Nejvyšší soud ČR vydal zajímavé rozhodnutí. Rozhodoval o nehodě, která se udála před třemi lety, vozidlo vyjíždějící z vedlejší silnice se střetlo s vozidlem jedoucím po hlavní silnici.
Nejvyšší soud se zabýval otázkou, kdo může za nehodu, kdy se na hlavní silnici srazil vůz jedoucí vyšší rychlostí s Felicií přijíždějící z vedlejší silnice. Za pravdu dal soud řidiči rychle jedoucího Passatu, za nehodu může řidič Felicie jedoucí z vedlejší. Celý text rozsudku zatím není přístupný na internetu, rozeberme si tedy několik vět ze staršího, ale totožného rozsudku, který je o rok starší.
Soud ve svém usnesení, které je volně přístupné na webu Nejvyššího soudu pod spisovou značkou 7 Tdo 38/2009, rozhodl o zrušení předchozích rozsudků, které vinily řidiče rychle jedoucího vozu. Vše se mělo odehrát na křižovatce, kdy vůz Škoda Superb jel na hlavní silnici, kde byla dovolena maximální rychlost 50 km/h, přinejmenším o 42 km/h rychleji. Z vedlejší silnice vyjížděl Seat Cordoba, který měl dát Superbu přednost.
Z celé kolize byl viněn řidič Škody Superb, který mohl v případě předpisové rychlost střetu zabránit. Rozsudek NS ale zní jinak: "Obecně vzato, je za takový střet zásadně odpovědný řidič, který do křižovatky vjede z vedlejší silnice, neboť jeho povinností je dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní silnici. (..) Přednost řidiče jedoucího po hlavní silnici tedy nezaniká jen v důsledku toho, že tento řidič jede nedovolenou rychlostí. Příčinou střetu pak je skutečnost, že řidič přijíždějící po vedlejší silnici nedal přednost." Dodává, že dání přednosti v jízdě je kvalitativně vyšším stupněm povinnosti, než dodržení povolené rychlosti. Určuje jen výjimku, kdy by takto popsaná situace neplatila. Stalo by se tak, kdyby vůz jedoucí po hlavní silnici jel tak extrémní rychlostí, že by "řidič vozidla přijíždějícího po vedlejší silnici i při snaze dát přednost objektivně nemohl bezpečně provést jízdní manévr spočívající v projetí křižovatky."
Soud mimo tohoto přihlédl v konkrétním případě také k faktu, že řidiči z vedlejší silnice zakrýval část výhledu rozměrný nákladní automobil, díky kterému včas neviděl rychle se blížící auto. Soud konstatoval, že "obecně není akceptovatelné, aby si nejasnou situaci v silničním provozu řidič vykládal ve svůj prospěch, neboť to je v rozporu s jeho povinností chovat se ohleduplně a ukázněně."
Podobný rozsudek Nejvyššího soudu již dříve padl vícekrát. Bylo tomu tak například v roce 2008 a je veden pod značkou 7 Tdo 637/2008.
Z praxe i ze starších výroků soudu plyne, že při významném porušení maximální povolené rychlosti na hlavní, je vůz na hlavní silnici často označen alespoň jako spoluviník. Dokládá to například výrok soudu z roku 2007: "Pokud řidič na hlavní silnici jede rychlostí, která maximální povolenou rychlost výrazně překračuje, a řidič přijíždějící do křižovatky po vedlejší silnici nemá důvod předpokládat takové překročení, za případnou kolizi musí nést odpovědnost řidič jedoucí po hlavní silnici. Výrazné překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy motorového vozidla v obci (např. o více než 70 %) je přitom porušením důležité povinnosti uložené řidiči motorového vozidla právními předpisy."
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.