Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho

Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho
Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 6. srpna 2010 12:52
Sdílej:

Dva pedály jsou věcí v podstatě velice nepraktickou. Japonský vynálezce přišel na jednoduchý zlepšovák.

Dvojice až trojice pedálů ve voze je tradičním způsobem řízení, v podstatě jde ale o velice nepraktické řešení.

Pokud jede řidič po silnici a náhle se objeví nějaká krizová situace (dítě/zvíře ve vozovce, velký výtluk, havárie předjedoucího auta), obvykle má nohu na plynu. Doba přehmatu z plynu na brzdu je otázkou bystrosti řidiče, aktuálního soustředění a také konstrukce vozu, je nicméně jasné, že nějakou dobu trvá. Mimo to není úplně mimořádnou situací, kdy si řidič poplete oba pedály. U manuálního řazení, kdy by řidič stejně vyšlápl spojku, to bude mít za následek "jen" pomalejší zpomalování, u automatického řazení bude ale vůz zrychlovat.

To všechno jsou důsledky uspořádání pedálů vedle sebe, přičemž pohyb, kterým se sešlapávají, je stejný.

Řešením tedy je udělat z přidávání plynu a brzdění jiný pohyb. A od toho je tu patent z Japonska.

Tamní konstruktér navrhuje, aby brzda zůstala tak jak je, vedle ní ale přibyl pedál plynu kolmo k brzdě. Zatímco pro brzdu by se pedál sešlapával, což je velmi intuitivní pohyb, plyn by byl přidáván tlakem nohy vpravo.

Chtělo by to jistě cvik a vytáčení nohy jistě není natolik anatomický pohyb, jakým je sešlápnutí, nicméně vzpomeňme si na svá elévská léta, kdy jsme sami nechápali, jak někdo může s tou spojkou zacházet tak, aby mu to nechcíplo...

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.