Nejvyšší soud vydal rozhodnutí, přednost je důležitější než rychlost

Marek Litzman, 20. července 2010, 12:55 Google+

Nejvyšší soud ČR vydal zajímavé rozhodnutí. Rozhodoval o nehodě, která se udála před třemi lety, vozidlo vyjíždějící z vedlejší silnice se střetlo s vozidlem jedoucím po hlavní silnici.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nejvyšší soud se zabýval otázkou, kdo může za nehodu, kdy se na hlavní silnici srazil vůz jedoucí vyšší rychlostí s Felicií přijíždějící z vedlejší silnice. Za pravdu dal soud řidiči rychle jedoucího Passatu, za nehodu může řidič Felicie jedoucí z vedlejší. Celý text rozsudku zatím není přístupný na internetu, rozeberme si tedy několik vět ze staršího, ale totožného rozsudku, který je o rok starší.

Soud ve svém usnesení, které je volně přístupné na webu Nejvyššího soudu pod spisovou značkou 7 Tdo 38/2009, rozhodl o zrušení předchozích rozsudků, které vinily řidiče rychle jedoucího vozu. Vše se mělo odehrát na křižovatce, kdy vůz Škoda Superb jel na hlavní silnici, kde byla dovolena maximální rychlost 50 km/h, přinejmenším o 42 km/h rychleji. Z vedlejší silnice vyjížděl Seat Cordoba, který měl dát Superbu přednost.

Z celé kolize byl viněn řidič Škody Superb, který mohl v případě předpisové rychlost střetu zabránit. Rozsudek NS ale zní jinak: "Obecně vzato, je za takový střet zásadně odpovědný řidič, který do křižovatky vjede z vedlejší silnice, neboť jeho povinností je dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní silnici. (..) Přednost řidiče jedoucího po hlavní silnici tedy nezaniká jen v důsledku toho, že tento řidič jede nedovolenou rychlostí. Příčinou střetu pak je skutečnost, že řidič přijíždějící po vedlejší silnici nedal přednost." Dodává, že dání přednosti v jízdě je kvalitativně vyšším stupněm povinnosti, než dodržení povolené rychlosti. Určuje jen výjimku, kdy by takto popsaná situace neplatila. Stalo by se tak, kdyby vůz jedoucí po hlavní silnici jel tak extrémní rychlostí, že by "řidič vozidla přijíždějícího po vedlejší silnici i při snaze dát přednost objektivně nemohl bezpečně provést jízdní manévr spočívající v projetí křižovatky."

Soud mimo tohoto přihlédl v konkrétním případě také k faktu, že řidiči z vedlejší silnice zakrýval část výhledu rozměrný nákladní automobil, díky kterému včas neviděl rychle se blížící auto. Soud konstatoval, že "obecně není akceptovatelné, aby si nejasnou situaci v silničním provozu řidič vykládal ve svůj prospěch, neboť to je v rozporu s jeho povinností chovat se ohleduplně a ukázněně."

Podobný rozsudek Nejvyššího soudu již dříve padl vícekrát. Bylo tomu tak například v roce 2008 a je veden pod značkou 7 Tdo 637/2008.

Z praxe i ze starších výroků soudu plyne, že při významném porušení maximální povolené rychlosti na hlavní, je vůz na hlavní silnici často označen alespoň jako spoluviník. Dokládá to například výrok soudu z roku 2007: "Pokud řidič na hlavní silnici jede rychlostí, která maximální povolenou rychlost výrazně překračuje, a řidič přijíždějící do křižovatky po vedlejší silnici nemá důvod předpokládat takové překročení, za případnou kolizi musí nést odpovědnost řidič jedoucí po hlavní silnici. Výrazné překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy motorového vozidla v obci (např. o více než 70 %) je přitom porušením důležité povinnosti uložené řidiči motorového vozidla právními předpisy."

Vytisknout

Diskuze: Nejvyšší soud vydal rozhodnutí, přednost je důležitější než rychlost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz

Mercedes vyvíjí devítikvalt. Kde to skončí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud