Nejvyšší soud ČR vydal zajímavé rozhodnutí. Rozhodoval o nehodě, která se udála před třemi lety, vozidlo vyjíždějící z vedlejší silnice se střetlo s vozidlem jedoucím po hlavní silnici.
Nejvyšší soud se zabýval otázkou, kdo může za nehodu, kdy se na hlavní silnici srazil vůz jedoucí vyšší rychlostí s Felicií přijíždějící z vedlejší silnice. Za pravdu dal soud řidiči rychle jedoucího Passatu, za nehodu může řidič Felicie jedoucí z vedlejší. Celý text rozsudku zatím není přístupný na internetu, rozeberme si tedy několik vět ze staršího, ale totožného rozsudku, který je o rok starší.
Soud ve svém usnesení, které je volně přístupné na webu Nejvyššího soudu pod spisovou značkou 7 Tdo 38/2009, rozhodl o zrušení předchozích rozsudků, které vinily řidiče rychle jedoucího vozu. Vše se mělo odehrát na křižovatce, kdy vůz Škoda Superb jel na hlavní silnici, kde byla dovolena maximální rychlost 50 km/h, přinejmenším o 42 km/h rychleji. Z vedlejší silnice vyjížděl Seat Cordoba, který měl dát Superbu přednost.
Z celé kolize byl viněn řidič Škody Superb, který mohl v případě předpisové rychlost střetu zabránit. Rozsudek NS ale zní jinak: "Obecně vzato, je za takový střet zásadně odpovědný řidič, který do křižovatky vjede z vedlejší silnice, neboť jeho povinností je dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní silnici. (..) Přednost řidiče jedoucího po hlavní silnici tedy nezaniká jen v důsledku toho, že tento řidič jede nedovolenou rychlostí. Příčinou střetu pak je skutečnost, že řidič přijíždějící po vedlejší silnici nedal přednost." Dodává, že dání přednosti v jízdě je kvalitativně vyšším stupněm povinnosti, než dodržení povolené rychlosti. Určuje jen výjimku, kdy by takto popsaná situace neplatila. Stalo by se tak, kdyby vůz jedoucí po hlavní silnici jel tak extrémní rychlostí, že by "řidič vozidla přijíždějícího po vedlejší silnici i při snaze dát přednost objektivně nemohl bezpečně provést jízdní manévr spočívající v projetí křižovatky."
Soud mimo tohoto přihlédl v konkrétním případě také k faktu, že řidiči z vedlejší silnice zakrýval část výhledu rozměrný nákladní automobil, díky kterému včas neviděl rychle se blížící auto. Soud konstatoval, že "obecně není akceptovatelné, aby si nejasnou situaci v silničním provozu řidič vykládal ve svůj prospěch, neboť to je v rozporu s jeho povinností chovat se ohleduplně a ukázněně."
Podobný rozsudek Nejvyššího soudu již dříve padl vícekrát. Bylo tomu tak například v roce 2008 a je veden pod značkou 7 Tdo 637/2008.
Z praxe i ze starších výroků soudu plyne, že při významném porušení maximální povolené rychlosti na hlavní, je vůz na hlavní silnici často označen alespoň jako spoluviník. Dokládá to například výrok soudu z roku 2007: "Pokud řidič na hlavní silnici jede rychlostí, která maximální povolenou rychlost výrazně překračuje, a řidič přijíždějící do křižovatky po vedlejší silnici nemá důvod předpokládat takové překročení, za případnou kolizi musí nést odpovědnost řidič jedoucí po hlavní silnici. Výrazné překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy motorového vozidla v obci (např. o více než 70 %) je přitom porušením důležité povinnosti uložené řidiči motorového vozidla právními předpisy."
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.