Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho

Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho
Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 6. srpna 2010 12:52
Sdílej:

Dva pedály jsou věcí v podstatě velice nepraktickou. Japonský vynálezce přišel na jednoduchý zlepšovák.

Dvojice až trojice pedálů ve voze je tradičním způsobem řízení, v podstatě jde ale o velice nepraktické řešení.

Pokud jede řidič po silnici a náhle se objeví nějaká krizová situace (dítě/zvíře ve vozovce, velký výtluk, havárie předjedoucího auta), obvykle má nohu na plynu. Doba přehmatu z plynu na brzdu je otázkou bystrosti řidiče, aktuálního soustředění a také konstrukce vozu, je nicméně jasné, že nějakou dobu trvá. Mimo to není úplně mimořádnou situací, kdy si řidič poplete oba pedály. U manuálního řazení, kdy by řidič stejně vyšlápl spojku, to bude mít za následek "jen" pomalejší zpomalování, u automatického řazení bude ale vůz zrychlovat.

To všechno jsou důsledky uspořádání pedálů vedle sebe, přičemž pohyb, kterým se sešlapávají, je stejný.

Řešením tedy je udělat z přidávání plynu a brzdění jiný pohyb. A od toho je tu patent z Japonska.

Tamní konstruktér navrhuje, aby brzda zůstala tak jak je, vedle ní ale přibyl pedál plynu kolmo k brzdě. Zatímco pro brzdu by se pedál sešlapával, což je velmi intuitivní pohyb, plyn by byl přidáván tlakem nohy vpravo.

Chtělo by to jistě cvik a vytáčení nohy jistě není natolik anatomický pohyb, jakým je sešlápnutí, nicméně vzpomeňme si na svá elévská léta, kdy jsme sami nechápali, jak někdo může s tou spojkou zacházet tak, aby mu to nechcíplo...

Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.