Jaguar představil koncept svého hybridného modelu XF. Nejzajímavější je na něm použití setrvačníku pro nahazování motoru.
S hybridy se dnes roztrhl pytel. Jaguar nechce zahálet, ale rozhodl se k naprosto fádnímu pohonnému ústrojí přidat jeden zajímavý prvek. Je jím setrvačník.
Jeho primární účel je nahazování motoru, který umí, jako většina z dnes používaných motorů, zhasínat při stání na křižovatkách a v kolonách. Díky hmotnému setrvačníku není nutné, aby byla soustava zatěžována poměrně obtížným nahazováním motoru.
V případě nutnosti prudké akcelerace může navíc setrvačník dodat naakumulovanou energii i k této činnosti. Jde o stejný princip, jaký již představilo Porsche.
Na celé věci mne tíží jediná věc. Jak se jen bude chovat těžký kotouč rotující rychlostí řádově desítek tisíc otáček za minutu při nehodě? Objekt s takovouto energií, který by se uvolnil ze své pozice, by dokázal napáchat řádnou neplechu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?