Proton představil koncept svého vozu Jebat. Vzhledem k tomu, že jde o starý známý vůz, pozornost tuzemských novinářů mohl zaujmout snad jen ten název...
Základní poučka začínajícího marketéra zní: dáváte-li novému výrobku jméno, ověřte si, že v žádném jazyce nemá žádné nepříjemné konsekvence. Otázkou je, zda Proton tuto fázi jen podcenil, nebo zkrátka neověřoval trhy se slovanskými jazyky, kam stejně nevyváží. Každopádně je jasné, že nyní si Proton již každý zapamatuje.
Ostatně, není v tom sám. Například Mitsubishi Pajero se na mnoha trzích prodává pro jistotu jako Montana. Některé španělsky mluvící země znají tohle jméno jako velmi slangový výraz pro jisté uspokojení sebe sama. Také Hondě se příliš nepovedlo pojmenování modelu Fit. V Evropě jej známe jako Jazz právě proto, že v severských jazycích velmi podobně zní jedna nadávka...
Nakonec také Nissanu se podařilo proniknout do českého slovníku. Před pár lety se vychloubal konceptem Pivo.
Vraťme se ale k nebohému Protonu. Jeho Jebat je zatím jen konceptem, nicméně dá se očekávat, že se brzy přerodí do sériové výroby. Jde v zásadě jen o lehounce přepracovaný Mitsubishi Lancer Evo X. Změnily se jen nárazníky, nic tedy nebrání tomu, aby Proton podobný vůz prodával. Ovšem nikoliv u nás, sem totiž své produkty tato malajská značka nedováží. Bohužel či bohudík?
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.