Testovací organizace Euro NCAP poslalo proti bariéře zase několik aut. Výsledky jsou různé, od katastrofálních až po skvělé.
Ve dnešním článku se podíváme na výsledky větších vozů. Crashtesty menších aut si rozeberme v pondělí.
První velkým vozem, který byl testován, je Ford C-MAX. Tato nová generace dosáhla výborného výsledku, když získala pětici hvězd. Dokonce ještě o chlup lepší byla zvětšená verze, Ford Grand C-MAX. Ochranu dospělých zvládla menší verze na 92 %, větší dokonce na 96 %. Menší zase byla o něco lepší v ochraně dětských pasažérů, získala 83 %, větší o dva procentní body méně. Ochrana chodců (50 %) i bezpečnostní výbava (71 %) je stejná.
Menší SUV Hyundai ix35 získal v nárazových testech taktéž dobré ohodnocení pěti hvězdami. Nový vůz ochránil dospělé pasažéry na 90 %, dětské na dobrých 88 %. Hyundaii uškodilo to, že při bočním nárazu se dokonale nerozvinul airbag, neboť se zachytil za čalounění. Ochrana chodců je hodnocena 54 %, za elektronické bezpečnostní systémy získal vůz 71% hodnocení.
Zdálo by se, že sedan Jaguar XF nemohl z testu odejít jinak, než taktéž s pětihvězdičkovým ohodnocením. Chyba lávky, Jaguar získal "pouhé" čtyři hvězdičky. Není to málo, ale dnes je zkrátka pět hvězd standardem. V ochraně osobních pasažérů získal Jaguar 78 %, ochrana dětí byla hodnocena poměrně slabými 65 % a ochrana chodců je ohodnocena 43 procenty. Skóre potvrzuje i 71 % v elektronických pomocnících. Důvodem slabšího hodnocení je především špatný výsledek bočního nárazu do stromu a nevhodně tvarovaná opěrka hlavy, která při zadním nárazu nezabránila zranění krční páteře.
Výborného hodnocení naopak dosáhla Kia Sportage. Pět hvězd získala za skvělých 93 % za ochranu dospělých a 86 % za ochranu dětí. Ochrana chodců je slušná, 49 %. Hodnocení 86 % za elektronické hlídače jen stvrzuje výborné hodnocení. Tradičně slabším místem je boční náraz do sloupu.
Propadákem testu je čínský vůz Landwind CV9. Získal pouhé dvě hvězdy, což je na dnešní dobu opravdu velmi velmi málo. Dospělí pasažéři jsou chránění z 34 %, děti ze 45 %. Ochrana sražených chodců se drží na 31 % a skóre si vůz nevylepšil ani nabídnou bezpečnostních systémů, za které dostal 29 %. Karoserie se ukázala být nedostatečně tuhou, A sloupky i prahy nevydržely náraz. Vzhledem k absenci hlavového airbagu nebyl proveden náraz do sloupu. Nemohla být provedena ani zkouška sedadla, protože to, co automobilka dodala, nebylo totožné se sedadly ve vozech. Sedadla z testovacích vozů byla zničena natolik, že je k testu nebylo možno použít.
Dnešní sérii zakončí trojice Volkswagenů. Tím prvním je dle abecedy pracovní pick-up Amarok. Ten i přes svoji masivní konstrukci (nebo díky ní?) získal čtveřici hvězd. Dospělé pasažéry dokáže i s nimi ochránit na 86 %, děti na slabších 64 %. Ochrana chodců je hodnocena 47 % a elektronické pomocníky dostaly 57% hodnocení. Nejhůře dopadnou hrudníky dospělých osob.
Sedan střední třídy Passat dopadl lépe. Pětice hvězd se skládá z 91% ochrany dospělých, 77% ochrany dětí, 54% ochrany chodců a 71% nabídky bezpečnostních systémů. Vzhledem k jen minimálním změnám v nové generaci Passatu byly použity testy staršího modelu z roku 2005 doplněné o nové testovací procedury, například zkoušku sedadla.
Poslední dnes představený, Volkswagen Sharan, exceloval zejména v ochraně dospělých na předních sedačkách. S ochranou 96 % mu není téměř co vytknout. ochran dětí je o něco slabších 80 %. Tradičně horší je výsledek v ochraně chodců, 46 %, nabídka hlídačů je hodnocena 71 %.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.