Oblíbené vajíčko od Citroënu přišlo na trh již v roce 1998. Spolu s Renaultem Scénic, který přišel o dva roky dříve, v podstatě objevil tuto dnes velmi populární kategorii.
Vůz pojmenovaný po asi nejslavnějším malíři posledního století dal základ celé modelové řadě s tímto pojmenováním. Dnes ho již přejala i menší varianta C3 Picasso a samozřejmě také dvojice nástupců populární Xsary, modely C4 Picasso a Grand C4 Picasso. Ty se nyní dočkaly menšího faceliftu.
Za dvanáct let výroby jezdí po světě více než 1,7 milionu těchto vozů, které prosluly svou nenucenou elegancí, pohodlím skrývajícím se uvnitř a také praktičností.
Náhrada za tento vůz přišla již roku 2007, stala se jím dvojice již zmíněných vozů pojmenovaných "po novu" C4, to ale životaschopnosti Xsary Picasso nijak neubralo. Přestože prodeje poklesly, nezastavily se.
Poslední Xsara Picasso opustila továrnu tento týden. Čest její památce.