Co s krupobitím zničeným vozem? Škody po víkendu jdou do stamilionů.

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 18. srpna 2010 12:55
Sdílej:

Víkendové krubopití v Praze a okolí způsobilo škody na tisících vozů. Jak se ale dá opravit vůz, který byl zasažen kroupami? Existuje více metod.

Pojišťovny odhadují, že jim bude nahlášeno více škodných událostí než při povodních, které se odehrály o týden dříve (což docela dává smysl v hustě obydlené Praze).

Vozy poškozené krupobitím mívají obvykle poškozenou karoserii a rozbitá okna. S okny toho mnoho nesvedeme, ty je nutné vyměnit v autoservisu, důležité ale je pro účely příštího prodeje pořídit fotografii poškozeného vozu. Důvod je nasnadě, číst kódy vyražené na sklech umí kdekdo a právě nesoulad mezi kódy na oknech a výrobními údaji je docela dobrým vodítkem ke zjištění, zda byl vůz bourán. Krupobití a následnou výměnu oken podpořenou fotografií jistě kupující pochopí snáze.

Co ovšem s karoserií? Zaprvé je třeba si uvědomit, že kroupami potlučená "kastle" není důvodem, pro který by byl vůz znehodnocen k používání. Jde čistě o estetickou vadu, která nemá vliv na bezpečnost vozu - pevné díly jsou pod karoserií. Nemáte-li tedy vůz pojištěn a jde-li o vůz s nízkou hodnotou, oprava se pravděpodobně nevyplatí a ničemu to nevadí.

Klasickou metodou, která se používá odedávna, je zakytovat prohlubně a postižený díl opět přelakovat. Výsledek je obvykle dokonalý, problémem ale je, že odstín nemusí vždy dokonale padnout ke zbytku vozu a rozdíl je poté patrný, zejména jde-li o starší vůz. Dobrý lakýrník zvládne zázraky, přesto se může stát, že po letech a blednutí barev na slunci se mohou odstíny začít rozcházet. Dalším faktorem, který hraje v neprospěch této metody, je fakt, že mnozí kupující ojetých vozů již kontrolují autenticitu laku měřidlem tloušťky laku. Výhodou naproti tomu je, že přelakováním zmizí i starší oděrky a vůz může vypadat opravdu jako nový.

 Specializované firmy ovšem nabízejí lepší techniku. Karoserie většiny aut je totiž vyrobena z plastu a plechu, tedy relativně poddajných materiálů, které je možné vytáhnout zpět do původní polohy. Tato operace se provádí různými nástroji, přičemž mechanik se musí dostat k poškozené karoserii z vnitřní strany. Vytlačováním zevnitř se karoserie narovná a vypadá jako nepoškozená. Použít se dají i pneumatické nástroje, které dokáží plech podtlakem a zpětnými rázy vypnout taktéž bez poškození laku.

 Výhodou je zejména ušetření času i peněz. Povrch se dále nelakuje, což je výhoda i nevýhoda zároveň. Je navíc třeba dbát na to, aby opravu provedl zkušený servis, který nenadělá více škody než užitku.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?