeba říci, že libovolný moderní vůz je možné zastavit i se zaseknutým plynem na podlaze. Možností je více, u manuálu stačí sešlápnout spojku a vůz zastavit. Automat je možné přesunout do polohy neutrálu a dobrzdit. Mimo to, brzdy by měly mít dostatek síly na to, aby motor přetlačily, v moderních vozech by navíc při sešlápnutí brzdy zároveň s plynem mělo elektronicky dojít ke snížení výkonu motoru. Nicméně není-li z nějakého možná ani jedna z možností, stále lze vypnout zapalování a dobrzdit bez posilovače brzd. U vozů s tlačítkovým startováním stačí podržet tlačítko několik sekund a motor se nouzově vypne.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.