Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho

Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho
Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 6. srpna 2010 12:52
Sdílej:

Dva pedály jsou věcí v podstatě velice nepraktickou. Japonský vynálezce přišel na jednoduchý zlepšovák.

Dvojice až trojice pedálů ve voze je tradičním způsobem řízení, v podstatě jde ale o velice nepraktické řešení.

Pokud jede řidič po silnici a náhle se objeví nějaká krizová situace (dítě/zvíře ve vozovce, velký výtluk, havárie předjedoucího auta), obvykle má nohu na plynu. Doba přehmatu z plynu na brzdu je otázkou bystrosti řidiče, aktuálního soustředění a také konstrukce vozu, je nicméně jasné, že nějakou dobu trvá. Mimo to není úplně mimořádnou situací, kdy si řidič poplete oba pedály. U manuálního řazení, kdy by řidič stejně vyšlápl spojku, to bude mít za následek "jen" pomalejší zpomalování, u automatického řazení bude ale vůz zrychlovat.

To všechno jsou důsledky uspořádání pedálů vedle sebe, přičemž pohyb, kterým se sešlapávají, je stejný.

Řešením tedy je udělat z přidávání plynu a brzdění jiný pohyb. A od toho je tu patent z Japonska.

Tamní konstruktér navrhuje, aby brzda zůstala tak jak je, vedle ní ale přibyl pedál plynu kolmo k brzdě. Zatímco pro brzdu by se pedál sešlapával, což je velmi intuitivní pohyb, plyn by byl přidáván tlakem nohy vpravo.

Chtělo by to jistě cvik a vytáčení nohy jistě není natolik anatomický pohyb, jakým je sešlápnutí, nicméně vzpomeňme si na svá elévská léta, kdy jsme sami nechápali, jak někdo může s tou spojkou zacházet tak, aby mu to nechcíplo...

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.